Maxxis Assegai världens greppigaste däck!?

SkogsMTB

Aktiv medlem
Maxxis Assegai

Vad tycker ni?

Har kört på dom fram o bak sedan mitten av december, fantastiskt grepp särskilt på blöta o hala stigar men trögtrampade som f**n. så perfekt för vinterträningen.

Höll på att bli galen på ”sladd-fåran” i mönstret på mina DHF i början, så om det inte finns på dessa så vore det kul att testa. För så jäkla mycket mer svårtrampade än DHF kan de väl inte vara?

yonsson sa:
Höll på att bli galen på ”sladd-fåran” i mönstret på mina DHF i början, så om det inte finns på dessa så vore det kul att testa. För så jäkla mycket mer svårtrampade än DHF kan de väl inte vara?
Mer svårtrampade, jo förmodligen.

Att Assegai har en massa skit i fåran mellan mitt och kant är största anledningen till att jag inte provat ;-)
Samma fel på Hans Dampf och flera andra däck som annars ser mer lagom ut för att trampa runt hemma.

Men dhf finns ju i lättare varianter också.

Rattnalle sa:
yonsson sa:

Att Assegai har en massa skit i fåran mellan mitt och kant är största anledningen till att jag inte provat ;
Nyfiken på vad du menar och varför.

martinmalmberg sa:
Rattnalle sa:
yonsson sa:

Att Assegai har en massa skit i fåran mellan mitt och kant är största anledningen till att jag inte provat ;
Jag gillar inte transition-dobbar i mönstret. Dhf har en tydlig fåra mellan mitten och kanten, high roller likaså. Assegai och HD sitter det dobbar där.

Det har ingenting med objektivt greppet eller rull att göra egentligen utan handlar om hur det känns.

Inte heller provat då jag tycker det ser ut att ha för mycket mönster även om alla säger det är mer grepp än dhf. Ska prova i år men tycker det ser ut att lämpa sig bäst bak så börjar där.

martinmalmberg sa:
3FD080B2631296D8F7531F0D65D42DF6.app1_1502123913453-0_PZ320.jpeg

Kolla däckprofilen på DHF så ser du tydligt att det finns en ”fåra” som saknar dobbar. Om du inte lutar däcket så har du bra grepp och om du lutar däcket mycket har du bra grepp. Däremellan däremot finns det en vinkel som ger sladd. Vissa gillar det, andra inte. Det har väl att göra med kurvteknik. Jag har inte riktigt vant mig än men jag behöver å andra sidan öva på att luta hojen mer i de skarpa kurvorna.

Klart de tar i. Men det är skillnad på det och att tryckas ner ordentligt och greppa. Det känns tydligt de enstaka gånger jag lyckas ta en kurva bra med nedlägg och lite tryck på framhjulet. Jämfört med der vanliga lite slöa för upprätta baktunga..

Sen blir det väldigt spännande känsla om det här händer på ett par ställen på däcket..

Bilagor

• IMG_20190912_184033.jpg
    IMG_20190912_184033.jpg
    198.7 KB · Besök: 207
Senast ändrad:
Assegaien slänger vi på till våren är tanken.. Nu sladdas det på ett "shortys" på bakslangen.. Greppar som bara den.. Samlar inte på sig lera å jord som ngra andra däck med tätare mönster.. DHF sitter på fram rullen. Sugen på att testa "wet scream"
MEN handlar ju också vad man cyklar på för underlag... Rötter å stenhällar jord elr lera.. Känns som en traktor på asfalten iafall...

Bra grepp och trygg känsla i svängarna men väldigt tungt att trampa runt tyvärr.
Kör det gärna i bikepark men inte som stigdäck.

Rattnalle sa:
Klart de tar i. Men det är skillnad på det och att tryckas ner ordentligt och greppa. Det känns tydligt de enstaka gånger jag lyckas ta en kurva bra med nedlägg och lite tryck på framhjulet. Jämfört med der vanliga lite slöa för upprätta baktunga..

Sen blir det väldigt spännande känsla om det här händer på ett par ställen på däcket..

