Maxtryck i däcken (MTB)?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Maxtryck i däcken (MTB)?
Många försöker hitta lägsta möjliga tryck för bästa grepp men eftersom jag är mer intelligent än er andra så tänker jag tvärtom. Upplever att jag har dåligt rull på asfalt- o grusvägar och uttryckte min ångest i snittfartsångest-tråden för en tid sedan.

Brukar köra runt 2 bar inför on road-åka men undrar om det gör märkbar skillnad i fart att köra ännu större tryck. Vad är rimligt maxtryck för WTB Trail Boss o Vigilante 29 tum? Tror dom är typ 2.3 tum breda. 29 mm fälgbredd om det spelar ngn roll.

Maxtryck i däcken (MTB)?
2 räcker väl för att det inte ska kännas saggigt på asfalt. Tyska tester och annan fakta oaktat.
Annars är det väl bara att testa 2.5.

Maxtryck i däcken (MTB)?
Tackar för alla intelligenta svar! :)

@jingleyschmidt Ska kolla på däcket vad det står för maxtryck, tänkte inte på att det kan stå maxtryck där...

@jonte987 2,5 bar ska jag absolut testa men gissar att allt över 3 bar blir som att åka på betonghjul. Undrar bara om ngn har testat 2,5 bar vs 2 bar och kan säga om det blir ngn märkbar skillnad?

@marr Har tyvärr ingen annan/bättre cykel så jag får jobba med det jag har. Men visst, andra däck står på inköpslistan och hjälper säkert!

@Rattnalle Är det verkligen så? Menar du att för högt tryck gör hjulet så stötigt att fälgen kan ta skada?

Maxtryck i däcken (MTB)?
SocialGimp sa:
@Rattnalle Är det verkligen så? Menar du att för högt tryck gör hjulet så stötigt att fälgen kan ta skada?
Nä, men den kan ge vika av trycket!

Edit:
tERKk.jpg

Senast ändrad:
Maxtryck i däcken (MTB)?
Klart märkbar skillnad med 2,5 istf 2 bar. Hade vågat mig på att pröva 3 bar också. Fast då är det just strikt asfaltsåka som är i åtanke.

Maxtryck i däcken (MTB)?
Cykla asfalt med kralliga-mtb däck är ju ett nödvändigt ont.
"Tunga däck ger starka ben" som det heter.

Vill man ha bättre rull så kan man byta ner sig i däckmönster.

Maxtryck i däcken (MTB)?
Gissar att byte till ett par riktigt lättrullade däck gör mkt större skillnad än lite mer tryck för rullet, om det nu är det som prioriteras.

Maxtryck i däcken (MTB)?
BuTTuS sa:
SocialGimp sa:
Nä, men den kan ge vika av trycket!
Wow, måste vart en smäll det där!

Tror jag har lite mer koll på läget nu men ska självklart testa själv till helgen. Var bara lite sugen på att höra andras tankar.

Mer lättrullade däck står som sagt på inköpslistan så det blir nästa grej att testa.

Skönt att höra att det är materialet det är fel på, för det kan ju aldrig vara min fysik!

Maxtryck i däcken (MTB)?
Tycker fortfarande att det låter ruskigt lite med runt två bar, men jag är ju alltjämt en nybörjare. Blir ofta någon slags kompromiss.

Tycker ni ettkommaåttor inte det blir bra svampigt ibland på en hård barrig stig eller tom grus?

Maxtryck i däcken (MTB)?
Alex Supertramp sa:
Tycker fortfarande att det låter ruskigt lite med runt två bar, men jag är ju alltjämt en nybörjare. Blir ofta någon slags kompromiss.

Tycker ni ettkommaåttor inte det blir bra svampigt ibland på en hård barrig stig eller tom grus?
Jag har varit nere på typ 1,1 bar när jag var ganska grön och sedan vänt uppåt igen allt eftersom det går fortare för att inte slå sönder hjulen. Tekniken har förbättrats lite under tiden så greppet räcker ändå. Men det är ändå inte mer än 1,7 fram och 1,8-1,9 bak jag kör nu.

