Maxxis Minion DHR II 29x2.4 WT - helt slut överallt?

• Trådstartare Trådstartare JALS
  • Start datum Start datum
Intressant diskussion, är dual compound däck vettiga för vintercykling i västkustklimat? Eller är dubbdäck bättre lämpat?
MaxxGrip funkar utmärkt på vinter här på västkusten tycker jag. Dual vettefan om jag skulle vilja ha fram i blötan. Dubbdäck tillför ingenting utom 2-3 dagar om året när det är isigt, utom att de lämnar märken efter sig i skogen då.

@Makten Jag uttrycker mig slarvigt på telefonen. Med så tunga däck menar jag alltså DHF/DHR, oftast i EXO-casing. Hemma kör jag lättare stigdäck i 850-grams-klassen. Och för just DHF/DHR som vi pratade om finns mig veterligen bara två 3C blandningar så maxspeed räknade jag inte in.
Det skulle jag också vilja göra, men jag har inte hittat några lätta däck som inte känns som badbollar. ?:cautious:

Nu är dom slut igen :o

Iallafall i MaxxTerra DD

Det känns som att just DHR2 är väldigt mycket säsongsvara, ibland reas dom överallt, ibland är dom spårlöst borta från jordens yta.

Tur att det är ett tag tills parksäsongen börjar.

(Hur jobbigt är trampenduro med DH-casing?)

Iallafall i MaxxTerra DD

Det känns som att just DHR2 är väldigt mycket säsongsvara, ibland reas dom överallt, ibland är dom spårlöst borta från jordens yta.

Jag antar att det är pga genomslag du vill ha just DD ?

Jag körde DHR2 DD i bak på min torque en kort tid och tyckte det slog igenom på tok för lätt. Tyckte nog att det kändes som att sidoväggarna var onödigt tunna i förhållande till resten av däcket. Jag hade satsat på annat däck.

Det här med att välja kralliga däck för att undvika genomslag borde väl vara onödigt nu när det finns allehanda bra korvar som fyller den uppgiften? Särskilt med tanke på att det inte försämrar rullet.

PS. Däremot finns det förstås andra anledningar, såsom sidostabilitet och skydd mot revor i sidorna. DS.

Det här med att välja kralliga däck för att undvika genomslag borde väl vara onödigt nu när det finns allehanda bra korvar som fyller den uppgiften? Särskilt med tanke på att det inte försämrar rullet.

PS. Däremot finns det förstås andra anledningar, såsom sidostabilitet och skydd mot revor i sidorna. DS.
Korvar är djävulens påfund. Det är anledning nog för mig. :giggle:

Senast ändrad:
Korvar är djävulens påfund,
Mitt första och enda DD höll löjligt kort tid, och då hade jag korv, men tänkte att det ska få en andra chans.

Iallafall i MaxxTerra DD

Är det denna variant du söker?

En okunnig fundering, varför vill du ha wt? 35mm fälgar eller mer är ju det troliga svaret... :)

Inte enligt maxxis själva numera. Men är väl en fråga om preferens vilken profil man vill få på däcket, mer fyrkantig t ex. Funderar över detta eftersom jag är sugen på ett nytt framdäck och har 30mm
WT tires are optimized for a 35mm inner rim width but are proven to work over a range from 30-35mm inner rim widths, depending on the rider’s preference.

Stryk "designat" från ekvationen och lägg till "funkar utmärkt" ?.
Jag har kört WT med 30mm i flera år, inga problem.

Tillbaka
Topp