Meirhaeghe comeback

Larsman

Ny medlem
Meirhaeghe comeback
Läste i en tidning att Mr Meirhaeghe planerar en comeback i MTB cirkusen. Detta kanske är gamla nyheter men jag har sökt igenom forumet och hittar inte något om det.

Fråga för forumet: Är det etiskt OK att göra comeback efter att ha ertappats med och erkänt sig skyldig till dopning?

Saker som talar för att det är OK är ju att han utan knussel erkände. Något som är ovanligt i dessa dagar då det skylls från allt mellan ovetskap om dopingstatus till att den helige ande givit en otillåtna medel i sömnen. Frågan då är: Är detta verkligen förmildrande omständigheter?

Saker som talar mot är ju att man ertappats med att fuska för att försöka vinna bland det finaste som finns i tävlingsväg: OS. Om man använt otillåtna preparat för att bygga upp fysiken åch sedan bibehåller en viss träningsnivå så har man en fördel gentemot de som inte byggr upp fysiken via fusk.

Jag har en uppfattning men förhåller mig fegt, svenskt neutral i frågan men detta kan ju diskuteras ett tag....

Meirhaeghe comeback
Han ska kokas i Diesel. Inte mer. Inte mindre.

Det spelar ingen roll om man är ångerfull och erkänner fullt ut. Snubben ville tillskansa sig fördelar på kemisk väg, och då ska man ner i karet.

Apropå sjuka bortförklaringar... Dieter Baumann måste ju ha den helt outstanding fetaste: "Nån hade manipulerat min tandkräm". Sug på den ett tag.

Meirhaeghe comeback
Man tycker att Bauman borde anat något när han köper en tub Pepsodent effedrin extra clean!! :)

Sjuk bortförklaring: JA !!! Nog för att man kan uppta saker via tandköttet men.... tillräckligt för att det skall ge utslag i ett dopingtest?? Tänk om han ÄTIT tandkrämen (eller injicerat) Vilka värden hade det då blivit??

Meirhaeghe comeback
Larsman skrev:
-------------------------------------------------------

> Fråga för forumet: Är det etiskt OK att göra
> comeback efter att ha ertappats med och erkänt sig
> skyldig till dopning?
Etiskt och etiskt. Det är ju tillåtet enligt reglerna.

> Saker som talar mot är ju att man ertappats med
> att fuska för att försöka vinna bland det finaste
> som finns i tävlingsväg: OS.
När det gäller cykling så är inte OS finast. OS räknas knappast. I mina ögon så är WC i XC eller TdF skyhögt över OS.

Meirhaeghe comeback
Markus F.

Visst är TDF samt totala världscupen i XC något som smäller högst i cykelkretsar men....

För MTB är dock OS det tillfälle då sporten syns för flest antal människor. Vilka pengar och vilket kändisskap medför inte det?? Detta är ju inte helt irrelevant när det kommer att ragga sponsorer och, i slutändan, tjäna pengar.

Ett exempel: Hur många gånger ser man Bob, rodel, lerduveskytte, segling, curling eller militär 5-kamp utom i OS tider? Detsamma gäller, tyvärr, för MTB. Det tråkiga i kråksången är att i de senare grenarna har Sverige folk i världstoppen. (Eller hade i alla fall vid senaste OS) :)

För landsvägscykling kanske inte OS smäller så högt men Julien Absalon prioriterade ner merparten av säsongen plus VM som gick ett tag efter senaste OS just för att vara i form till OS. OS är alltså skyltfönstret som får folk som aldrig ens funderat på att MTB finns att haja till och kanske fundera på att det ser skoj ut. (Att han sedan ändå vann VM samma år som OS kom som en stor överraskning för Absalon. En trevlig bonus helt enkelt)

Då är det extra olyckligt att folk blir besvikna över fuskare som ertappas vid just OS. I grunden ligger väl detta bakom de starka reaktionerna vid dopingavslöjanden. Någon som är en hjälte för många visar sig vara en simpel fuskare.

Min uppfattning av det hela. Den är inte mer rätt än någon annans.

God natt !

Meirhaeghe comeback
Larsman skrev:
> OS är alltså
> skyltfönstret som får folk som aldrig ens funderat
> på att MTB finns att haja till och kanske fundera
> på att det ser skoj ut.
Tyvärr. XC ser aldrig skoj ut. Det är en mycket tråkig sport att titta på.