Maxtryck i däcken (MTB)?
Alex Supertramp sa:

Det går inte att säga nåt generellt om tryck om man inte tar hänsyn till däckets storlek. Mellan tummen och pekfingret kanske 2 bar i ett 1,8"-däck motsvarar 1 bar i ett 2,5"-däck (dubbla tvärsnittsarean).

Om däcken inte kränger av fälgen och man inte får genomslag så finns det inga större fördelar med högre tryck. På stökigt underlag blir rullmotståndet i regel högre med högre tryck, eftersom mer massa (hela hjulet eller ekipaget) måste flytta sig för varje liten ojämnhet istället för att dessa sväljs av däcket medan hjulet behåller samma höjd över marken. Sen kan det kännas som att det rullar bättre för att man får mer "feedback" från underlaget med högre tryck. Och det är klart att det ska kännas bra, men många kör omkring med onödigt högt tryck anser jag.

Maxtryck i däcken (MTB)?
Rattnalle sa:
Alex Supertramp sa:

Jag har varit nere på typ 1,1 bar när jag var ganska grön och sedan vänt uppåt igen allt eftersom det går fortare för att inte slå sönder hjulen. Tekniken har förbättrats lite under tiden så greppet räcker ändå. Men det är ändå inte mer än 1,7 fram och 1,8-1,9 bak jag kör nu.

Jag tycker att det räcker med att det går lite fortare än en ht på vintern för att jag vill vända uppåt igen. Gillade aldrig känslan av lågt tryck bak och fs.

Maxtryck i däcken (MTB)?
Alex Supertramp sa:

Du har ju rökt bort hjärnan ?.
Är man tung är det lite, annars inte.

Maxtryck i däcken (MTB)?
280 lbs. Näh men det var inte först som jag nästan nådde 3 bar på manometern som jag slutade att punka och därefter har jag alltid hållit mig till det och lite över tom. och och och som åkstil har jag lärt mig att det blir studsigt och snabbt.

Maxtryck i däcken (MTB)?
Tomcaten sa:
280 lbs. Näh men det var inte först som jag nästan nådde 3 bar på manometern som jag slutade att punka och därefter har jag alltid hållit mig till det och lite över tom. och och och som åkstil har jag lärt mig att det blir studsigt och snabbt.

Testat nudlar? Eller riktiga däck?

Maxtryck i däcken (MTB)?
marr sa:
Tomcaten sa:

Testat nudlar? Eller riktiga däck?

Hade varit intressant att se resultatet av att du provat inlägg och går ner i tryck eftersom du redan kör skiten ur de flesta här.

Vad har du för däck vanligtvis?

Maxtryck i däcken (MTB)?
Ah kanske. Det är många som sagt så när de hör mitt hiskeligt höga lufttryck.

Alltså slanglöst, inlägg(sån där huck norris) och 1,5b?

Är kontentan av vinsten lägre vikt(slanglöst) och bättre kurvtagningsförmåga?

HR bak och Minion fram, kommer typ aldrig byta.

Maxtryck i däcken (MTB)?
Tomcaten sa:
Alltså slanglöst, inlägg(sån där huck norris) och 1,5b?

Nä, det duger inte. Cush Core och 2 bar däremot, skulle säkert ge väldigt mycket trevligare egenskaper än 3 bar. Förstår inte hur du kan ha något som helst grepp med så stenhårda däck faktiskt.

Är kontentan av vinsten lägre vikt(slanglöst) och bättre kurvtagningsförmåga?

Kontentan är att du borde kunna köra med ett rimligt tryck som ger bättre kontroll och grepp, utan att skrota fälgar på löpande band.

HR bak och Minion fram, kommer typ aldrig byta.

Fast HR och Minion säger inte så mycket eftersom de finns i olika storlekar och casings. EXO är rimligen betydligt lättare att punka än en DH-variant, och det finns två nivåer där emellan. EXO+ och DD.

