Maxpuls med åldern

• Trådstartare Trådstartare KSA
  • Start datum Start datum

KSA

Aktiv medlem
Maxpuls med åldern
Vet ärligt talat inte var jag legat där i mina yngre år.
Men efter att införskaffat en kickr core samt en wahoo heart rate monitor och kört ett stenhårt pass kom jag upp i 182bpm. Är det bra?
Är dock 57bast då ska man tydligen räkna av åldern från 220. Vilket blir max163bpm! Kan det verkligen stämma? För otränade möjligen.
För övrigt rätt hyfsat vältränad med ftp240w vilopuls 54, 179cm och 74kg.

Cyklat hela livet mer eller mindre seriöst, samt fjällvandrat varje år hela mitt vuxna liv. Lite märks det uppför att pumpen inte orkar lika mycket, samt krävs mer tid för återhämtning efteråt. Inte lätt att bli gammal! Går det att öka maxpulsen med träning?

Maxpuls med åldern
Skämt åsido, en mindre grundlig internetsökning kommer ge dig svaret att 220 - ålder möjligtvis kanske stämmer i genomsnitt på en population men inte för individer då spridningen är stor. Vidare är inte maxpuls (till skillnad från syreupptag och uthållighet) träningsbart, den är vad den är.

Maxpuls med åldern
Har man varit aktiv i stor del av sitt liv så ska 210 minus halva åldern ge ett bättre riktvärde.
Det är dock bara ett riktvärde och som flera har skrivit så är maxpulsen individuell och kan variera mycket från person till person, ända sättet att få reda på det är att testa.
Den har inget att göra med hur vältränad man är.
Själv fyller jag 50 i år och kom iaf. förra året upp i 200, i år har jag inte testat ännu.
Har gamla test från när jag va 19-20, då va jag uppe i 215...

Maxpuls med åldern
Skämt åsido, en mindre grundlig internetsökning kommer ge dig svaret att 220 - ålder möjligtvis kanske stämmer i genomsnitt på en population men inte för individer då spridningen är stor. Vidare är inte maxpuls (till skillnad från syreupptag och uthållighet) träningsbart, den är vad den är.
Vilket så många enskilda anekdoter visat inte stämmer så det är signifikant det inte stämmer.

Maxpuls med åldern
Den högsta pulsen skiljer sig om man exempelvis cyklar eller kör längdskidåkning. Fler muskelgrupper som jobbar kräver mer blod, och då pumpar hjärtat mer/snabbare. Det man brukar kalla för maxpulsen sjunker däremot sakta med åldern, och det är som det är.
Maxpulsen har man sagt är 220 minus ålder vilket stämmer på en del, men inte alla. Det ska man ta med en nypa salt, och det finns stora individuella variationer.
Jag har fått ganska höga värden på min högsta puls vid olika idrottsutövande, och jag ska utforska detta lite mer. Om allting går som planerat kommer jag att göra ett test på Aktivitus för att få lite koll. Det blir senare i februari.

Jag har varit med i en studie där man bland annat gjorde en muskelbiopsi i Vastus lateralis (lårmuskel) för att undersöka andelen långsamma muskelfibrer och i samband med studien fick jag springa på ett löpband med mask över näsa och mun. Man undersökte hur syreupptagningen och pulsen varierade med lutningen på löpbandet. Hastigheten var konstant under testet.

Det var väldigt intressant. Såväl puls som syreupptagning ökade fint tills det verkligen var jobbigt. Då planade pulskurvan ut, men syreupptagningen fortsatte att öka. Det här är det jag minns och då hade jag 193 i maxpuls om jag minns rätt. Det här var kring år 2001. Då var min ålder 34. Om man använder 220 minus 34 så får man 194 vilket då stämde väl med den högsta pulsen jag fick när jag var med i testet.

Nu har jag fått pulsvärden över 170 vid ansträngning i Hammarbybacken, tror det har varit 174 eller nåt sånt. Med 220 minus 56 får jag 164 vilket är ett för lågt värde enligt mig. 220 minus ålder stämmer inte för mig. Jag maxade inte heller i Hammarbybacken, men det var sjukt jobbigt.

