Medelhastighet på landsväg

Julius Kenéz

Ny medlem
Alltså jag fattar inte!

Jag har börjat cykla lite landsväg nu. Blir en sträcka på ca 4mil, 2 bort, vänder i en rondell och 2 hem, så vind och nivåskillnader skall bli rättvist.

Jag har en typ en budgetracer med aluram och de billigaste hjulen kan jag tänka mig då nypris var ca 10 tusen från tyskland. Shimano 105 rakt igenom, men det skall ju inte påverka hastigheten.

Idag blev det snittet 32km/h (inklusive en avhoppad kedja och en lastbil som stoppade upp allt i en rondell) och då fick jag trampa på rätt hårt enligt mig själv.

Kläderna sitter tight och jag håller längst ner på bockastyret i princip hela vägen.

Jag kan nog öva upp mig så att jag får upp medelhastigheten till 33-34km/h med nuvarande träningsdos och vikt, dvs en gång i veckan och 105kg.

Nya hjul är på ingående Reynolds DT46. Vad kan dessa ge. 1-2km/h mer? Då är vi uppe i 35km/h om vi har tur.

Men hur fasiken snittar man 50km/h som TT cyklisterna håller? Är banorna lagda med medvind eller nedförsbacke eller är de helt enkelt förbanat vältränade? Eller har de cyklar som går av sig
själva? Fast kanske orättvist att jämföra en budget linjecykel med en temporacer för 100 papp, vindtunneltester, personlig tränare och ett helt team som analyserar varenda tramptag du tar plus lite tillväxthormon och andra kemiska substanser som får musklerna att bli lite piggare. Så vi skippar den jämförelsen!

Så! Vad snitter en duktig cyklist på en linjecykel ensam i ca 1h tid? Jag kan gå med på att svensk eliten håller 5km/h högre snitt men inte mer : )

Elmotorer i ramen ;)

Dyrare cykel = Snabbare

Edit: Du kanske kan laborera med utväxlingen i kassetten eller framklingorna för att få optimal kadens?

Senast ändrad:
Din snitthastighet låter fullt rimlig för en duktig motionär.

Sanningen är nog så bitter som att elitcyklisterna helt enkelt är förbannat vältränade... Materialet gör väl sitt till, men det är inte den stora skillnaden.

En ensam cyklist i utbrytning på ett linjelopp kan nog hålla dryga 45 km/h i snitt under någon timme, som en grov uppskattning.

Jämför med långdistanslöpare, som i bästa fall springer milen på under en halvtimme. Även en riktigt duktig motionär har en bra bit upp till de hastigheterna.

Det var lite det jag anade. Det sitter i benen! Ska man bli bra på något får man ha talang för saken och offra allt som inte bidrar till framgång inom sin valda gren.

Jag får nöja mig med 34-35km/h som mål och spela lite bänkpress de andra dagarna på gymmet. Ska man upp på högre hastigheter får man nog banta ner sig 15kg och öka träningsdosen till enbart cykling 4-5 ggr i veckan.

Proffsen är som sagt ett antal nivåer över en själv. Sen ska man inte jämföra mellan tempocykel och vanlig racer heller. Tempocykeln sitter man mer aerodynamiskt på och den är även i övrigt "halare", så bara cykeln och det omkring ökar på snittet några km/h.

Sen går det ju snabbare om du ligger i en klunga naturligtvis. Ger väl en 3-4 km/h eller?
Ett tips: slopa cykeldator (eller åtminstone stäng av av.speed funktionen). Det blir lite rolige att cykla om man skiter i medelhastigheten. Så var det för mig iallafall...

Försök att hushålla med resurserna om du vill höja din medelhastighet. Luftmotstånden ökar med kvadraten på hastigheten, bränna inte all energi i utförsbackarna för att logga 60+ km/h maxhastighet. Dra nytta av en utförsbacke genom att vila lite och sen trycker du på i uppförsbackarna och på raksträckorna istället.

Det finns ett enkelt sätt. Skaffa dig en liggcykel, helst kåpad typ Velomobil. För mig gör det minst 5 km/tim i ökad snitthastighet på längre sträckor jämfört med min racer. Men UCI vill ju helst att man åker som man gjorde på 1800-talet förstås...

När cykelbyxorna får en fingerstor glipa i nederkant vid resåren i området mellan baksida lår och framsida/yttersida lår, då kommer du börja se markanta ökningar i medelhastigheten.

Visst kan man göra sig mindre och försöka undvika vindmotståndet i någon mån, men när det kommer till kritan så är ändå 90% av trampmotståndet orsakat av vind (hur jäkla liten du än gör dig i din sittställning), och detta måste i vilke fall som helst förr eller senare övervinnas, och det finns bara ett verktyg för jobbet - mera benmuskler!

