Maxpuls?

Ludenben

Medlem
Maxpuls?
Har nu kört 3 pass med ny pulsmätare, jag har aldrig haft någon förut, visste inte vad jag hade för maxpuls men ställde in klockan genom formeln 220-ålder, i mitt fall 220-37=183! På första passet som gick i makligt tempo fugerade allt bra men i går och idag så blev jag något konfunderad!!!!!! Klockan pip och blinkade för att jag körde för hårt, maxpulsen gick till 193?? I dag provade jag att maxa efter att kört cirka 1 tim och pulsen gick upp till 199..........
Är detta normalt, hur fungerar formeln 220- ålder för er?? Troligtvis så är väl maxpulsen väldigt personlig! Finns det någon lika "gammal" gubbe som jag som upplevt det samma?

Maxpuls?
Formeln funkar verkligen kass så gå efter det högsta värdet du ser på klockan istället.

Ska du köra i pulszoner med procent av maxpuls är det i vilket fall klockans puls du följer så det spelar egentligen ingen roll vem av dem som har rätt. Men jag håller på klockan.

Maxpuls?
220-ålder är en formel som visat sig vara ganska dålig. Det går inte att räkna ut maxpuls med åldern.

199 är ingen orimlig maxpuls.

Maxpuls?
formeln funkar väll bra tills en viss gräns, ja menar, skulle man följa den blir betyder det att en 80-åring har en maxpluls på 40 :D:D föga troligt. bättre då att göra ett test på det.

Maxpuls?
En 180-åring? ;) Tämligen säkert har man maxpuls noll då.

Själv har jag hittills sett 194 som högsta värde på klockan - blir 31 i år.

Senast redigerad av en moderator:
Maxpuls?
Finns det något skäl till att man har väldigt låg maxpuls. Jag har aldrig varit någon stjärna men har kört långloppscupen etc. Trots idoga försök har jag nog aldrig haft en maxpuls över 180. Snittpulsen på ett långlopp brukade ligga på 148 - 150 (hamnade normalt kring övre tredjedelen i resultatlistan). Alla som jag kände som körde motsvarande tempo hade 10 slag högre i snitt (lätt generalisering). jag lider ju inte v detta men skulle vilja veta varför det är så här? Kan man träna upp den?

Maxpuls?
ething:
jag är också en lågpulsare.. det är bara att gilla läget.
finns inte så mycket att göra åt saken.

lite vila kan få upp pulsen några slag, men när du börjar träna igen hamnar den på samma nivå som vanligt.

Senast redigerad av en moderator:
Maxpuls?
Maxpulsen är väldigt individuell.

220 - ålder utgår ifrån något slags statistiskt genomsnitt,
men stämmer ganska dåligt vad jag har förstått. Den stämmer
inte för mig och inte för flera andra här på Happy. Du själv
verkar ha högre maxpuls än det statistiska genomsnittet.

Gå och testa dig ifall du vill vara säker på var du ligger.
Annars är det risk för att du tränar på fel ansträgningsnivå
ifall du försöker träna i olika pulszoner.

Det är inget fel att ha lägre maxpuls än det statistiska
genomsnittet heller.

Maxpulsen säger ingenting om vilken prestationsförmåga du har.

Maxpuls?
210 minus halva åldern är något bättre än 220 minus åldern, men egentligen är det bara ett (grenspecifikt) test som är relevant. Själv kan jag löpa till 204, cykla till 194, men bara simma och paddal kajak upp till 155 som exempel.

/C

Maxpuls?
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> 140 menar du väl ;)
>
> Carpe Diem!

ursäkta, var lite seg i kolan :D:D hahahhahahahahahha fel blev det :D

Maxpuls?
GUnde had t.o.m 27. EPO-dopade cyklister kom ner i 16-17 och fick sova med pulsklocka och läkarövervakning för att inte dö av hjärtstillestånd. Själv var jag nere i 40 som bäst men nu vill jag inte ens veta. Släpper magsjukan till helgen jobbar jag vidare på att sänka den då.

Ang. min maxpuls så är det nog som ni säger, det enda jag själv inbland funderar över är om jag har svårare att komma upp i puls snabbt och därmed blir något långsammar i "rycken". Rätt vanligt förekommande på långlopp när det blir grusväg...

Maxpuls?
ething skrev:
GUnde had t.o.m 27

Hmm tillåt mig tvivla på den uppgiften, vill minnas att det var 10 slag till alltså 37 vilket är väldigt lågt och kräver en mycket vältränad person, vilket ju den gode Gunde var ;-)

Tveksamt om man får tillräckligt med syre till alla organ med så låg puls som 27 eller ännu värre dem epo lirarna med 16-17 dem kommer inte att må bra längre fram i livet!!

Maxpuls är som sagt ganska ointressant då hjärtat bara är en pump som vilken som helst, vissa pumpar ger mycket mängd per slag (större volym som får plats ) andra mindre men båda pumpar runt lika mycket per minut det krävs bara fler slag för vissa, men det är totalvolymen som är viktig och den räcker tydligen till för dina behov ;-)

Du kan inte ändra på ditt hjärtas egenskaper så du får som sagt "gilla läget", men var glad att det är åt det hållet för det sliter betydligt hårdare på hjärtat om det jobbar på hög frekvens!!

Puls på över 200 är inte att rekomendera, åtminstone inte under några längre stunder (några minuter max) för då börjar vi snacka farligt höga nivåer, och hjärtat löper stor risk att skadas, ofta kan det bli permanenta skador som bristningar i själva muskelvävnaden och då mår man inte bra tro mig!!