Jag har bestämt mig för att bestämma pulszonerna, mest för att kunna träna så som vetenskapen säger. Jag har bra koll på mjölksyratröskel och maxpuls, men tänkte låta friskvårdspengarna gå till ett test.

Maxpuls med åldern
Verkar vara svårt att mäta maxpuls utan motivationshjälp och rätt metod, enligt:

Maxpuls med åldern
Jag gjorde ett riktigt maxpulstest på Bosön för några år sen. Det är ingen lek kan jag meddela. Före mig var det några tjejer från alpina landslaget som gjort samma test. Den ena tjejen satt med tom blick och var helt okontaktbar. Den andra tjejen storgrät och blev tröstad av sin tränare.

När det var min tur var jag på väg att avbryta efter bara några minuter. När jag klarat precis så länge som behövdes slet jag av mig masken och kräktes över hela golvet. Tydligen inte så ovanligt att det händer.

Maxpuls med åldern
Jag gjorde ett riktigt maxpulstest på Bosön för några år sen. Det är ingen lek kan jag meddela. Före mig var det några tjejer från alpina landslaget som gjort samma test. Den ena tjejen satt med tom blick och var helt okontaktbar. Den andra tjejen storgrät och blev tröstad av sin tränare.

När det var min tur var jag på väg att avbryta efter bara några minuter. När jag klarat precis så länge som behövdes slet jag av mig masken och kräktes över hela golvet. Tydligen inte så ovanligt att det händer.
Ja, maxar man så känns det. Skönt att kunna ta ut sig på detta sätt.

Maxpuls med åldern

Tjejerna i alpina landslaget hade kanske precis fått bekräftat att deras maxpuls inte stämde med formeln 220 - åldern?

Maxpuls med åldern
1) De olika formlerna är framtagna för att ge en fingervisning på populationsnivå, precis som rekommenderat dagligt intag av ett näringsämne t.ex. som baseras på medelvärde plus 2 standardavvikelser är ett mått för att de allra flesta ska få i sig allt de behöver i näringsväg.
Det säger ingenting om individnivå, men kommer ändå stämma hyfsat på många i en stor population.

2) Maxpuls är maxpuls, den sjunker med åldern. Att vissa upplevt att de fått högre maxpuls högre upp i åldern beror på att de antingen utövade en annan idrott, eller blivit bättre på att ta ut sig och komma närmare sin verkliga maxpuls. Det går att träna på att stå upp att komma närmare sin maxpuls, men det går inte att höja sin maxpuls.

3) maxpulstest är vidrigt men roligt att ha testat :)

Maxpuls med åldern
Min maxpuls borde som 63 åring ligga på 157 men det begriper inte mitt hjärta för den har troligen runt 205 eller mer som max.
Jag har inte vågat testa mer än runt 197 i puls på lvg cykeln.
Vet ju inte hur mycket mitt gubbhjärta orkar innan jag får noll i maxpuls.

Maxpuls med åldern
I andra Forum för konditionsidrotter är det flera som hävdar att mjölksyratester är viktigare än maxpulstest för att hitta tröskalr och då rätt zon att träna i.
Laktat, påstår de som använder det, ger en bättre indikation på vilket pulsspann man har kring trösklar och trösklar är ju något man kan träna upp i motsats till sin max puls.
Även de flesta som tränar efter laktattrösklar verkar överens om att Garmins uträknade pulszoner inte stämmer för de flesta liksom att laktattrösklarna skiljer mellan olika idrotter, tex löpning och cykling.
Många löpare verkar även skaffa egna laktatmätare, är det ngn här som "bara" cyklar som har gjort det?
Eller blir det årets (h-)julklapp för cyklister?

Maxpuls med åldern
Min maxpuls borde som 63 åring ligga på 157 men det begriper inte mitt hjärta för den har troligen runt 205 eller mer som max.
Jag har inte vågat testa mer än runt 197 i puls på lvg cykeln.
Vet ju inte hur mycket mitt gubbhjärta orkar innan jag får noll i maxpuls.
Det finns en enorm variation i maxpuls för personer av samma ålder, se t.ex. andra figuren i denna artikel. Därmed är det tämligen skumt att tala vad maxpulsen "borde" vara baserat på en enkel formel som ger en grov approximation av någon sorts "normalvärde" för en viss ålder.

