MB31 eller trek

Alinnros

Medlem
MB31 eller trek
Hej rådgivare!

Jag är ute efter att införskaffa mig en mountainbike såhär runt årsskiftet. Jag skulle vilja gå lite djupare inom denna sport då jag i princip endast kört landsväg innan. I nuläget äger jag bara en billig 3x9 mtb med suntour gaffel och känner att detta inte räcker till längre. Jag har en begränsad budget på runt 13 till 16k.

Cykeln kommer användas på lokala stigar i Västra Götaland men jag vill även kunna köra lite mer utför med den, som exempelvis vissa backar vid Isaberg. då jag inte är intresserad av xc racing tror jag att det jag vill ha är en hardtail med 130-140mm slag och modern geo.

Jag har i nuläget spanat in två cyklar, Trek roscoe 7 och MB31 Rescue deore. Båda för runt 13000kr, även varit inne på laufey men känns inte aktuellt längre.

Treken ser ut att ha en pålitlig ram men sämre komponenter?
Hur är MB31 ramen geometriskt sett?

Bortsätt från ramen är MB31 ett givet alternativ. Men hade velat veta av någon expert hur den är att köra utför med baserat på de geometriska sifforna. Jag är nybörjare och förstår mig inte på sånt ännu, trots att jag försökt.

MB31 eller trek
MB31 har bättre gaffel och vevparti, samt att DT Swiss M1900 är riktigt bra för att vara ett instegshjul. Svagaste punkten tyvärr är väl bromsarna men de duger. Resten är slitdelar så är man inte nöjd så uppgraderar man eftersom. Sen hade jag valt enklaste MB31an utan dropper eftersom jag ändå skulle sätta på en med längre slaglängd än vad Allebike har att erbjuda. Viktigt att hålla koll på att det är Revelation-gaffeln och DT Swisshjulen dock, där har AlleBike hållit på och erbjudit sämre alternativ p.g.a. leveransproblem.

Geo-mässigt så hade båda cyklarna varit lite tryggare utför med längre kedjestag och lite högre stack. På den punkten ser Treken ut att vara något mer utförsorienterad även om det nog får anses marginellt. Sen vågar jag nog säga att båda ändå är rejält kapabla utför. Det går förmodligen att laborera med spacers och höja stammen en bit samt kanske köpa nåt billigt styre med 35 mm rise om man vill göra den än mer utförsorienterad.

Sen hade jag gjort mig av med däcken omgående och köpt en uppsättning Specialized Butcher/Eliminator från tcmcykel eller Bike24.

Två punkter till som kan vara bra att vara medveten om:
ISCG 05 -fästen för en bashguard?
Växelöra, är det t.ex. SRAMs universalöra (bra) eller är det nån obskyr märkesspecifik lösning (mindre bra)?

MB31 eller trek
Kan mycket väl vara så att mb31 saknar fäste för bash. Vår är byggd för xc och jag kör själv enduro utan bash så inget jag reflekterat över.

MB31 eller trek
Var hos allebike samt stampens cykel idag och provade båda cyklarna.

Tror att mb31 passar mig bäst. Plus att cykeln var mycket snyggare i verkligheten. Är inte i behov av basguard och gillade verkligen känslan av Revelation som inte Recon hade så det får nog bli denna.

Tänker att jag byter till 203mm rotor fram och 4- kolvsok samt däcken ganska omgående. Något mer/ annat som ska göras?

MB31 eller trek
Ligger ute en MB31 Discovery för 18k här annars om du kan sträcka din budget och storleken passar...

Glöm det, verkar vara såld...

MB31 eller trek

Tror att mb31 passar mig bäst. Plus att cykeln var mycket snyggare i verkligheten. Är inte i behov av basguard och gillade verkligen känslan av Revelation som inte Recon hade så det får nog bli denna.

Tänker att jag byter till 203mm rotor fram och 4- kolvsok samt däcken ganska omgående. Något mer/ annat som ska göras?

Tror det blir väldigt bra. Skönt att kunna testa båda.
Se till att du kör in bromsarna by the book. Det gör mer skillnad än 4 kolv.(varje fall worse case)

Den uppenbara uppgraderingen är att byta från motion control till charger dämpare.

Pratade du med allebike om custom spec? Jag köpte bara en ram men andra har tidigare fått igenom ändringar.

Kanske kan du få rätt skivor och broms från början. Alternativt att du får köpa den utan bromsar

MB31 eller trek

Kan räcka med 4-kolvs i fram. Annars är det väl ”komfort” som grepp och sadel, men det märker man ju. Slanglöst om den inte kommer så.

MB31 eller trek
Tror det blir väldigt bra. Skönt att kunna testa båda.
Se till att du kör in bromsarna by the book. Det gör mer skillnad än 4 kolv.(varje fall worse case)

Den uppenbara uppgraderingen är att byta från motion control till charger dämpare.

Pratade du med allebike om custom spec? Jag köpte bara en ram men andra har tidigare fått igenom ändringar.

Kanske kan du få rätt skivor och broms från början. Alternativt att du får köpa den utan bromsarna

Tack! Ska kolla på detta

Tillbaka
Topp