Bosse, som har lärt sig lite om hjärtat och dess funktion under åren ;-)

Maxpuls?
Var ute och knarrade idag, 35km fick jag ihop, grusväg, gästrikeled och lite stig.
Tokkrachade 4ggr på is, aj.
Snittpuls 155 (maxpuls 196), 2 timmar körning. Stark motvind.

Maxpuls?
Jag har aldrig ens lyckats komma över 170, knappt 160 för den delen. Dock har jag inte någon pulsklocka så helt säker kan man ju inte vara.

Farsan gjorde ett maxpulstest och fick 120, han var då 51.

Maxpuls?
Jag är 43 år 189cm/81kg och har en vilopuls på 40-42 idag, max ligger strax över 200 med det är som sagt plågsamt och jag undviker det nu för tiden!
För 20 år sedan (189cm/76kg) när jag tävlade aktivt låg min vilopuls på 34-36 slag, max även då runt 200.
Vi var flara stycken som utan problem låg i paritet med Gunde och grabbarna som hasade lagg, även då vi mätte lungkapacitet och syrupptagningförmåga.
Det är inga ovanliga värden för cyklister och skidåkare som tränar seriöst på tävlingsnivå!!

Haregott i spåren!

Maxpuls?
Racerkalle Skrev:
> Jag är 43 år 189cm/81kg och har en vilopuls på
> 40-42 idag, max ligger strax över 200 med det är
> som sagt plågsamt och jag undviker det nu för
> tiden!

Läste någonstans att ifall man tränar och håller sig iform
minskar inte maxpulsen med det annars normal 1 slag per år.

Men 40+ och över 200 i maxpuls är rätt högt!

> För 20 år sedan (189cm/76kg) när jag tävlade
> aktivt låg min vilopuls på 34-36 slag, max även då
> runt 200.
> Vi var flara stycken som utan problem låg i
> paritet med Gunde och grabbarna som hasade lagg,
> även då vi mätte lungkapacitet och
> syrupptagningförmåga.
> Det är inga ovanliga värden för cyklister och
> skidåkare som tränar seriöst på tävlingsnivå!!
>
> Haregott i spåren!
>

Maxpuls?
Det där händer mig ibland också. Ibland får jag 232 i högsta
puls för ett pass men kollar man kurvan ser man att det är
orimligt eftersom det är ett enstaka sample och pulsen kanske
låg på 150 - 160 före och efter. Det är helt enkelt en störning
i radioöverföringen mellan sändarbältet och klockan.
/Jerry

Easy_Tiger Skrev:
> Enlig min klocka så ska jag på vissa pass ha haft
> en maxpuls på 233 slag, vilken är totalt omöjlig
> med tanke på att jag inte tog i...

Maxpuls?
MattiasE Skrev:
> Vilopulsen är betydligt mer intressantare än
> maxpuls,då det är den som säger hur vältränad ditt hjärta är.

Visst, men då får man bara jämföra med sig själv igen då även vilopulsen dikteras av slagvolymen.

Maxpuls är dessutom det man använder för att beräkna träningszonerna så helt ointressant är det inte för hobbytränande.

Det är sålunda rätt meningslöst att jämföra puls med någon annan. Fast att hjärtat bara slår varannan sekund är rätt fränt på sitt sätt.

Maxpuls?
Ännu effektivare träningszoner hittar man om man utgår från mjölksyratröskelpuls, eftersom man då hittar ansträngningsnivån bättre än utifrån % av maxpuls.

Läs mer här - "Puls- och laktatbaserad träning" av Johnny Nilsson, SISU IDROTTSBÖCKER

Även Joe Friel påpeker det i sin bok "The Cyclist's Training Bible".

Maxpuls?
Easy_Tiger Skrev:
> Enlig min klocka så ska jag på vissa pass ha haft
> en maxpuls på 233 slag, vilken är totalt omöjlig
> med tanke på att jag inte tog i...

Kan ha varit dålig kontakt mellan pulsbandet och dig, prova elektrodgel eller dra åt bandet lite hårdare. Glappar det och ifall du har flera lösa plagg kan även statisk elektricitet störa. Blir det avbrott så är kraftledningar och elledningar över järvägskorsningar några orsaker till störningar också. Hjälper ingenting av exemplen så är det nog batteribyte eller reparation som gäller... :-)

/Leo

Maxpuls?
Maxpuls och vilopuls är väldigt individuellt vilket redan nämnts.
Om jag inte är helt fel ute brukar man säga att 210 minus halva åldern fungerar bättre på personer som tränar regelbundet. 220 minus åldern gäller i större utsträckning personer som inte tränar...

Maxpuls?
Jidetoft Skrev:
> Maxpuls och vilopuls är väldigt individuellt
> vilket redan nämnts.
> Om jag inte är helt fel ute brukar man säga att
> 210 minus halva åldern fungerar bättre på personer
> som tränar regelbundet.

210 - (42/2) = 189

> 220 minus åldern gäller i större utsträckning personer som inte tränar...

220 - 42 = 178

197????

Jag tänker åka på ett riktigt labb och få det verifierat.
Innan dess tänkte jag försöka få några fler mätningar som
verifierar nivån ungefär. Så att det inte var fråga om en
rejälfelregistrering från klocka.

I vilket fall är det lärorikt att diskutera frågan.

Maxpuls?
Jerry Skrev:
>
> 210 - (42/2) = 189
>
> > 220 minus åldern gäller i större utsträckning
> personer som inte tränar...
>
> 220 - 42 = 178
>
> 197????