Blir ungefär som att titta på en person född 1920, konstatera att medianlivslängden för personer födda 1920 är sådan att en person född 1920 som levt ett liv av medianlängd är död och konstatera att den aktuella personen därmed borde vara död.

Maxpuls med åldern
I andra Forum för konditionsidrotter är det flera som hävdar att mjölksyratester är viktigare än maxpulstest för att hitta tröskalr och då rätt zon att träna i.
Laktat, påstår de som använder det, ger en bättre indikation på vilket pulsspann man har kring trösklar och trösklar är ju något man kan träna upp i motsats till sin max puls.
Även de flesta som tränar efter laktattrösklar verkar överens om att Garmins uträknade pulszoner inte stämmer för de flesta liksom att laktattrösklarna skiljer mellan olika idrotter, tex löpning och cykling.
Många löpare verkar även skaffa egna laktatmätare, är det ngn här som "bara" cyklar som har gjort det?
Eller blir det årets (h-)julklapp för cyklister?

Att löpare köper laktatmätare till höger och vänster beror mycket på norrmännen Ingebrigtsen som gjort dubbeltrösklar till ett modebegrepp.

Maxpuls i sig är som sagt totalt meningslöst som mätpunkt - laktat är mer relevant men de flesta klarar sig utmärkt med upplevd ansträngning.
Vitsen med laktat är ju att kunna ackumulera så mycket tid som möjligt intill de olika trösklarna för att främja vissa egenskaper. En mararonlöpare vill ju kunna ligga så nära tröskel det går så länge det går för att det ska gå maxfort. En sprinter skiter fullständigt i trösklar, då är det max anaerob kraftutveckling som gäller.
Tränar man på elitnivå i yttersta spetsen med mååånga träningstimmar varje vecka finns det en vits med laktatmätningar kontinuerligt, men för en motionär ser jag inte vitsen. Precis som med all annan fysiologi är inget statiskt heller så att en gång göra ett laktattest och sen tro att trösklarna ligger fast resten av livet eller ens ligger på samma effekt / puls på olika pass är ren villfarelse.

Så för de flesta är nyttan rätt begränsad. Böra fråga dig själv, stressar jag? sover jag bra? äter jag bra? Skulle jag kunna få in ett par träningstimmar ytterligare i veckan? har jag en vettigt struktur i träningen? Hur ser min progression ut?
Börja göra alla de sakerna bra först :) där finns mer att hämta.

Maxpuls med åldern
Provade första ftp testet nära 300watt. tio minuter till tänkte det går inte. Men jag har sysslat med bodybuilding i mina yngre år
Ja det är väl en gammal sanning att det man har gjort som barn / ungdom sitter i hela livet! ;)
Finns en svensk veta som heter indievelo också. Som rouvy fast ändå inte, och gratis.

Maxpuls med åldern
1) De olika formlerna är framtagna för att ge en fingervisning på populationsnivå, precis som rekommenderat dagligt intag av ett näringsämne t.ex. som baseras på medelvärde plus 2 standardavvikelser är ett mått för att de allra flesta ska få i sig allt de behöver i näringsväg.
Det säger ingenting om individnivå, men kommer ändå stämma hyfsat på många i en stor population.

2) Maxpuls är maxpuls, den sjunker med åldern. Att vissa upplevt att de fått högre maxpuls högre upp i åldern beror på att de antingen utövade en annan idrott, eller blivit bättre på att ta ut sig och komma närmare sin verkliga maxpuls. Det går att träna på att stå upp att komma närmare sin maxpuls, men det går inte att höja sin maxpuls.

3) maxpulstest är vidrigt men roligt att ha testat :)
Så det var ren slöhet av mig att jag i samma idrott har högre naxpuls trettio år senare. Så om jag bara hade tagit i så teorin stämt hade jag deltagit i OS-finaler på 10 000 meter.

Maxpuls med åldern
Antingen så mätte du fel förr
Eller mäter fel nu
Eller tagit i dåligt
Bara att välja, 1, 2, eller 3 alternativ funkar.
Jo, för Polar och Garmins pulsband och enheter är som att hantera ett analogt oscilloskop.

Så jag tog nog i dåligt. Borde vunnit Lidingöloppet om jag inte legat så långt från maxpuls. Eller så har teorin luckor.

Tillbaka
Topp