Maxpuls mellan olika aktiviteter?

BuTTuS

Aktiv medlem
Är det vanligt att maxpuls skiljer så här pass mycket mellan cykling och annat (löpning)?
Inget vetenskapligt över siffrorna, det är bara vad mina Garmins kommit fram till under vintern och jag misstänker att cykling kommer öka när man lämnar trainern och kommer ut i skogen och får brottas på riktigt.
Men vad tyder siffrorna på, klensmala lår med förbättringspotential?

1648752730695.png

Lite kränkt blir man ju av att bli kallad amatör, men det är ju det man är, deluxe dessutom :-)

Från länken ovan:
"En annan orsak till lägre pulszoner hos amatörer vid cykling är att de ofta inte har muskulaturen i benen för att arbeta på hög intensitet under en längre tid på cykel. Personen blir helt enkelt trött i benmusklerna innan hjärtat har fått sin träning."

Senast ändrad:
När jag gjorde kliniktest, så körde vi maxpulstestet på löpband. Exakt samma är vad jag uppnått vid spurt på cykel.

Jag kommer aldrig upp till maxpuls (tror jag). Pulsen höjs relativt långsamt och jag "dör" av mjölksyra långt innan pulsen planar ut.

"En annan orsak till lägre pulszoner hos amatörer vid cykling är att de ofta inte har muskulaturen i benen för att arbeta på hög intensitet under en längre tid på cykel. Personen blir helt enkelt trött i benmusklerna innan hjärtat har fått sin träning."
Passar in perfekt på mig! /glad amatör

Tillbaka
Topp