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> när det kommer till kritan så är ändå 90% av
> trampmotståndet orsakat av vind (hur jäkla liten
> du än gör dig i din sittställning)

Beror på vilken typ av cykel man har :-)

Questrider skrev:
> Det finns ett enkelt sätt. Skaffa dig en
> liggcykel, helst kåpad typ Velomobil. För mig
> gör det minst 5 km/tim i ökad snitthastighet på
> längre sträckor jämfört med min racer. Men UCI
> vill ju helst att man åker som man gjorde på
> 1800-talet förstås...

Man kan ha åsikter om uci men förbudet mot liggcyklar på "vanliga "tävlingar är väl en av de bättre reglerna.

Liggcykel är en annan gren. På samma sätt får man inte crawla i en bröstsimtävling eller skejta i en skidtävling i klassisk stil.

Questrider skrev:
> 1800-talet förstås...

Det verkar inte som om kåpcyklarna har en stor del av marknaden?

Tille skrev:
> Är det inte bara att ta i mer?

Det går väl ändå inte, är det någon som testat?

Hmm,

Nu kanske jag trådkapar med ett "hej bullen" inlägg, men jag tycker att 32 låter väldigt snabbt för nån som "börjat cykla lite landsväg nu". Har själv cyklat hyfsat mycket sedan 2009 och har sett väldigt lite förbättringar under den perioden. Började med ett snitt på runt 29-30, förra året ca 30-31, och i år runt 31 med ett rekord på 32,5 (tillsammans med en polare).

Så till bullenfrågan - varför är jag så långsam ("vad är det för fel på mig")?

Jag har hört innan att man inte skall bränna ut sig i uppförsbackarna, dvs ta det lugnt för att sedan trampa på i nedförsbackarna. Men ditt inlägg låter faktiskt vettigare. Bättre trampa på när kraften blir omvandlad till fart än att göra det i +50 för att förlora energi i form av vindmotstånd.

På tal om långsam och snabb förespråkar jag att genetik spelar in till 80-90%. Själv tycker jag det brukar räcka med att se barn leka/prova på lite olika sporter för att kunna handplocka de bästa ganska lätt för olika idrotter...lite som kineserna gör. Kasta boll, hoppa höjd, längd, springa några km osv. Man ser vilka som har spänst, lätthet och fallenhet för grenen. Sen med hjälp av träning kan man bana in de för att bli duktiga i olika grenar. Om man nu tränar för att vinna... Man kan ju träna för att ha kul också, fast "tyvärr" så brukar ju framgång ge en boost i form av motivation till att fortsätta träna.

Enber, om du går upp 1km/h i snitt per år så är väl det super. Om 10 år kommer du snitta 42 km/h ;-) ...i ärlighetens namn är det löjligt att vänta sig jätteresultat på tre säsonger, att bli en riktigt åkstark cyklist tar lång tid, många år rentav. Om man nu inte är född med någon slags supergenetik och trampade sig ut ur livmodern...

Senast ändrad:
De flesta har troligtvis lärt sig cykla något tidigare än de började mäta sin snittfart. 40 km/h i snitt borde du klara på ett år om du tränar. Det är inte gratis att bli snabb.

Hur ser rundan ut i verkligheten?

Är det från dörr till dörr så att säga. Inkluderas start från stillastående, stopplikt, väjningsplikt, rödljus (som man ju alltid stannar vid), kassa felplanerade cykelvägar (som man ju väljer att köra på eftersom lagen påbjuder det) etc etc?

Har själv upplevt frustration över låga medelhastigheter, men anar att det spelar stor roll om man mäter från dörr till dörr, särskilt om man bor i en större stad, eller om man mäter en sträcka ute på vischan.

Tycker att det känns mera relevant att jämföra mig med övriga cyklister, från år till år, på de motionslopp jag brukar köra.
Inte är man snabbast där inte...

Jag har nog bara sånna tips som du kanske inte vill höra. Men du får slita mer än mig för att förflytta dig samma sträcka. Gissningsvis så får du flytta dryga 35kg mer än mig den sträckan, vikten i sig är kanske inte det som bromsar på din bana men med vikt kommer ofta en större kroppshydda och det ger mer luftmotstånd. Tipsen är egentligen, träna mer och skala bort några kilon. Tråkigt men helt klart det mest effektiva.

Julius Kenéz skrev:
> Jag har hört innan att man inte skall bränna ut
> sig i uppförsbackarna, dvs ta det lugnt för att
> sedan trampa på i nedförsbackarna.

Självfallet finns det ett Tour-test på det där...