> Någon som är en hjälte för
> många visar sig vara en simpel fuskare.
För mig kan man vara en hjälte även om man är dopad. Det som förvånar mig mest är väl att folk är så villiga att tro att vissa idrottare inte fuskar. Alla som var sååå imponerade av ångloket Mühlegg och som tyckte att Hamilton var så hård som kunde cykla flera etapper med brutet nyckelben.
Och så finns det ju alla andra som lite väl lägligt får feber och ställer in tävlingar, troligtvis för att dom har missbedömt dosen och fått för högt hematokritvärde.

Ska man börja kräva att dopade idrottsmän inte får komma tillbaka blir det snart inte många kvar.
Doping har funnits inom cykelsporten sen det började, och jag har svårt att tro att det kommer att försvinna.

-The UCI has announced that the following riders have been sanctioned for doping offences.

Alberto Argiro Zapata (Col), tested positive with EPO during the race Vuelta a Costa Rica 2004, sanctioned by the Colombian Cycling Federation, suspension of 2 years from June 7, 2005 to June 7, 2007, disqualification of the race.

Magalie Lalande (Fra), tested positive with Salbutamol during the race Tour Féminin en Limousin, France, on July 23, 2005, sanctioned by the French Cycling Federation, warning and disqualification of the race.

Bart Oegema (Ned), tested positive with Salbutamol during the race Vuelta a Lleida, France, on June 6, 2005, sanctioned by French Cycling Federation, warning and disqualification of the race.

Roger De Breuker (Bel), tested positive with Fenetylline, Amphetamine during the race World Masters Championships in St. Johann (Aut) on August 27, 2005, sanctioned by Royale Ligue Velocipedique Belge, suspension of 2 years from November 5, 2005 to November 4, 2007, disqualification of the race.

Luca De Angeli (Ita), tested positive with EPO during the race Settimana Ciclistica Internazionale (Ita) on March 22, 2005, sanctioned by Federation Italienne De Cyclisme, suspension of 2 years from December 2, 2005 to December 2, 2007, disqualification of the race. -

http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2006/feb06/feb21news

Meirhaeghe comeback
Blodmanipulation i alla varianter borde ge livstids avstängning från alla idrottstävlingar. Jag är tveksam till höghöjdstält och liknande men gränsen har definitivt passerats vid EPO och blodtransfusioner. Arne L är min hjälte! Är det förresten NÅGON som saknat Meirhage under hans avstängning? Den dagen han snuvar Kekke på OS-guldet är jag inte munter...

Senast redigerad av en moderator:
Meirhaeghe comeback
Larsman skrev:
>
> Fråga för forumet: Är det etiskt OK att göra
> comeback efter att ha ertappats med och erkänt sig
> skyldig till dopning?
>

Varför skulle det inte vara det när våra politiker sjunger lögnens lov? Att luras och bedra är en effektiv framgångsstrategi. Gör en pudel och du kan börja om från början. Folks minne är kort.

"When the truth walks away
Everybody stays
Cause the truth about the world is that crime does pay"

Meirhaeghe comeback
museew skrev:
> Blodmanipulation i alla varianter borde ge
> livstids avstängning från alla idrottstävlingar.
> Jag är tveksam till höghöjdstält och liknande men
> gränsen har definitivt passerats vid EPO och
> blodtransfusioner. Arne L är min hjälte! Är det
> förresten NÅGON som saknat Meirhage under hans
> avstängning? Den dagen han snuvar Kekke på
> OS-guldet är jag inte munter...

Det var rätt många som jublade när Ludmilla hade sin storhetstid

Meirhaeghe comeback
Markus F skrev:
> Ska man börja kräva att dopade idrottsmän inte får
> komma tillbaka blir det snart inte många kvar.

Det är klart som korvspad att man skall kräva det. Åtminstonde för grov doping, sådant som ger två år idag. Bort med dem och aldrig mer tillbaks. Då kanske de skulle börja ta hoten på rikigt allvar.
Jag tror att det finns gott om t.ex. svensk elit som gärna skulle ta upp kampen om världscupsegrar på tokdoparnas bekostnad!

> Doping har funnits inom cykelsporten sen det
> började, och jag har svårt att tro att det kommer
> att försvinna.

Försvinna är väl önsketänkande kanske men mindre och mindre blir det.
Kom inte med något skitsnack om att "doparna ligger alltid steget före". Dopingjägarna idag leds av världsledande forskare så det tror jag inte ett endaste dugg på.

