Jo jag läste. Men artikeln handlad om ett enormt vidsträckt område av olika sorters talanger. Kirurgi, balett, piano osv osv. Sen var det en forskares slutsats. Forskare finns det många av. Sällan de är eniga! Fråga vilken elittränare som helst inom balett om vem som helst kan nå världselit genom enbart hård och målmedveten träning. Rätt kropp, rätt leder, rätt längd, rätt styrka, allt skall klaffa + en enorm mängd träning.
Jag står ffr fast vid min åsikt : ) Anlag är det som gäller. Varför sysslar man med avling inom djursport osv om genetiken är oviktig? Hela öst har fattat det hela asien har fattat det. De väljer ut det rätta virket från ung ålder och jag tycker deras metoder fungerar rätt bra resultatmässigt sett. Men i sverige skall alla ha en chans och bli duktiga och det skall vara roligt vilket tyvärr inte funkar i praktiken. Så klart kan det finnas undantag men i det stora hela så tror jag på min sak.
Jag tivlar att Danny Devitos barn någonsin kan bli elit inom cykling oavsett hur mycket och hur tidigt de än börjar träna, men jag kan ha fel...
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Julius Kenéz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror inte det finns en chans att du
> > kan träna upp dig på samma nivå jämfört
> med
> > en som har anlagen/generna för det, dvs han
> som
> > springer ifrån alla på skolidrotten,
>
> Fast vad du tror och vad de senast
> forskningsrönen säger är inte samma sak. Läste
> du ens artikeln jag länkade till?? Men det är ju
> upp till var och en och tro på vad man vill.
> Frågan är hur det är relevant gällande dina
> funderingar kring snittfart. Noll och ingen
> relevans skulle jag säga.