Maxxis Ikon för stigcykling

Usgrizzly

Medlem
Hej!

Jag funderar på hur Maxxis Ikon fungerar som framdäck för klassisk stigcykling i svenska skogar (typ singeltrack). Har tänkt mig Maxxspeed 3C Exo med bredd 2.35. Är greppet tillräckligt bra när det blir lite våta rötter och hällar, eller bör man snarare satsa på Forekaster Maxxterra eller motsvarande? Någon som har erfarenhet och kan gå lite vägledning kring detta?

Det är en OK däck till bak. Funkar kanske fram när det är torrt. Om stigarna är snälla borde en Rekon MaxxTerra funka fram. Forekaster MaxxTerra är nästa steg. Allt berör på terrängen och dina preferenser.

Tack för svar! Jag bor i norra Stockholm och skogarna runt där jag bor är förstås där jag cyklar allra mest. Men jag vill gå så långt som möjligt mot det snabbrullande XC-hållet, samtidigt som det ändå ska funka i skogarna runt mig utan att det känns livsfarligt.

Man kan, som proffsen, köra Aspen bak och något som Ikon fram. Bor inte ger problem när det är torrt. Jag har gärna lite mer marginal, framförallt när det är blött.

Ikon är dock inte bästa valet. Titta här för mer tips:

Ikon är väl mer för grusväg och barrig stig, inte rötter och stenar.

Maxxis har flera MTB däck som inte verkar vara gjort för MTB. Enda proffsen som använder Ikon nuförtiden är dirt-åkare som Emil Johansson. Så man kan säga att det är en dirt-(fram)däck.

MTB elite åkare verkar kunna köra allt på däck som Aspen som har ännu mindre profil än Ikon.

På häll och sten är gummiblandning viktigare än profil, framförallt när det är blött. På rötter greppar nästan ingenting. Så jag skulle tänka att ett däck med låg profil men greppig gummi skulle kunna vara ok.

Tack för alla synpunkter. Då lägger jag tankarna på Ikon som framdäck åt sidan. Har dock tänkt köra det bak med Forekaster fram. Anledningen till att jag startade tråden är att jag försöker hitta en kombo som även kommer funka för Cykelvasan i sommar (jag kommer inte jaga tider utan bara köra för upplevelsens skull).

Ännu bättre grepp och rull är annars nya nobby nic i speedgrip fram ihop med racing Ralph speed bak. Riktigt snabb combo med endå ett pålitligt grepp.

Ray / burt tycker jag är lagom. Men visst, jag försvarar mig med att tekniken är bättre än kondition så tycker man tvärtom så kanske man vill ha mer grepp.
Ray är ändå rätt greppigt

Har precis satt wicked will/ rocket ron på en annan cykel. Det ligger mellan Ray och nobby. Möjligen för lite skillnad mot Ray när jag ser det på hjulet.

Tillbaka
Topp