Meirhaeghe comeback
mytomspunnen skrev:

> Jag tror att det finns gott om t.ex. svensk elit
> som gärna skulle ta upp kampen om världscupsegrar
> på tokdoparnas bekostnad!
Ja, för svenska idrottsmän är ju till skillnad från dom fuskande utlänningarna alltid rena som snö, eller? Det där var otroligt fånigt sagt.

> Dopingjägarna idag
> leds av världsledande forskare så det tror jag
> inte ett endaste dugg på.
Doparna idag har läkemedelsindustrin (där dom välbetalda forskarna finns) och massvis med stålar i ryggen. Om dopingkontrollanterna och och idrottsförbunden har klarat av att blunda så länge som dom gjort så kan dom nog fortsätta. Förresten tror jag inte att blunda är rätt ord, jag är ganska övertygad om att dopingen ofta är initierad från högre ort. Att försöka skylla det hela på enskilda idrottsmän som skulle vara ruttna äpplen är fegt.

Meirhaeghe comeback
Klart han ska få åka, han har ju tjänat av sitt straff. Om det straffet var lite för lågt kan man ju iofs diskutera.

Han ska åka på en Colnago för Belgiska Versluys-Sportstech-Landbouwkrediet:
images1.fotopic.net.jpg

Han har redan kört sitt första comeback-lopp, han körde nyligen ett strand-criterium i Belgien:
6.jpg

Meirhaeghe comeback
Enda sättet att få bort dopingen är att förbjuda proffsidrott. Det finns alldeles för mycket att vinna för en segrare för att hot om livsstidsstraff skulle ha någon verkan. Risken att dö i förtid av hemska åkommor är ju till exempel en realitet som den som använder sig av anabola eller bloddoping övervägt, men valt att skita i. Ofta tror jag orsaken till doping är att idrottaren inser att de 15-20 år av stenhård träning hon lagt ner inte räcker till den där efterlängtade guldmedaljen. Trots bra gener, den bästa tänkbara träningen och uppladdningen finns det alltid någon som är bättre. Det är lätt att peka finger eller se allt i svart-vitt, men fler än man tror skulle nog välja att dopa sig och vinna guld i OS än att inte dopa sig och komma femma. De som avslöjas och gråter ut i tv ångrar nog mer att de blev just avslöjade och inte att de dopade sig i första hand...

Dessutom är det en riktig snårskog att svara på frågan VARFÖR det som definieras som doping är förbjudet. Vanliga argument som att det är "onaturligt", "orättvist" eller "farligt" är inte så hållbara som de flesta tror.

/Kalle

Meirhaeghe comeback
Hur mycket är en seger värd om man har fuskat sig till den?

De tävlar inte för att vinna och få en personlig tillfredsställelse av att vara bäst, utan för att folk ska beundra dem och de ska få publicitet.

De skulle lika gärna kunna syssla med något annat för sporten och prestationen i sig kan ju inte ha någon betydelse för dem när de fuskar.

Meirhaeghe comeback
Markus F skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag tror att det finns gott om t.ex. svensk
> elit
> > som gärna skulle ta upp kampen om
> världscupsegrar
> > på tokdoparnas bekostnad!
> Ja, för svenska idrottsmän är ju till skillnad
> från dom fuskande utlänningarna alltid rena som
> snö, eller? Det där var otroligt fånigt sagt.
>

Men snälla Markus, läs vad jag skriver innan du kallar mina uttalanden för fåniga. Jag skrev t.ex. svensk elit inte uteslutande svensk elit. Det är en stor skillnad!!!!
Jag är övertygad om att det är för lite pengar i mtb inom Svea rikes gränser för att doping skall vara särskilt spridd. Dessutom tyder väl de knappa resultaten internationellt på att jag i det här fallet kan ha rätt.

> > Dopingjägarna idag
> > leds av världsledande forskare så det tror jag
> > inte ett endaste dugg på.

Då är du inte insatt, så enkelt är det. Kolla upp vad herr Arne L jobbar med t.ex.

> Doparna idag har läkemedelsindustrin (där dom
> välbetalda forskarna finns) och massvis med stålar
> i ryggen. Om dopingkontrollanterna och och
> idrottsförbunden har klarat av att blunda så länge
> som dom gjort så kan dom nog fortsätta. Förresten
> tror jag inte att blunda är rätt ord, jag är
> ganska övertygad om att dopingen ofta är initierad
> från högre ort. Att försöka skylla det hela på
> enskilda idrottsmän som skulle vara ruttna äpplen
> är fegt.

