meckfråga

Otto

Ny medlem
meckfråga
Hej alla glada!

fråga: är det lugnt att ta bort den delen av v-bromsfästet som går att skruva bort på gaffeln?

har gängat av de "pinnarna" som sitter på ramen och var i full färd med att göra detsamma på gaffeln, en Pilot, när en varningsklocka ringde...

meckfråga
Otto skrev:
-------------------------------------------------------
> har för mig att någon sa att oljan rinner ut =)
> att inget tätar bakom, som på ramen, hål rakt
> igenom...

tror du dom hade gått att skruva av om det vatt så? ;)

meckfråga
Jo, det sägs så.

Oskar: måste du, igen, skriva såna kommentarer? Helt onödigt ju. Vevlagret går att skruva ut men ingen cyklar utan det. På samma sätt är det med pinnarna (nåja, nästan). Det är alltid bra att fråga innan man gör nått som kan leda till något annat osv...

meckfråga
Vill men vägrar starta en mob i.e. Happydrevet.

Otto: Kolla upp i manualen för säkerhets skull. Kolla på "isärtagningsinstruktionerna" om man ska lossa "pinnarna" för att ta isär gaffeln. Om så är fallet, watch out here be dragons. Annars är det nog lugnt. Maila RockShox?

meckfråga
Ska väl inte lägga mej i eftersom jag inte vet säkert hur rock shox funkar men jag plockade ur "bromspinnarna" på min
gamla z4 lagom tills vi åkte till Åre, de visade sig att dom håller ihop gaffeln å den drog isär sig
å kunde ha slutat jävligt illa uppe i backarna!

meckfråga
De gamla Marzoccchi-gafflarna (02 och äldre) körde med tvådelade ytterben som hölls ihop av broms-bulten. Vill man ändå ta bort dem finns det utbytbara, kortare bultar att köpa.

På en nyare gaffel ska det inte vara några problem att ta bort dem.

meckfråga
Henrik: Ja fatta hur rädd man blev då gaffeln delade sig uppe i bergena haha!

På nyare gafflar sitter de väll inte ens bromspinnar utan bara skivfästen?:) ...iaf på fr/dh gafflar:)

Tillbaka
Topp