Meckhjälp montering XX1/X0 BB30 vevparti

pwrdesign

Medlem
Hej alla happymeckar!

Jag har två vevpartier, ett XX1 från 2015 och ett X0 med oklar ålder. Båda för BB30 och ska sitta i en Merida Big Nine Team från 2015. Funkar fint att montera och jag använder de distanser som ska användas vad jag kan se i instruktionsmanualer men jag tycker inte riktigt att jag får det så tight som jag vill. Jag har 73mm Bottom bracket, vad jag förstått så ska man använda 2.5mm spacers när man har 68mm brett BB, så jag borde alltså klara mig utan spacers.

Jag gör rent mina lager, fettar in lagersidorna med ett runt lager, lägger dit skyddsbrickorna eller vad man ska kalla det (som ligger på sidorna av lagerna). Ser till att preload adjustern är skruvad tight mot pedalarm och för in axel med pedalarm. Använder vad jag kan se rätt shim som kag sätter på axeln från driveside, fettar in splines på axeln och drar ihop allt med rätt vrid. När detta är gjort så har jag ett spel fram och tillbaka på ca 4mm, något som jag förstått ska tightas med hjälp av preload adjustern. Det är dock här som jag börjar fundera lite.

På X0 partiet så har jag gängor mot pedalaxeln samt gängor på själva preload adjustern. På mitt XX1 parti har jag inga gängor på axeln och preload adjustern är helt plan på insidan den med.

På X0 partiet kan jag skruva adjustern så att det tightas ganska ok men det är precis så att den hänger på sista gängan, och jag skulle nog vilja dra den ytterligare lite men då hoppar den av gängorna.

På XX1 partiet så får man helt enkelt skruva/skjuta/glida preload adjustern så långt mot ramen jag kan och sen låsa den med den lilla insexan.

Så, har jag missat nån extra shim när jag monterar den. Känns som att en 2mm tjock shim till skulle vara lagom helt klart.

Några idéer?

manualens lösning på problemet är:

"Check the assembly for play by rocking the crank arms back and
forth away from the frame. If the crank moves, tighten the crank
arm bolt until no play is detected. If maximum torque of
54 N.
m (478 in-lb) has been achieved, remove the drive side
crank arm from the spindle, apply additional grease and repeat
installation procedures until play is eliminated."

Sista bilden visar de två partierna brevid varandra (X0 till höger)

IMG_5727.JPG

IMG_5620.JPG

Mvh Patrik

Senast ändrad:
Inte mycket att komma med...., men jag *tror* att om du med fullt åtdragen vevarm mäter gapet vevarm vid pedalfästet mot ramens diagonalrör och/eller kedjestag, och kan se att du kan få symmetri ! (lika avstånd) . Då är det bara att fixa brickor eller med lite tur så behövs bara den befintliga justeraren.
Är det en quarq mätare man ser på det ena ?

Det jag gjorde nu var att jag printade ut tre olika shims, 1,1.5,2.0mm tjocka i kolfiber-nylon, så de ska nog funka.

IMG_5765.JPG

Jo det är en Quarq X0 men har stött på patrull. Köpte stronglight bultar för singelklinga och hämtade ut en wolftooth 120bcd klinga precis. Nånting är inte kompatibelt med varandra dock så det blir wattlöst på Vasan...

IMG_5767.JPG

För att stänga tråden så funkade det fint med orginalbultarna och jag körde med 1mm tunna spacern. Kunde tighta ihop allt bra!

Tillbaka
Topp