And you base this on absolutely nothing?
För övrigt tror jag inte ett dugg på att de bästa forskarna finns på läkemedelsföretagen. Universitetssjukhus står sig högre i rang i forskarvärlden.

Meirhaeghe comeback
Ted_B skrev:
> De tävlar inte för att vinna och få en personlig
> tillfredsställelse av att vara bäst, utan för att
> folk ska beundra dem och de ska få publicitet.

Ja det är ju därför man väljer den stora mediala sporten mountainbike..

Meirhaeghe comeback
De får ju mer uppmärksamhet inom MTB än om de inte utövade någon sport alls.
Dessutom kanske sporten är mer omskriven i andra länder än i Sverige?

Meirhaeghe comeback
mytomspunnen skrev:
> För övrigt tror jag inte ett dugg på att de bästa
> forskarna finns på läkemedelsföretagen.
> Universitetssjukhus står sig högre i rang i
> forskarvärlden.

I Europa är det nog så. I USA däremot så går väldigt många av de duktigaste forskarna till industrin pga pengarna. Så man kan nog inte säga varken eller, det finns väldigt många duktiga forskare på båda ställena. Dock är institutionsforskning mer respekterad än industriforskning.

mvh
Justus
Doktorand på Karolinska Institutet

Meirhaeghe comeback
Ted_B skrev:
> De får ju mer uppmärksamhet inom MTB än om de inte
> utövade någon sport alls.
> Dessutom kanske sporten är mer omskriven i andra
> länder än i Sverige?

MTB är hyfsat stort i Belgien, som all cykling. Meirheaghe var ju stor idol i Belgien, han kände väl pressen inför OS, det enda han inte vunnit.

Meirhaeghe comeback
Ted_B skrev:
> De får ju mer uppmärksamhet inom MTB än om de inte
> utövade någon sport alls.
> Dessutom kanske sporten är mer omskriven i andra
> länder än i Sverige?

Att börja med mtb för att få stor uppmärksamhet känns jävligt långsökt. Det finns inte ens med på kartan..

Meirhaeghe comeback
freddan skrev:
> Att börja med mtb för att få stor uppmärksamhet
> känns jävligt långsökt. Det finns inte ens med på
> kartan..

Nä, då är det ju Big Brother som gäller! =D

Meirhaeghe comeback
Att tävla för att vinna och få tillfredsställelse över att man är "bäst" med hjälp av fusk,
DET finns inte ens med på kartan!

Måste ju ligga och gnaga inom en när man vet att man fuskade, alltså borde det vara andra anledningar som leder till dopingen, t.ex publicitet och beundran i olika mått för olika sporter.

Meirhaeghe comeback
Ted_B skrev:
> Hur mycket är en seger värd om man har fuskat sig
> till den?

"It's not cheating unless you're caught" (Al Bundy)

Meirhaeghe comeback
soulbrorsan skrev:
> I Europa är det nog så. I USA däremot så går
> väldigt många av de duktigaste forskarna till
> industrin pga pengarna. Så man kan nog inte säga
> varken eller, det finns väldigt många duktiga
> forskare på båda ställena. Dock är
> institutionsforskning mer respekterad än
> industriforskning.
>
> mvh
> Justus
> Doktorand på Karolinska Institutet

Jo det är nog riktigt. Men i din position vet du ju också att forskarvärlden numer inte fungerar på det sättet som många tror. Det är inte så att helt nya teorier, experiment, ideer och produkter poppar upp ur intet. Även om någon är först kan man vara säker på att någon annan är tätt tätt efter och framförallt att inom ett elller ett par år efter upptäckten så är "hela världen" ikapp.
Inom medicin kan jag tänka mig, för här är jag inte insatt, att det nog i princip är omöjligt att producera dopingmedel som inte ger avikande resultat på någon form av test även om själva dopinmedlet är nytt.

En annan grej: Om nu doparna ligger så långt före forskarna hur kommer det sig att endel välrenomerade och monetärt starka idrottare ändå åker fast på dopingtest?
Om det nu finns sån dunderdoping som inte synns på tester hur kommer det sig att storstjärnor som tjänar multum åker fast?

EDIT, lite till:

Nej det största problemet är nog snarare att man inte kan testa alla hela tiden. Detta då tester kostar pengar och de måste komma nånstans ifrån. Det är så somliga kan smita sig egenom en säsong genom att dopa sig vid rätt tidpunkt så att de inte ger utslag i samband med tävling.

mvh
erik
Doktorand på Stockholms Universitet

Meirhaeghe comeback
soulbrorsan skrev:
> Nä, då är det ju Big Brother som gäller! =D

Där är ju förövrigt doping tillåtet (trots att dom inte testar), eftersom silikon inte står med på WADAs lista över förbjudna preparat.

Meirhaeghe comeback
mytomspunnen skrev:

> Men snälla Markus, läs vad jag skriver innan du
> kallar mina uttalanden för fåniga. Jag skrev t.ex.
> svensk elit inte uteslutande svensk elit
?? Först var du fånig, nu är du obegriplig.

> Dessutom tyder väl de knappa
> resultaten internationellt på att jag i det här
> fallet kan ha rätt.
Du menar att frånvaron av vinster utomlands för svenska MTB-åkare har ett samband med att utlänningarna dopar sig och inte svenskarna alltså?

> And you base this on absolutely nothing?
Jag tror du och jag har ungefär lika mycket hårda fakta båda två ;-)
Men tränare och förbundskaptener kan inte vara ovetande om att en idrottsman på internationell nivå dopar sig.

> För övrigt tror jag inte ett dugg på att de bästa
> forskarna finns på läkemedelsföretagen.
Jag skrev aldrig att dom var bättre. Jag skrev att dom fick mer betalt. Och jag tror att deras projekt är välfinansierade.

Meirhaeghe comeback
>mytomspunnen

Alltså, jag håller med helt och hållet. =D
Det enda jag var emot var att det om att alla de främsta forskarna fanns på Universitetssjukhusen.
På 80-talet kunde man hålla på med dunderdoping, men nu är "jägarna" ikapp, det enda sättet att inte åka fast är att inte bli testad, i princip. =D

Meirhaeghe comeback
Markus F skrev:
> Du menar att frånvaron av vinster utomlands för
> svenska MTB-åkare har ett samband med att
> utlänningarna dopar sig och inte svenskarna
> alltså?

Tror du att dagens framgångsrika svenskar (som vi faktiskt har) är dopade? =O

Meirhaeghe comeback
Nej, den anklagelsen vill jag inte lägga på dom. Svenska idrottsmän (cyklister] har inte råd.

Men mytomspunnen tog ju bristen på svenska framgångar internationellt som ett exempel på att svenskar inte är dopade. Men det resonemanget blir ju inte så roligt när en svensk har framgångar..

(edit: Jag förtydligar mig. Jag tror att det finns en skillnad mellan olika idrotter i Sverige, och den ligger till stor del i hur mycket pengar som finns och hur stor marknaden är. Dopning inom svensk cykelsport är nog väldigt marginell, men när det gäller fotboll, hockey, handboll, friidrott, skidåkning osv är vi nog uppe på internationell nivå.)

Meirhaeghe comeback
Markus F skrev:
> ?? Först var du fånig, nu är du obegriplig.

Jaha ja. Såhär då: Jag tror inte att doping är utbredd i alla länder på alla nivåer.
Inom mtb är sverige ett sådant land att man tjänar så lite pengar och får sån obefintlig berömmelse om man lyckas att jag tror att väldigt få om någon dopar sig här. På samma sätt tror jag inte heller att doping är särskilt utbredd bland Jamaicanska längskidåkare och Amerikanska bandyspelare.
Hur skall du missförstå den här gången?

> Du menar att frånvaron av vinster utomlands för
> svenska MTB-åkare har ett samband med att
> utlänningarna dopar sig och inte svenskarna
> alltså?

Återigen stoppar du ord som jag inte sagt i min mun och det värsta är att du vet om det. Ärligt talat tycker jag det är dålig stil och det är ett tecken på att dina argument börjar tryta.

Jag tror att detsamma gäller andra länder där det är väldigt lite pengar i sporten. Jag tror betydligt mer på dopade skidsvenskar än dopade mtb-svenskar för att uttrycka det på ett språk t.o.m du får svårt att feltolka.

>
> > And you base this on absolutely nothing?
> Jag tror du och jag har ungefär lika mycket hårda
> fakta båda två ;-)

Jasså? Du har ju bara kommit med påhopp och jag har ju argumenterat kring mina åsikter baserat på någon slags verklighet även om jag också drar lite lösa slutsatser. Det är en viss skillnad.

> Men tränare och förbundskaptener kan inte vara
> ovetande om att en idrottsman på internationell
> nivå dopar sig.

