Megavalanche 2017 [video RR]

Det sista avsnittet av min filmserie från Megavalanche i Alpe d'Huez!
Helt makalösa vyer från glaciären på 3300m, sketchy snötäckta backar att ta sig ner och en och en annan rolig vurpa. Absolut en tävling jag rekommenderar alla att testa nån gång....helt klart nått som gör att man växer som cyklist.

För fler mtb filmer hoppa över till HFODT på Youtube.

Kör du 2018 milnik?! Vi är 2st som åker ner i år och letar just nu lite boende, har du några tips på vart man bör bo? Vi letar väl efter någon bra kompromiss läge/pris och är ev inne på att campa i nuläget :)

herrfredriksson sa:
Kör du 2018 milnik?! Vi är 2st som åker ner i år och letar just nu lite boende, har du några tips på vart man bör bo? Vi letar väl efter någon bra kompromiss läge/pris och är ev inne på att campa i nuläget :)

Jag kommer nog inte köra iår, det krockar med solsemestern som jag har lovat gå på, men är nog tillbaka nästa år!

Jag bodde i l'ours blanc, lägenhetshotellet mitt i alpe d'huez. Tror att lägenheten gick på 350eur för hela veckan. Litet, men har plats för 3-4 pers, har balkong där man kan förvara cyklarna, samt ett helt ok utrustat kök och badrum. Jag kikade nyss på deras hemsida och det verkar inte gå att leta senare datum än maj. Samma sak hände förra året, så ring dem och fråga. Samma kedja, Pierre et vacances, har en till lägenhetshotell som ligger längre ifrån liften, men inte tragiskt långt bort.
Berget är brutal och ni kommer behöva vila ut er, det är skönt med en säng, kök och dusch. Med det sagt, man behöver inte slösa pengar på logi heller. På sommaren finns det gott om utbud, Alpe d'huez har rätt mycket kapacitet. Mitt råd är att försöka hålla er till just alpe d'huez då det är närmast liften, där ni hämtar ut era nummerlappar osv. Det finns en mataffär typ 30m därifrån så man kan laga mat istället för att gå ut och käka så håller man kostnaderna nere. Pizzerian mitt emot L'ours Blanc är helt ok och är inte dyr. Resten av restaurangerna i byn är inte speciellt billiga.
Att bo i Oz är inte jättedåligt men lite svårt att ta sig till/från på kvällen. Liften stänger 5 tror jag. Allemond är rätt långt bort. Bussar därifrån ingår i liftkortet men det är inte värt att bo så långt bort från där allt händer.

Hur åker ni dit? Flyger/kör? Jag flög med easyjet båda gånger, sen åkte tåg till grenoble och buss upp till alpe d'huez.
Kolla gärna på mina vlogs och quali/race filmer, kolla alternativa lines och försök komma ihåg dem. Det är rätt bra hastigheter man kommer up i, 60-70km/h är inget konstigt så det gäller att veta ungefär var man får släppa på, speciellt med 350 pers omkring sig.
Kör med de köttigaste däcken ni hittar, mitt val båda gångerna var magic mary DH, första gången med slangar, andra gången tubeless. Kvalbanan och även övre partiet av tävlingsbanan äter däck och hjul.
Åk inte dit med en DH cykel. I alla fall inte en ni ska tävla på. Det är en hel del trampande, små abrupta klättringar osv, en enduro cykel lämpar sig bäst.
Kvalet är ett galet lopp. Armbågarna ut och var säkra på era lines. Folk kommer försöka köra om som galningar.
Det är högt upp och det är en markant skillnad i hur mycket man kan trycka på över 2500moh. Så kör smart. Det gäller att ha fokus hela 30km under racet. Kör inte 100% från starten, spara krafterna till senare i racet.

Har ni fler funderingar, skriv här eller på fb (Mileta Nikoletic)

Tillbaka
Topp