[MEK] Haveriutredning, kedjebrott.

jesperC

Aktiv medlem
Drog av en kedja idag på väg hem från jobbet. Skulle iväg efter ett rödlyse när jag plötsligt trampade luft. Kedjan hade delat sig där den var åternitad med en halvlänk. Inget konstigt med det, svagaste länken.

Det skumma är att när jag tittade ner på framdrevet såg jag att en av klingbultarna saknades. Hylsan satt kvar utan synliga skador så den har förmodligen gängat upp. Jag gissar att detta bidragit till kedjebrottet i.o.m. att drevet kunnat flexa lite mer.

Någon som har haft problem med drevbultar som gängat upp sig? Bör man locktita? Har aldrig haft problem att de lossnat snarare tvärtom att det oxiderat fast eller gått av.

//j

Jag har tappat en klingbult på ett Campa-vevparti som nästan var helt nytt. Numera kollar jag klingbultarna lite då och då för att se att dom inte börjar öppna sig. Efter det har jag inte haft några som ens börjat släppa, så jag misstänker att den bulten jag tappade helt enkelt inte var tillräckligt dragen när jag köpte vevpartiet.

Har aldrig hört om att en sån lossat nån gång. Jag tror inte heller att det påverkat livslängden på kedjan på något mätbart vis. Det flex som klingan kan orsaka pga en dåligt dragen skruv är betydligt mindre än det flex kedjan utsäts för när den fladdrar runt i luften och när du växlar. Du hade nog bara otur.
[edit]: Jag var för långsam. NU har jag hört om det.

Senast redigerad av en moderator:
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Har aldrig hört om att en sån lossat nån gång.
> Jag tror inte heller att det påverkat
> livslängden på kedjan på något mätbart vis.
> Det flex som klingan kan orsaka pga en dåligt
> dragen skruv är betydligt mindre än det flex
> kedjan utsäts för när den fladdrar runt i
> luften och när du växlar. Du hade nog bara otur.

Att det påverkat livslängden tror inte jag heller. Snarare bidragit till att den gick av just i det tillfället genom lite extra flex. Eftersom hylsan satt kvar så tror jag inte heller att den varit isär så länge.
Kedjan hade förmodligen gått för eller senare ändå så det var väl tur att den drog när jag bara hade hundra meter kvar hem och utan värre skador än ett knä i styret.

//j

Jag tappade en klingbult på mitt XTvevparti för ett tag sen och de andra tre satt lösa. Blev lite paff när jag upptäckte det.

jesperC skrev:
> Att det påverkat livslängden tror inte jag
> heller.

Jag missförstod ditt första inlägg för jag läste slarvigt. Det var ju faktiskt inte det du trodde förstod jag när jag läste en gång till =/

cerro skrev:
> Jag tappade en klingbult på mitt XTvevparti för
> ett tag sen och de andra tre satt lösa. Blev lite
> paff när jag upptäckte det.

Ja, man får kanske börja kolla till dem då och då.

//j

tyckte det lät illa om min gamle racer när jag var ute och åkte tappat två och de andra tre var lösa..... blev att dra åt och köpa nya, tyvärr blev stordrevet lite snett... känner numera efter med jämna mellanrum.

Jo, dom där klingbultarna har en tendens att skruva upp sig. Jag kör loctite på mina, men ibland lyckas de lossna iallafall.

Tillbaka
Topp