Det är klart de kan. De umgås inte 24h om dygnet 365 dagar om året.
Att de i många fall är fullt medvetna om dopingen eller tom påhejande densamma är det är en helt annan sak.

> Jag skrev aldrig att dom var bättre. Jag skrev att
> dom fick mer betalt. Och jag tror att deras
> projekt är välfinansierade.

För det första tror jag att du underskattar Wallenbergarnas pengapåse (som till stor det finansierar den svenska vetenskapen). :P

För det andra: Vad gäller läkemedelsutveckling ligger så klart läkemedelsföretagen i topp eftersom Universitetssjukhusen inte (möjligtvis i väldigt liten grad) sysslar med sånt. Men detta gäller själva produktutvecklingen.
Däremot har inte forskarna i läkemedelsföretagen mer kunskap än de forskarna som leder dopingjakten. Därmed är det extremt svårt, om ens möjligt, att utveckla dopingmedel som inte de andra kan hitta på test för.

För det tredje: Läkemedelsföretagen är vinstdrivande företag. Hur skall de kunna tjäna pengar på en produkt de måste hemlighålla?
Historien visar ju dessutom att dopingmedel är etablerade läkemedel som används på ett sätt som det ej ursprungligen är tänkt. Alltså ligger inte läkemedelsbolagen bakom dopingen utan möjligen enstaka läkare som får betalt under bordet.

Meirhaeghe comeback
Jag tror det är föräldrarnas fel... :-) Har man inte uppfostrat sina barn till att tävla med rent mjöl i påsen så går det som det går. Och det går inte att skylla på tränarna, det är föräldrarna som ska lära barnen moral och etik som sedan förhoppningsvis sitter kvar i skallen även när de är vuxna. Det är svårt att lära gamla hundar sitta...

/Leo

Meirhaeghe comeback
Markus F skrev:

> (edit: Jag förtydligar mig. Jag tror att det finns
> en skillnad mellan olika idrotter i Sverige, och
> den ligger till stor del i hur mycket pengar som
> finns och hur stor marknaden är. Dopning inom
> svensk cykelsport är nog väldigt marginell, men
> när det gäller fotboll, hockey, handboll,
> friidrott, skidåkning osv är vi nog uppe på
> internationell nivå.)

Grundat på vad?

Hur många friidrottare och skidåkare åker fast för dopning och är från Sverige?
Visst är det roligt att kunna kasta ut sådana påståenden helt utan bevis?
En handfull skidåkare fälls varje år men hur många är Svenska?
Kan du svara på det?

Du kanske skulle söka jobb på Expressen eller Aftonbladet, skriva kan du ju och sanningshalten behöver inte vara så hög heller.

Meirhaeghe comeback
hmmm... tråden börjar arta sig!

Leo har en poäng. Tillfredsställelsen av ett tävligsmoment, på vilken nivå det än rör sig om, måste alltid vara viktigare än de eventuella pengar man tjänar via detta. Den andra sortens tillfredsställese är att utmana sig själv för att spränga sina egna fysiska och mentala spärrar. En annan sorts tävling alltså.

Edit: För långrandigt och en befogad rättelse av Mavic

Meirhaeghe comeback
Larsman skrev:
> Bla. bla. bla....
> Vintersporterna är det lite svårare att
> förklara men där har vi ju, i omgångar, stora och
> återkommande framgångar om än inte just nu.
> Bla. bla. bla...

Var har du varit de senaste veckorna?

Fyra guld
Två silver
Fyra brons

och då är OS inte ens slut ännu.

Meirhaeghe comeback
Jag vet att det gått bra på OS.

Det var det jag menade med att framgångarna kommer i omgångar. Kommentaren "men inte just nu stämmer nog inte så bra ändå... Rapporteringen om Svenska framgångar i vinteridrotterna i övrigt är ganska sparsam i fransk media.

Ändrar inlägget.

Meirhaeghe comeback
Oj vad jag fick mothugg. Men jag börjar med att svara Mytomspunnen, det är roligast.

mytomspunnen skrev:

> Inom mtb är sverige ett sådant land att man tjänar
> så lite pengar och får sån obefintlig berömmelse
> om man lyckas att jag tror att väldigt få om någon
> dopar sig här.
> Hur skall du missförstå den här gången?

Det där är ju omöjligt att missförstå. Och vad värre är, vi är tydligen överens om en sak.

>Jag tror
> betydligt mer på dopade skidsvenskar än dopade
> mtb-svenskar för att uttrycka det på ett språk
> t.o.m du får svårt att feltolka.

Men det var ju det jag också sa! Och jag tror att fotboll,hockey och handboll är värst. Fast dom använder ju inte EPO.

> Jasså? Du har ju bara kommit med påhopp och jag
> har ju argumenterat kring mina åsikter baserat på
> någon slags verklighet även om jag också drar lite
> lösa slutsatser. Det är en viss skillnad.

Nej, däremot var du luddig i ditt första inlägg. Fullt av indignation, chauvinism och hämndlystnad.

> Det är klart de kan (se om en idrottsman dopar sig). De umgås inte 24h om dygnet
> 365 dagar om året.
> Att de i många fall är fullt medvetna om dopingen
> eller tom påhejande densamma är det är en helt
> annan sak.

Men här är vi inte överens. Jag tror att det inte bara räcker med att jaga enskilda idrottsmän.

> För det första tror jag att du underskattar
> Wallenbergarnas pengapåse (som till stor det
> finansierar den svenska vetenskapen). :P

I Sverige ja. Det är ju inte säkert att medel som kan användas till doping härstammar från svenska laboratorier.

> Däremot har inte forskarna i läkemedelsföretagen
> mer kunskap än de forskarna som leder
> dopingjakten. Därmed är det extremt svårt, om ens
> möjligt, att utveckla dopingmedel som inte de
> andra kan hitta på test för.

Kanske. Jag säger inte emot här.

> För det tredje: Läkemedelsföretagen är
> vinstdrivande företag. Hur skall de kunna tjäna
> pengar på en produkt de måste hemlighålla?
> Historien visar ju dessutom att dopingmedel är
> etablerade läkemedel som används på ett sätt som
> det ej ursprungligen är tänkt.
Läkemedelstillverkaren lär ju tjäna pengar på en vara som säljs, oberoende av hur den används i slutskedet. Även om erytropoietin är avsett för behandling av anemi så har det ju andra användningsområden.(liksom cortícosteroider är avsedda att motverka nedbrytning av skelettet, Efedrin och Salbutamol är mot astma osv..),

Sen vänder jag mig till Beljajev.
Du skriver:

>Hur många friidrottare och skidåkare åker fast för dopning och är från Sverige?

Att det inte åker fast några betyder väl inte att problemet inte finns? Doping finns i andra länder, varför skulle det inte finnas i Sverige?

>Du kanske skulle söka jobb på Expressen eller Aftonbladet, skriva kan du ju och sanningshalten >behöver inte vara så hög heller.

Att säga att svenska idrottsmän kan vara dopade är tydligen en öm tå för många. Aftonbladet eller Expressen tänker aldrig trampa på den tån förrän någon bevisligen har fällts, och då kommer dom att kasta sig in i en enorm kör av fördömanden och avståndstagande mot den som dom alldeles nyss höjde till skyarna. Så av den anledningen får jag nog inte jobb där, för jag tänker inte stämma in i fördömarkören.

Men du har rätt i sanningshalten. Jag påstår och antar saker, men än så länge är mitt påstående att det finns svenska idrottsmän som fuskar lika sant som att säga att det inte finns det. Fast jag skulle nog säga att det är sannolikast att jag har rätt.

Meirhaeghe comeback
Markus F skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> > För det tredje: Läkemedelsföretagen är
> > vinstdrivande företag. Hur skall de kunna tjäna
> > pengar på en produkt de måste hemlighålla?
> > Historien visar ju dessutom att dopingmedel är
> > etablerade läkemedel som används på ett sätt
> > som det ej ursprungligen är tänkt.
>
> Läkemedelstillverkaren lär ju tjäna pengar på en
> vara som säljs, oberoende av hur den används i
> slutskedet. *blabla... fina läkemedel används till stygga ändamål... blabla*

Roche har begränsat den tidigare så enormt stora Rohypnol-försäljningen till Ryssland för att alldeles för stor mängd hamnade där det inte var tänkt. Jag är övertygad om att eventuell försäljning av läkemedel för dopingsammanhang rent ekonomiskt är en piss i havet jämfört med Rohypnol-försäljningen. Tackar man nej till missbruksmiljarderna är jag övertygad om att man även tackar nej till de struntsummor dopingen drar in.

