Mek hjälp med neo-retro Cresent!

Gäddan

Medlem
Hej på er!

Jag tänkte att jag skulle lära mig meka och i min ofantliga vishet så tyckte jag att det var en superbra idé att börja med en retro racer och bygga om den med moderna komponenter. Har lyckats navigera mig runt diverse hinder och är i stort klar med den.
Då förutom den sista biten som visat sig vara svårt för mig att hitta någon info om så jag vänder mig till er som mitt sista hopp!

Har en Cresent 92316 '85 och det som inte vill funka är bakre växelföraren. Den kommer inte ens i närheten av den minsta kuggen på kassetten. Har skruvat på H-limit utan framgång och släppt på vajern men utan någon förbättring. Vad är det jag har missat?
Tack på förhand!
IMG_20250306_214329.webp
IMG_20250308_103715.webp

Kan ju vara så illa att kombinationen av gammal ram och modern växel inte matchar. Typ att det är kortare avstånd mellan minsta drevet och ramen på 11s jmf med det som satt innan.
Jag tänker att växeln ligger för långt in mot cykeln.
En distans mellan ram och växel kanske funkar. Troligen en längre skruv också eftersom det fattas ganska mycket.

Du måste ha vidgat ramen för att få plats med ett modernt bakhjul. Har du sett till att gaffeländarna är raka och parallella?

I annat fall är mitt tips att skaffa en riktig bakväxel, till exempel en Shimano 105. Fungerar inte den kan vi ta det ett varv till.

Yes det stämmer, och ja det har jag gjort till det bästa av min förmåga.

Til skillnad från min låtsas växel menar du? 😜 Hela växelgruppen är helt ny så bör ju inte vara något fel på den kan jag tycka.

Yes det stämmer, och ja det har jag gjort till det bästa av min förmåga.

Til skillnad från min låtsas växel menar du? 😜 Hela växelgruppen är helt ny så bör ju inte vara något fel på den kan jag tycka.
Vad bra, då kan du utesluta de problemen i alla fall.

Angående växlarna: Ja precis. Det är väl kinagrejer från Ali Express? Jag hade inte litat en sekund på dem.

Jag ska inte komma här och spela Allan, men jag har byggt om en jävla massa äldre landsvägscyklar för nyare grupper och har aldrig stött på ditt problem. Tvärtom har kedjan i ett par fall, minns särskilt en Champion från slutet av 50-talet, hamnat för nära gaffeländan.

Jag har bara bytt freehub vad det nu heter på svenska 😅 det är en novatec som bara är att skruva loss en del på hjulet som jag inte vet vad det heter och sen plocka ur freehuben.
Frihjulskropp, eller freehub body. Eller body, som man säger enna!

Freehub kan väl egentligen betyda både frikrans och body. Har sett vissa översätta frikrans till freewheel, vissa till freehub.

Ett frihjul på svenska är ju inte samma sak som frikrans.

Difference schmifference.

Vad bra, då kan du utesluta de problemen i alla fall.

Angående växlarna: Ja precis. Det är väl kinagrejer från Ali Express? Jag hade inte litat en sekund på dem.

Jag ska inte komma här och spela Allan, men jag har byggt om en jävla massa äldre landsvägscyklar för nyare grupper och har aldrig stött på ditt problem. Tvärtom har kedjan i ett par fall, minns särskilt en Champion från slutet av 50-talet, hamnat för nära gaffeländan.
Jag skrev till det bästa av min förmåga så utesluta det är kanske att ge mig lite väl cred. Är mitt första bygge trots allt.

Det stämmer, men ska väl vara helt ok för priset vad jag har hört. Kan ju givetvis ha fel.

Jag tror inte att du är här för att trolla, tvärt om, har lurkat länge och läst många av dina inlägg så jag vet att du kan din skit.

Testa och visa oss hur långt in växeln går efter att du sträckt upp wiren.
Går den minst lika långt innanför innanför innersta klingan som det fattas därute.
Dvs är slaget i växeln långt nog för att täcka hela kassetten och lite till.