Julius Kenéz skrev:
> På tal om långsam och snabb förespråkar jag
> att genetik spelar in till 80-90%. Själv tycker
> jag det brukar räcka med att se barn leka/prova
> på lite olika sporter för att kunna handplocka
> de bästa ganska lätt för olika idrotter...lite
> som kineserna gör. Kasta boll, hoppa höjd,
> längd, springa några km osv. Man ser vilka som
> har spänst, lätthet och fallenhet för grenen.

Oj, vad jag inte vill hålla med dig. Visst spelar generna roll, absolut, dock tror jag inte på att det är i samma omfattning som du förespråkar, jag menar att motivation, disciplin och "kärlek" till idrotten spelar större roll än generna.

Sen vill jag protestera mot att "handplocka" barn i ung ålder som kineserna gör. I min mening är det inte en bra idé. Vissa individer utvecklas i olika takt och ett barn som kan höra till undre medel kan mycket möjligt växa upp och bli väldigt bra på sin grej. Jag har för mig att det finns ett bra exempel på det inom svensk cykel, nu kommer jag inte på vem. Men självklart ska vi låta barnen prova på så mycket idrott som de bara kan, dels för att fostra dem till en hälsosam livsstil men också få dem att se det underbara med idrott överlag.

Förutsatt att det är hyfsat platt så vinner man väl inget på att vara 60kg lättviktare... Ser inget konstigt med att väga 90+ och vara riktigt snabb tempoåkare på platta banor.

Om man skulle ta och slänga in dig i en hockeymatch i NHL, hur många mål tror du då att du skulle göra. Eller snarare, hur många meter tror du att du skulle ens överleva på isen.

Som ett litet relevant tanke-experiment alltså.

I övrigt, angående din 30-tals föreställning kring genetik så kan jag ju upplysa dig om att klokare personer än både dig och mig för länge sedan lämnat dessa vanföreställningar. Snarare så är det så att 10 - 20% procent av "genetiken" spelar in - > http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/talang-ar-overskattat_6563987.svd

Senast ändrad:
mn skrev:
> Försök att hushålla med resurserna om du vill höja din medelhastighet. Luftmotstånden ökar
> med kvadraten på hastigheten, bränna inte all energi i utförsbackarna för att logga 60+ km/h
> maxhastighet. Dra nytta av en utförsbacke genom att vila lite och sen trycker du på i
> uppförsbackarna och på raksträckorna istället.

Känns lite märkligt att man ska bränna på uppför, för att vila utför. Själv tar jag det lite lugnare uppför, så jag kan köra på utför;) Varför sprattla i någon minut i en uppförskörning och sen bli frånåkt utför? Men man gör som man vill och tror på.

Själv tror jag på att hålla en jämn/hög puls och det oberoende av hastigheten, om man vill ha en hög snittfart. Så nära sitt max det bara går utan att dra på sig "syra". Men det är jag det.

"Jag får nöja mig med 34-35km/h som mål och spela lite bänkpress de andra dagarna på gymmet. Ska man upp på högre hastigheter får man nog banta ner sig 15kg och öka träningsdosen till enbart cykling 4-5 ggr i veckan."

Jag tror att du ska köra "dubbelpass" i stället och ha en hel vilodag i mellan träningstillfällena, det tror jag på.

Enligt Professor Kent Sahlin GIH så är det riktigt bra att köra så. Han menar att

"Styrketräning efter konditionsträning kan förstärka
träningseffekten."

Sista bilden längst ner till vänster.

http://www.gih.se/Global/4_samverka...asning_Traning_av_uthallighet_Kent_Sahlin.pdf

"optimala vägen till att öka mitokondrievolymen (antalet) går via sprintintervaller - högintensiva korta helvetes perioder"

"biopsi på muskelvävnad visar att det kortar tiden av enzymsignaleringen och minskar träningseffekt bästa effekt skulle vara varannan dag - vilket då gör återhämtningen är helt och fullt möjlig"

"även har studie på kombinationsträning gjorts - uthållighet och styrka
där träningseffekten var större vid kombinationsträning - ur uthållighetsperspektivet studien var typ cykla 1h - kort paus - 25min tung benstyrka"

D.v.s att man får en större/bättre utveckling om man kör ett 1timmars pass på cykeln och sedan går på med tung benstyrketräning.

Senast ändrad:
Du måste skaffa tempohjälm, tempodräkt och swoosch-swoosch-hjul också för att överhuvudtaget kunna jämföra. Förutom tempocykel asså.

Ok, kan hålla med att i en del sporter som handlar mycket om taktik, samspel och tänkande kan man mycket väl utvecklas inom.