Meirhaeghe comeback
Troligtvis agerade Roche på det viset efter stor press från EU-ländernas brottsbekämpande organ. Dom tackade inte nej till Rohypnolmiljarderna självmant. Jag har svårt att tänka mig att doping är lika högt prioriterat hos polisen som knark. Det är ju som du säger, en viss skillnad på beloppen dessa olika produkter omsätter. (även om det säkert är snarlika organisationer som sköter distributionen).

Meirhaeghe comeback
Markus F skrev:
>
>
> Men du har rätt i sanningshalten. Jag påstår och
> antar saker, men än så länge är mitt påstående att
> det finns svenska idrottsmän som fuskar lika sant
> som att säga att det inte finns det. Fast jag
> skulle nog säga att det är sannolikast att jag har
> rätt.

Här får du gärna utveckla dig lite......
Du menar alltså på fullt allvar att vi skulle dopa oss lika mycket som Österrikare, Finnar, Jänkare och Öststatare?

Vad har du för inblick i idrottsvärden och vad stödjer du denna tes på?
Personligen har jag ganska stor inblick i Skidvärlden och kan naturligtvis inte garantera något men om nån Svensk skulle åka fast för dopning så skulle jag bli mycket förvånad.
Vi har inte den kulturen och jag skulle bli mycket förvånad om det skulle svänga, jag vet hur saker och ting diskuteras på skidgymnasierna i Sverige och jag känner mig väldigt trygg!
Hur tänker du när du skriver så här:
" men än så länge är mitt påstående att det finns svenska idrottsmän som fuskar lika sant som att säga att det inte finns det. Fast jag skulle nog säga att det är sannolikast att jag har rätt."

Hur länge gäller än så länge? Hur kan det vara lika sant? Hur blir du "överbevisad"?
Utveckla gärna dina påståenden jag vill höra mer!

Meirhaeghe comeback
Markus F skrev:
> Nej, däremot var du luddig i ditt första inlägg.
> Fullt av indignation, chauvinism och
> hämndlystnad.
>

Visst jag var luddig. Visst kunde man tolka min text på sättet du tolkade det om man läste texten som fan läser bibeln. Men det är ändå du som tolkar in indignationenen, chauvinismen och hämdlystnaden i min text.
Om jag var så luddig att du verkligen läste in allt det där i min text (och inte bara gjorde det för att jävlas) ber jag hemskt mycket om ursäkt.

> Men här är vi inte överens. Jag tror att det inte
> bara räcker med att jaga enskilda idrottsmän.

Återigen lägger du åsikter som jag inte har på mina axlar. Sluta med det. Jag har aldrig sagt att det räcker med att jaga enstaka idrottsmän. Det är du som tolkar in det i min text.
Jag tycker det är jättebra om dopingjägarna jobbar på flera plan samtidigt, t.ex. (inte uteslutande) i samarbete med polisen. Men det gör de ju också redan och har så gjort sedan dopingjakten startad. Du kanske har missat hela historien med Walter Mayer och de österrikiska skidåkarna som varit en stor nyhet den senaste veckan?

> I Sverige ja. Det är ju inte säkert att medel som
> kan användas till doping härstammar från svenska
> laboratorier.

Det är precis i ovanstående mening jag tror många av dina dopingfördomar ligger. Man behöver INTE kunna tillverka ett medel för att man skall kunna testa för det.

> Läkemedelstillverkaren lär ju tjäna pengar på en
> vara som säljs, oberoende av hur den används i
> slutskedet. Även om erytropoietin är avsett för
> behandling av anemi så har det ju andra
> användningsområden.(liksom cortícosteroider är
> avsedda att motverka nedbrytning av skelettet,
> Efedrin och Salbutamol är mot astma osv..),

Jag håller med oxr i det han skrev ovan.
Visst, en enskilld anställd på ett läkemedelsföretag kanske smugglar ut och säljer någon av företagets produkter på dopingmarknaden. Detta motsätter jag mig inte. Det är definitivt tillräckligt mycket pengar i idrotten för att detta skulle kunna vara värt risken för enskilda personer.
Det jag motsätter mig är att många tror att de onda kapitalistiska företagen forskar fram stora mängder nya mirakeldopingmedel som är omöjliga att spåra. Det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket pengar för företagen att tjäna på svarthandel av det slaget. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många elitidrottar i världen.
Det skulle vara mycket mycket mer logiskt om de onda kapitalistiska företagen forskade fram nya fantastiska partydroger för att sälja till massorna. Men det är en anklagelse man sällan hör talas om.

Tillbaka
Topp