Testa och visa oss hur långt in växeln går efter att du sträckt upp wiren.
Går den minst lika långt innanför innanför innersta klingan som det fattas därute.
Dvs är slaget i växeln långt nog för att täcka hela kassetten och lite till.
Utan att röra L-limit så når den hela vägen till sista klingan, skulle jag skruva på den så skulle den åka in i ekrarna antagligen. Det känns som att allt är förskjutet inåt så att säga.

Har du skruvat ur ändlägesskruvarna helt? Gör det annars, tänker jag. Bara för att vara på den säkra sidan.

PS. Jag kan verkligen inte lova att jag ”kan min skit”, men jag har gjort väldigt många misstag. DS.

Då skulle det i princip fungera med en distans mellan växel och ram. Så att den förflyttas parallellt utåt.
Fulmek de luxe, men borde fungera.

Märkligt. Också skruvat många konstiga cyklar och aldrig varit med om det där. Eftersom det måttet är samma på alla cyklar undrar jag hur bakväxeln funkar på en nyare cykel?:)

Ser ju ut att saknas typ en cm

Funderar på om det har med att jag breddade den baktill. Är osäker på hur symmetriskt det blev. Använder mig av Sheldon Browns mått metod med ett snöre och det kanske diffade nån millimeter. Kan det göra att det blir så jävla skevt?

Hade man inte kunnat få liknande fenomen om man satt i axeln i bakhjulet på fel håll? Då skulle ju allting blir förskjutet åt höger. Då borde fälgen komma närmare högra kedjestaget också.

Funderar på om det har med att jag breddade den baktill. Är osäker på hur symmetriskt det blev. Använder mig av Sheldon Browns mått metod med ett snöre och det kanske diffade nån millimeter. Kan det göra att det blir så jävla skevt?
Låter osannolikt. Relationen mellan växelörat och gaffeländan bör ju inte påverkats?

Hade man inte kunnat få liknande fenomen om man satt i axeln i bakhjulet på fel håll? Då skulle ju allting blir förskjutet åt höger. Då borde fälgen komma närmare högra kedjestaget också.
Ja men det borde märkas på att dreven är alldeles för nära ramen.

Går kedjan fri på minsta kuggen om du struntar i bakväxeln?

Jag hade gissat på att växelörat är kraftigt böjt (googla bent derailleur hanger för sätt att felsöka) eller att bakväxeln är kraftigt böjd/felaktigt monterad.

Många förslag i tråden! Gör inte allt på samma gång nu utan var lite systematisk:

1. Lossa vajern från bakväxeln helt. Snälla snälla, gör inte allt annat med att ta loss hjul, spå i kaffesump och annat. Vid minsta misstanke om strul och utan förkunskaper - börja om från början!

2. Ställ ändlägena - först yttre läget där bakväxeln kommer hänga av sig självt när du lossat vajern. Se till att du skruvar på rätt skruv, det räcker inte att tro att du skruvar på rätt skruv. När ändläget utåt är ställt trycker du med handkraft in växeln och ställer in ändläget inåt på kassetten. Du tittar bakifrån och ser till att övre trissan på bakväxeln lirar med innersta respektive yttersta drevet.

När du gjort ovanstående manöver kommer du ha två vägar framåt, se nedan:

A. Du lyckas inte ställa ändlägena. Inget av förslagen tidigare i tråden kommer hjälpa dig eftersom din bakväxel är kass/trasig/såsomkinaskräpbrukarvara. Släng, köp en beggad Shimanoväxelgrupp och börja om från början.

B. Du lyckas ställa ändlägena. Gör om resten av momenten som följer efter ändlägesjusteringen och bygg klart, sen cyklar du så mycket du orkar. Stor risk föreligger för strul med body, skevt växelöra, växeljusteringsstrul eller annat vardagligt som man lär sig på vägen till att bli hobbycykelmek.

Kör hårt!