Jojo, men det där "glappet" mellan mitt- och kantdobbar har jag aldrig lyckats uppleva. Och jag förstår inte hur det skulle kunna uppstå om kantdobbarna ligger i marken hela tiden, även med ganska låg belastning:-)

Och nä, jag cyklar inte särskilt aggressivt. Men det gör ytterst få som jag ser cykla heller. Så "problemet" är nog ganska begränsat för normalbegåvade.

Makten sa:
Och nä, jag cyklar inte särskilt aggressivt. Men det gör ytterst få som jag ser cykla heller. Så "problemet" är nog ganska begränsat för normalbegåvade.
Så vi är inte normalbegåvade? Jag har bara cyklat Mtb en säsong och jag märkte det direkt när jag bytte till DHF. Kör 1.6 bar fram och 1.8bar bak. Och när jag kommer hem efter första rundan och googlar på fenomenet så verkar det oerhört vanligt.

Makten sa:
Rattnalle sa:

Jojo, men det där "glappet" mellan mitt- och kantdobbar har jag aldrig lyckats uppleva. Och jag förstår inte hur det skulle kunna uppstå om kantdobbarna ligger i marken hela tiden, även med ganska låg belastning:-)

Jag hänvisar till mitt föregående påstående att det handlar om känsla snarare än objektivt mätbara saker. Vi lägger märke till olika saker.

Snefan sa:
Assegaien slänger vi på till våren är tanken.. Nu sladdas det på ett "shortys" på bakslangen.. Greppar som bara den.. Samlar inte på sig lera å jord som ngra andra däck med tätare mönster.. DHF sitter på fram rullen. Sugen på att testa "wet scream"
MEN handlar ju också vad man cyklar på för underlag... Rötter å stenhällar jord elr lera.. Känns som en traktor på asfalten iafall...

Wet scream är verkligen vidriga stigdäck, dom är trögtrampade, minnet säger att dom har bra grepp men inte lika bra som Assegai.

SkogsMTB sa:
Snefan sa:

Wet scream är verkligen vidriga stigdäck, dom är trögtrampade, minnet säger att dom har bra grepp men inte lika bra som Assegai.
Wet scream har liksom bara ett enda användningsområde. Total lermisär. De är inte gjorda för nåt annat.

Men alltså. Shorty bak och dhf fram? Cykeln måste understyra som tusan? Jag kör tvärt om nu och det släpper ofta rätt mycket mer bak än fram.

Var ett litet test.. Slängde ihop ett xtra hjul och drog på ett däck som smakade bättre i dagens blöta.. På 2a bak fälgen sitter ett Aggressor som skall väck.
Jag mörkte att det understyrde nör man pressade på ibland.. Bara att ha med det i kalkylen så fixar man det. Men väntar på en del till xtra fram hjulet... då möbleras det om lite i däck djungeln.
Shortyn samlar inte på sig massa xtra lera å jord.. Tycker den släpper det vid snabba partier då det smattrar lite xtra i Röva å rygg.. Men greppar bra som fxxn där ute.. MEN kan upplevas halare på rötter å sten häll... Men bara gasa på lite mera då.. :)
Rattnalle sa:
SkogsMTB sa:
Snefan sa:

Wet scream har liksom bara ett enda användningsområde. Total lermisär. De är inte gjorda för nåt annat.

Men alltså. Shorty bak och dhf fram? Cykeln måste understyra som tusan? Jag kör tvärt om nu och det släpper ofta rätt mycket mer bak än fram.

yonsson sa:
Makten sa:
Så vi är inte normalbegåvade? Jag har bara cyklat Mtb en säsong och jag märkte det direkt när jag bytte till DHF. Kör 1.6 bar fram och 1.8bar bak. Och när jag kommer hem efter första rundan och googlar på fenomenet så verkar det oerhört vanligt.

Vad väger du och hur stora är dina däck? Är det 2,5" och du är lätt så är det där rätt högt tryck, skulle jag säga.

Jag väger 70 och kör numera med 1,7 fram och 1,9-2 bak i mina maxxis Exo 2,5or.. slår i annars :-)
Slår i ibland ändå iofs, mest fram.

