[MEGA-OT] Rusta's nylonsträngade gitarr

Nån som testat den med gott resultat? Vill gärna ha med en gitarr på semestern, men alkoholdrypande fester,fuktiga nätter osv osv är ju inte mumma för en gitarr, så 299.- är nog maxpriset för en slit o släng-gitarr, som det ofelbart kommer att bli. Jag testade den dom hade som provgitarr i butiken, men den gick inte ens att stämma, för så fort tonen steg lite så släppte stäm-skruven på nåt vis osså var man nere på utgångstonen igen. det kan ju ha berott på att typ tusen olika elvis/dregen/yngwie-wannabe's varit där o pillat innan, eller så är det helt enkelt så att det är en skitpryl(ovanligt??) nån som kan säga nåt om den=? jag fick aldrig läge att prova nån annan av gitarrerna när jag var där heller:(

Som yrkesmässig arbetandes med musikinstrument så känns det som 299 spänn låter lite väl lågt för att det skall fungera över huvudtaget.... Men va fanken, den kan ju duga som partygura. Problemet med stämningen kan vara så enkelt att den som monterat strängen inte haft riktig koll....

/Magnus

Den e görbra! Köp en rulle gaffatejp med så kan du laga den i alla väder.. Bra att ha när någon tråkmåns har tröttnat på plongandet o dragit den i både elden o din skalle. jag vet =)

Lamborn skrev:
-------------------------------------------------------
Problemet med stämningen kan vara så
> enkelt att den som monterat strängen inte haft
> riktig koll....
>
> /Magnus

ja de låter lixom inte ens möjligt att de ska ha med skruven att göra, såvida den inte är från shimanos mjukostfabrik i bräkne hoby då. ja får la åka o testa igen.man måste ju kunna kräva att få tesa en ny ur kartong "när man nu ska ut med den furstliga summan 299.- på ett så pass påkostat instrument"

s skrev:
> Det är omoraliskt att köpa gitarrer byggda av
> barnarbetare.

inte om man äter delfiner fångade i tonfisk nät senast en timme efter köpet.

bigmollo skrev:
> Har för mig att Mark Knopfler kör på Rustas
> gitarr.

på kafferasten i hans arbete på posten, svar ja!

s skrev:
> Det är omoraliskt att köpa gitarrer byggda av
> barnarbetare.

Ja, det är mycket omoraliskt.

Den främsta anledningen till det är att de har så dålig känsla för kvalitet,
därför blir arbetet undermåligt utfört.

Och dålig kvalitet är som sagt alltid omoraliskt.

/Fedde

Den nylonsträngade gitarren verkade faktiskt lite sunkig men som partysällskap duger väl allt? Men nylonsträngad är väl mindre party än stål? Du kanske skulle satsa på rustas stålsträngade istället. En bekant köpte en sån och jag tyckte den var helt ok. Har även testat rustas elgitarr i affärn och efter lite mödosam stämming så kunde man dra lite sköna toner och imponera på alla kidz som såg på. Jag tror alltså att gitarrerna är klart prisvärda om man söker en sunkgitarr att spela på lite då och då. Lite som biltemas cyklar, faktiskt rätt ok om man ser till priset.

Frolicc skrev:
> Men
> nylonsträngad är väl mindre party än stål?

de vete fan. av de guror jag sett utsläpade på utomhusfester har 85-90% varit nylon, men det kanske är ett lapp-fenomen?!
och just det faktum att nylonvarianten är billigare talar ju för den. om jag står inför att lägga 1000.- på en gitarr för partybruk kan jag ju lika gärna gå och köpa en etablerad nylongura för samma pengar. en sunkigt byggd stålsträngad känns ännu mer vanskligt än deras nylonknäppare på sikt, då halsen ganska säkert lär svikta rätt friskt på en så pass billig pjäs.

bigmollo skrev:
> Har för mig att Mark Knopfler kör på Rustas
> gitarr.

HA HA HA, det tyckte faktiskt jag var djävligt kul skrivet, fast å andra sidan så har det varit kusligt tyst om honom det senaste decenniet soloskivorna var väl inga kioskvältare precis, :)

cerberos skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har för mig att Mark Knopfler kör på Rustas
> > gitarr.
>
> HA HA HA, det tyckte faktiskt jag var djävligt
> kul skrivet

ja, mollo är en sån där happy-ikon:D (googles definition http://www.concept500.co.uk/acm/images/happyicon.gif). dom är ofta överdjävligt roliga;)

Senast redigerad av en moderator:
> de vete fan. av de guror jag sett utsläpade på
> utomhusfester har 85-90% varit nylon, men det
> kanske är ett lapp-fenomen?!
> och just det faktum att nylonvarianten är
> billigare talar ju för den. om jag står inför
> att lägga 1000.- på en gitarr för partybruk kan
> jag ju lika gärna gå och köpa en etablerad
> nylongura för samma pengar. en sunkigt byggd
> stålsträngad känns ännu mer vanskligt än
> deras nylonknäppare på sikt, då halsen ganska
> säkert lär svikta rätt friskt på en så pass
> billig pjäs.

Just det faktum att nylon är billigare gör väl att fler har dem antar jag. Men en stålsträngad låter ju högre, och bättre om du tänkt lira ackord och allsång. Själv har jag en sunk stålsträngad för dryga tusingen köpt från en musikaffär. Inga sviktande halsar och faktiskt ett schysst ljud. En dyr nylonvariant är ju mer lämpad för mozart och sånt.

Tillbaka
Topp