Edit: Om du inte tänker köra med inlägg i däcken så tror jag du ska ha minst DD.

Senast ändrad:
Maxtryck i däcken (MTB)?
Inläggen är lite i sin barndom tycker jag. Olika inlägg för olika behov osv men det är typ tokens för däck. Lägre tryck, bättre följsamhet i det lilla och bättre stöd i storsmällarna. Viktmässigt är det ingen vinst då gucka och inlägg väger minst lika mycket som en slang.

Jag har korv och slanglöst men ärligt talat vetefan om det är så mycket bättre än slang och tryck efter behov när man lägger ihop plus och minus. Men 3b är sanslöst högt om man inte är en gorilla med silvrig rygg.

Maxtryck i däcken (MTB)?
Snelhest sa:
Inläggen är lite i sin barndom tycker jag. Olika inlägg för olika behov osv men det är typ tokens för däck. Lägre tryck, bättre följsamhet i det lilla och bättre stöd i storsmällarna. Viktmässigt är det ingen vinst då gucka och inlägg väger minst lika mycket som en slang.

Jag har korv och slanglöst men ärligt talat vetefan om det är så mycket bättre än slang och tryck efter behov när man lägger ihop plus och minus. Men 3b är sanslöst högt om man inte är en gorilla med silvrig rygg.

Hur kan korv och slanglöst inte upplevas som bättre än slang?
Vad är det för grejer och vad cyklar du för terräng?

Maxtryck i däcken (MTB)?
Pepis i NN. Kör som alla andra riktiga människor mest i hellas och med slang slår jag igenom på 1,4 men inte 1,6 på 2,4”. Kanske har jag bara inte hittat hem i tryck med korven men tycker det blir lite ojämnt. Antingen mjukt och fint över små rötter eller studsigare över dom större om det är begripligt. Som att korven är för hård. (No pun). Jag är sub 70kg ska tilläggas

Maxtryck i däcken (MTB)?
Snelhest sa:
Pepis i NN. Kör som alla andra riktiga människor mest i hellas och med slang slår jag igenom på 1,4 men inte 1,6 på 2,4”. Kanske har jag bara inte hittat hem i tryck med korven men tycker det blir lite ojämnt. Antingen mjukt och fint över små rötter eller studsigare över dom större om det är begripligt. Som att korven är för hård. (No pun). Jag är sub 70kg ska tilläggas

Ditt problem är NN, inte korven. Byt till ordentliga däck. Å andra sidan kanske du inte behöver korv då.

Maxtryck i däcken (MTB)?
Jag tycker ibland att det är lite väl mycket prylrunkande och gråtande om centimeter och grader hit och dit.

Men. Just gällande NN får jag nog ge dig en poäng även om jag inte störs enormt av det då mina egna begränsningar är långt värre än cykelns.

Maxtryck i däcken (MTB)?
Snelhest sa:
Jag tycker ibland att det är lite väl mycket prylrunkande och gråtande om centimeter och grader hit och dit.

Men. Just gällande NN får jag nog ge dig en poäng även om jag inte störs enormt av det då mina egna begränsningar är långt värre än cykelns.

Nå, just däck och däcktryck tycker jag själv är bland det viktigaste på hela hojen eftersom det är kontaktpunkterna mot marken. Och det lät som att du inte är helt nöjd;-)

Maxtryck i däcken (MTB)?
Makten sa:
Nå, just däck och däcktryck tycker jag själv är bland det viktigaste på hela hojen eftersom det är kontaktpunkterna mot marken. Och det lät som att du inte är helt nöjd;-)

Jag håller egentligen helt med om allt. Och en av anledningarna till min bristande entusiasm för slanglöst och korv: Allt extra kladd och brottande med inlägg bara för att testa ett annat däck tar emot så istället rullar jag vidare på något som råkar sitta på och är ”bra nog”.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp