Megavalanche 2015

Megavalanche 2015
Blir nog en trevlig roadtrip, med Mega Avalanche som avslutning :D Finns nog risk att man är hyfsat slutkörd efter...

20-25 juni Enduro i Kroatien
26-29 juni Klättring i Kroatien
30 juni Transport till Neuch Bikepark
1-2 juli Neuch Bikepark
3 juli Transport till Chatel Bikepark
4-6 juli Chatel Bikepark
6 juli Transport till Mega Avalanche på kvällen
7-12 juli Mega Avalanche

Megavalanche 2015
Vad jag förstår, ren tur... Har läst någonstans att raden kan ibland reserveras för proffsen, eller i alla fall folk som har presterat på internationell nivå.

Megavalanche 2015
Okej. Då får man väl hålla tummarna detta året, försöka placera sig bra, och kanske komma längre fram nästa år då. Kollat massa Avalanche-videos nu, och det känns som det är ganska stor risk att man blir beroende av detta :P

Megavalanche 2015
Startpositionen i kvalet avgörs framförallt av när du anmälde dig, så ifall ni anmälde er inom en timme efter att anmälan öppnade så kommer ni troligen att vara sämst i andra startled (har varit så för mig de senaste tre åren). Ett visst antal platser i första startledet är reserverade för proffs och personer med bra resultat i andra tävlingar.

Megavalanche 2015
Japp... det var helt galet! Har inte satt mig ordentligt och gått igenom alla 60GB av filmer från Megaveckan men här kommer lite roliga stunder i alla fall:

Senast ändrad:
Megavalanche 2015
Japp...kan varmt rekommendera! Det stämmer nog, det som folk på olika forum har sagt...det här är nästan allt du kan göra på en mountainbike i en och samma tävling!

Jag kvalade 60/130 på typ 28-29 min och hamnade i Mega Challengers. Där hamnade jag på plats 194/350 på 1:25 min. Snön är superviktig för en bra placering och det var min sämsta del.
Jag körde med två andra från Södertälje...superschyssta killar. Det hela var som en stor veckolång tisdagsrajd, skön atmosfär, folk man kan alltid fråga om saker, eller haka på och köra med dem.
Det kommer mer bild och videomatrerial här i tråden.

Megavalanche 2015
milnik skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp... det var helt galet! Har inte satt mig
> ordentligt och gått igenom alla 60GB av filmer
> från Megaveckan men här kommer lite roliga
> stunder i alla fall:
>
>
>
>

Jäklar vad du tränade på att flyga över styret :)
Den andra filmen såg riktigt trevlig ut, lång utförslöpa!

Helt galet vilken fart de har i den som 42Hz postade, måste kännas lite att först vurpa i den hastigheten och sen bli överkörd, han som filmade såg ju ut att köra över iaf 2 st på vägen ner.

Megavalanche 2015
Problemet är att det är brant att om man åker över styret, och det gör man då det är superlöst så flyger man ganska långt ner. sen är det också att ju tröttare man blir desto blir risken större för dumma vurpor...och på 1.5h DH i sträck, blir man ganska trött.
Det fanns sträcker där man regelbundet kom upp i 60km/h om man bara vågade släppa bromsarna lite...

Megavalanche 2015
Bästa taktiken är att sno starten o sedan glömma allt vad bromsar heter:
En välabsorberande blöja i byxan är nog inte dumt:) Sedan uppstår problemet att man måste trampa som en jävla Absalon, uppförsbacken på grusvägen måste vara rent underbar!

Varför har Nico Q handskydd på styret o vad är det för några?

/S

Megavalanche 2015
Jag fick starta i första ledet, och det är ganska mycket lättare då, enligt utsago.
var hyffsat fritt fram faktiskt, det resulterade i en 51 plats i mega amateur rejjset.
Som milnik säger, så är nyckeln till en bra placering att ta sig fort fram över snön.
Backen är köttig, iaf i Fullface och typ 30grader:)

Megavalanche 2015
Här kommer min obligatoriska edit från Megaveckan. Återigen, Megavalanche är något jag kan varmt rekomenderar för alla som gillar lite stökigare cykling. Så boka in er till nästa år, andas lite syrefattig alpluft och koka era bromsar!

Megavalanche 2015
Hur pass stökigt/tekniskt är det eg.? På film (som kan vara riktigt missvisande) ser det ju relativt "enkelt" ut, men att det ibland går duktigt fort.
Om ni som kört skulle hitta någon jämförelse i Järvsö eller Åre, vilka leder passar bäst in (rent generellt) på stökighetsnivån? På film tolkar jag det som ganska blått/rött med få inslag av svart, fel uppfattning?

Megavalanche 2015
Det är väll några partier som är redigt stökiga skulle jag nog säga, men annars är det ju mest löst och brant, och det hittar man ju inte här i sverige.

Om man ska försöka dra en paralell till åre eller nått så är det väll den där steniga jävla leden som går från högzon, hjulingen eller nått, men samtidigt inte.

Jag är ganska kass på o hoja o tog mig ned med någorlunda värdighet i behåll.

Den stora svårigheten som jag tyckte var just att det var satans brant, och bara man släpper bromsarna lite så är man uppe i typ 50km/h.

Tillbaka
Topp