Greppar tillräckligt bra ändå. Offrar lite komfort men cykeln svarar lite bättre när säcken kränger mindre på fälgen även om rullet i sig inte påverkad så mycket. Men mest är det för att det ska hålla. Har fått öka trycket successivt sen jag började cykla.

F88F6267-8A13-448A-977D-E635831F296A.jpeg
BEF61C02-F756-4F19-9142-2A62460AE3AB.jpeg

Fler som testat ASSEGAI?
Nu säljs flera endurohojar med däcket...
Vitus kör det till och med fram OCH bak.
Process 153 kör det bara fram.

Kör Assegai DD Maxxgrip fram och dhr2 wt exo+2.6 bak greppar grymt bra! Tycker inte de är allt för tungrullat. Men kör mest eduro och kan tåla lite segt uppåt för bra drag neråt

Har kört i åratal på DHF och några månader på Assegai. De senare har ingen sketch zone som DHF, skillnaden är påtaglig. Tycker Assegai är riktigt trevliga utför men som flera tidigare påpekat väldigt trögtrampade i skogen. Riktigt sköna däck när fäste är prio.

Nu är det några månader sen jag skrev mina förra inlägg i den här tråden och sen dess har jag gått upp lite i tryck, och nu känner jag nog den där vaga zonen med DHF som det snackats om. Ligger fortfarande kring 1,3-1,4 fram som absolut mest i 2,3"-däck men har fått lite oväntade framhjulssläpp där jag verkligen trott det borde ha funkat.
Dock känns det som att det lika gärna kan vara kantdobbarna som viker sig en aning, för på MaxxTerra är de fasen rätt mjuka ner i basen och har inget vidare "stöd" på utsidan.

Vore kul att prova Ass-Guy, men inte med 1075 gram som lättaste variant. Om de släpper en 2,3:a strax under kilot däremot. ?

Nu är det några månader sen jag skrev mina förra inlägg i den här tråden och sen dess har jag gått upp lite i tryck, och nu känner jag nog den där vaga zonen med DHF som det snackats om. Ligger fortfarande kring 1,3-1,4 fram som absolut mest i 2,3"-däck men har fått lite oväntade framhjulssläpp där jag verkligen trott det borde ha funkat.
Dock känns det som att det lika gärna kan vara kantdobbarna som viker sig en aning, för på MaxxTerra är de fasen rätt mjuka ner i basen och har inget vidare "stöd" på utsidan.

Vore kul att prova Ass-Guy, men inte med 1075 gram som lättaste variant. Om de släpper en 2,3:a strax under kilot däremot. ?
DHF släpper ju ganska tydligt men tillfälligt när det släpper tycker jag. Så man sladdar till och tappar fart men får grepp igen. Det har fått mig att skalla ett träd en gång, var ingen höjdare men gick bra.

Kör nu DHF 29” , 2.5” fram och 2.3” bak. Har aldrig saknat grepp om jag ska vara ärlig, skulle kanske kunna testa något mer snabbrullat bak och kanske till och med DHF 2.3” fram, men man blir ju lite nyfiken. Gillar som sagt inte döds-zoonen.

Har kört i åratal på DHF och några månader på Assegai. De senare har ingen sketch zone som DHF, skillnaden är påtaglig. Tycker Assegai är riktigt trevliga utför men som flera tidigare påpekat väldigt trögtrampade i skogen. Riktigt sköna däck när fäste är prio.

Haha "sketch zone" , det var en bra beskrivning =)

Sladdar på ass(gay) både fram&bak sedan april.. tycker de har grymt bra grepp. Känner mig tryggare så man kan gasa på lite mera. Kör aldrig under 2.0 i tryck närmare 2.3-2.5 kanske mera. Då det hoppas och körs stökigt utförs till största del. Lyckats pressa ur luft å gukka när man tagit ngn kurva lite hårt och klämde in lite grä&jord som kompensation.Transport cykling är tråkigt hur som haver.. bara träna på wheelies och annat små bus om man har kraft kvar..

Tillbaka
Topp