Mediapublicitet vätternrundan

kave

Aktiv medlem
Jag letade febrilt i SVT 1 och 2 samt TV4 igår för att se om jag kunde finna någon information om hur det gick på Vätternrundan. Nada, zip, ingenting. Hmm, jag vet hur mycket publicitet Stockholmstävlingar som Maratonloppet brukar få, direktsändning hela loppet, samtliga nyhetsprogram har ett långt inlägg om hur vackert etc etc loppet var.
Till min förvåning noterar jag att vätternrundan, som ju torde vara ett av de större evenemangen i Sverige med sina 17500 anmälda, rymmer 1500 fler deltagare än maratonloppets 16000.
Får man ingen publicitet för att det inte är någon tävling? Tror inte det har med saken att göra, Göteborgsvarvet som ju är en tävling som dessutom också har fler deltagare än Sthlm maraton får i regel extremt lite publicitet i medierna.
Tänk er 17500 cyklister genom stockholm, tror ni TV4 hade varit kåta på att direktsända då?

TV4 har faktiskt idag söndagen, dagen efter, 55 minuter TV från vätternrundan, inte illa, det får vi nog vara nöjda med. 13.00 Missa inte det.

Senast redigerad av en moderator:
Cykling spelar i en annan liga i Sverige. Fast det är klart, när man direktsänder speedway så kan inte steget vara långt till att få in lite cykel i Svensk TV. Fast svårt är det... Tro mig, jag har försökt.

Däremot så hade VR ett inslag på Power Hit Radio´s nyheter igår. ca 30 sekunder där dom intervjuade kanslichefen på VR. Klart kul!

Problemet är nog att VR själva hårdlanserar sig självt som ett rent motionslopp. Hade Vätternrundan varit en tävling, så hade den lockat elitcyklister och därmed hade media blivit mer intresserade.

Tror inte det. Hur mycket TV fick långloppscuppen förra året? Mycket bra elit där. Samma sak med SM, eller nordiska mästerskapen som det var i Varberg. Mycket elit, men inget intresse från TV.

Jag har svårt att tänka mig Vätternrundan få mer mediatäckning än vad som redan är fallet. Loppet är väletablerat, allas svenskar känner någon som deltar eller har en arbetskamrat som åkte förra året. Men det har inget nyhetsvärde, alla vet vad Vätternrundan är och det har heller inte blivit nån explosion av anmälda. Loppet är fulltecknat år efter år så arrangören har heller inget intresse av att få mer publicitet för sitt arrangemang.

Däremot så tror jag inte det är kört för andra cykelarrangemang, bara dom uppfyller några mediemässiga krav.
Det måste för det första vara en tävling med elitatleter, annars är inte sportjournalisterna intresserade.
Det ska heller inte ligga för långt från Stockholm, SVT och TV4 vill ha nära till sina kontor på Östermalm.
Det måste vara spektakulärt, och arrangemanget måste vara en nyhet (åtminstone vid första publiciteten, sen kan det gärna få bli en tradition).
Det får heller inte vara för smalt arrangemang, om det är intressant för många deltagare är det intressant för media.
Jag kan just nu bara peka på två cykeltävlingar som jag tycker har möjlighet att skaffa sig bra mediatäckning på de här vilkoren, och det är Mälaren Runt samt Mattias L´s eget Sömnlös i Rudan ;-)

Och var det någon som såg TV4-programmet? På vanligt snuttifieringsmanér så var det tjugosekundersinlägg och sedan "över till Niklas.." (eller pelle eller mattias eller...) Begriper fortfarande inte vad polkagrisar eller ingenjör Andrés luftfärd har med vätternrundan att göra!
Kändes inte som de mest cykelkompetenta medarbetarna de sänt ut direkt.
Blir så trött på hur TV4 bevakar sån sport som händer ute i landet, även om det råkar vara världens största cykeltävling.

Curt

Utan tvivel är man inte klok...

Kändes lite som lokalkanalen från landet. Man blev lite sugen men dom var nog garanaterat inte cykelintresserade utan mer sugna på att få lite publicitet för "sin" del av landet.

Trots att jag var där igår och cyklade de 30 milen så kändes det som om repåortaget inte alls återgav de intryck jag fick från VR. De koncentrerar sig på farbror Gunnar som äter lasagne i Hjo och Tant Elsa som just kommit i mål... inget om hur det känns att ligga i en klunga på 40 pers och susa fram i 35-40. Inget om vad det egentligen innebär att cykla runt 30 mil på ett bräde, nej hellre visar det en töntig reporter med punka som söker efter sjöodjur!!!

Det är samma koncept på TV4:as program varje år, så jag antar jag inte missade något då eftersom jag inte såg det i år. :-P

En liten jämförelse, Vasaloppet får skapligt många timmar mer uppmärksamhet i media/tv än Vätternrundan. Största skillnaden är nog att Vätternrundan inte är en tävling och på så sätt inte drar till sig medieuppmärksamhet. Vätternrundan är ett av världens största "motionscykellopp", tror det går ett i Australien som är ännu större så jag vet inte varför de envisas med att påstå att Vätternrundan är världens största motionslopp?

/Leo

Tillbaka
Topp