Men i sporter som låt säga, tyngdlyftning, styrkelyft, 100m, höjdhopp som nästan enbart handlar om en sak, att använda musklerna till sitt max. Jag tror inte det finns en chans att du kan träna upp dig på samma nivå jämfört med en som har anlagen/generna för det, dvs han som springer ifrån alla på skolidrotten, hoppar längst/högst, gör flest armhävningar, har snärten i kasst med liten boll osv...jag tror helt klart på elitanlag. En liten klick av befolkningar har en helt klart bättre/överlägsna genetiska förutsättningar för att lyckas inom vissa idrottsområden.

Sen finns det nhl, boxning, brotting, fotboll, mma, vattenpolo och andra sporter där det handlar om mycket fler faktorer för att bli duktig. Där kan det mycket väl ta tid innan bitarna faller på plats innan man blir färdigutvecklad. Samt att det man brister inom kan man ta igen på annat håll för att kompensera.

Det jag syftade i mitt förra inlägg var mest explosivitetssporter vilka jag haft störst intresse för. Har aldrig varit intresserad av lagsport :P

Rippa skrev:
> Om man skulle ta och slänga in dig i en
> hockeymatch i NHL, hur många mål tror du då att
> du skulle göra. Eller snarare, hur många meter
> tror du att du skulle ens överleva på isen.
>
> Som ett litet relevant tanke-experiment alltså.
>
>
> I övrigt, angående din 30-tals föreställning
> kring genetik så kan jag ju upplysa dig om att
> klokare personer än både dig och mig för länge
> sedan lämnat dessa vanföreställningar. Snarare
> så är det så att 10 - 20% procent av
> "genetiken" spelar in - >
> http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/talang
> -ar-overskattat_6563987.svd

Julius,
bara det faktum att du räknar upp tyngdlyftning och styrkelyft som explosivitetssporter visar på en något förenklad syn på den förstnämnda sporten. Menar du alltså att tyngdlyftning inte handlar så mycket om teknik utan mest explosiv styrka?

Miss Lycka skrev:
> Questrider skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns ett enkelt sätt. Skaffa dig en
> > liggcykel, helst kåpad typ Velomobil. För mig
> > gör det minst 5 km/tim i ökad snitthastighet
> på
> > längre sträckor jämfört med min racer. Men
> UCI
> > vill ju helst att man åker som man gjorde på
> > 1800-talet förstås...
>
> Det verkar inte som om kåpcyklarna har en stor
> del av marknaden?

Huvudsakligen på grund av att trögfattade bakåtsträvare som UCI, påhejade av likaledes bakåtsträvande personer som du själv, effektivt såg till att eliminera dem.

Julius Kenéz skrev:
> Jag tror inte det finns en chans att du
> kan träna upp dig på samma nivå jämfört med
> en som har anlagen/generna för det, dvs han som
> springer ifrån alla på skolidrotten,

Fast vad du tror och vad de senast forskningsrönen säger är inte samma sak. Läste du ens artikeln jag länkade till?? Men det är ju upp till var och en och tro på vad man vill. Frågan är hur det är relevant gällande dina funderingar kring snittfart. Noll och ingen relevans skulle jag säga.

Senast ändrad:
Julius Kenéz skrev:

> Så! Vad snitter en duktig cyklist på en
> linjecykel ensam i ca 1h tid? Jag kan gå med på
> att svensk eliten håller 5km/h högre snitt men
> inte mer : )

Aktivitus-Lunkan drog för någon månad sedan, ett pass i kuperad Gbg-terräng, med en växel låst, typ 53/14 eller 53/13. Ca 5,5 mil med 38 km/h i snitt på linjehoj. Representativt för elit-prestanda.

Questrider skrev:
> 1800-talet förstås...

Problemet i så fall är väll inte UCI utan att de flesta bra cyklister väljer att köra under klassiska regler och att 99% av publiken uppenbarligen föredrar dem. Tävlingar för liggcyklar finns ju, inte UCI:s fel att intresset är relativt sett obefintligt.

1. cykla mer styrketräna mindre

2. kör med andra cyklister (t.ex. klubb eller happyrides)
man tar ut sig på ett helt annat sätt om man kör med andra i jmf med att köra själv

3. ha kul istället för att fokusera på prestation

4. ge chipsen och all bira till grannen som du hatar

Graj skrev:
> Problemet i så fall är väll inte UCI utan att
> de flesta bra cyklister väljer att köra under
> klassiska regler och att 99% av publiken
> uppenbarligen föredrar dem. Tävlingar för
> liggcyklar finns ju, inte UCI:s fel att intresset
> är relativt sett obefintligt.

Jag har inga problem med vare sig snittet eller UCI. UCI-racern är alldeles förträfflig för social myscykling där man kan dra nytta av varandra men ensam i motvinden längs en raksträcka i Norrlands inland ser jag ingen poäng med att 90% av energin försvinner i luftmotstånd men jag har väl antagligen missat något...

Tillbaka
Topp