Många förslag i tråden! Gör inte allt på samma gång nu utan var lite systematisk:

1. Lossa vajern från bakväxeln helt. Snälla snälla, gör inte allt annat med att ta loss hjul, spå i kaffesump och annat. Vid minsta misstanke om strul och utan förkunskaper - börja om från början!

2. Ställ ändlägena - först yttre läget där bakväxeln kommer hänga av sig självt när du lossat vajern. Se till att du skruvar på rätt skruv, det räcker inte att tro att du skruvar på rätt skruv. När ändläget utåt är ställt trycker du med handkraft in växeln och ställer in ändläget inåt på kassetten. Du tittar bakifrån och ser till att övre trissan på bakväxeln lirar med innersta respektive yttersta drevet.

När du gjort ovanstående manöver kommer du ha två vägar framåt, se nedan:

A. Du lyckas inte ställa ändlägena. Inget av förslagen tidigare i tråden kommer hjälpa dig eftersom din bakväxel är kass/trasig/såsomkinaskräpbrukarvara. Släng, köp en beggad Shimanoväxelgrupp och börja om från början.

B. Du lyckas ställa ändlägena. Gör om resten av momenten som följer efter ändlägesjusteringen och bygg klart, sen cyklar du så mycket du orkar. Stor risk föreligger för strul med body, skevt växelöra, växeljusteringsstrul eller annat vardagligt som man lär sig på vägen till att bli hobbycykelmek.

Kör hårt!
Jag har gjort de momenten om du läste mitt första inlägg. Bakväxeln är helt ny så betvivlar starkt att det är något fel på den.

Bilder på hjulet anbefalles. Jag misstänker växeln, Kina och så vidare, men det kan också ha blivit något skumt när du bytte body (för jag antar att det är det du gjort, och inte bara bytt kassett?).

Det är inte säkert att det är något ”fel” på bakväxeln, det kan lika gärna vara så att den är gjord för standardhojarnas standardhoj, och saknar möjligheter att justeras lika brett som kvalitetsväxlar.

Bilder på hjulet anbefalles. Jag misstänker växeln, Kina och så vidare, men det kan också ha blivit något skumt när du bytte body (för jag antar att det är det du gjort, och inte bara bytt kassett?).

Det är inte säkert att det är något ”fel” på bakväxeln, det kan lika gärna vara så att den är gjord för standardhojarnas standardhoj, och saknar möjligheter att justeras lika brett som kvalitetsväxlar.
Hur skulle bodybyte göra så att bakväxeln inte kommer tillräckligt nära dropouten då...? Dropout och bakväxel är ju konstanta mot varandra hur man än trixar med baknavet. Om TS bakväxel inte går att justera tillräckligt långt ut skulle det behövas ett hjul med axel som sticker väldigt långt utanför kassetten, och något sådant märkligt finns ju inte bland vanliga någorlunda moderna nav vad jag sett.

Hur skulle bodybyte göra så att bakväxeln inte kommer tillräckligt nära dropouten då...? Dropout och bakväxel är ju konstanta mot varandra hur man än trixar med baknavet. Om TS bakväxel inte går att justera tillräckligt långt ut skulle det behövas ett hjul med axel som sticker väldigt långt utanför kassetten, och något sådant märkligt finns ju inte bland vanliga någorlunda moderna nav vad jag sett.
Du måste ju ta bort axeln för att byta body. Kan vara en bricka som hamnat fel, eller en distans som har satts på högersidan istället för vänstersidan. Det är lätt att göra misstag, även om du inte gör några. 😉

Jag gör misstag varje dag, tyvärr.

Du måste ju ta bort axeln för att byta body. Kan vara en bricka som hamnat fel, eller en distans som har satts på högersidan istället för vänstersidan. Det är lätt att göra misstag, även om du inte gör några. 😉

Hör vad du säger. Men en bricka mot ett helt drev fel i ytterläget känns långsökt.. Jag kan ställa upp med att hålla tummarna att det är ett sådant fel!😊

På min så behöver man inte ta bort axeln för att byta body. Var bara att skruva loss en.. grej, och sen dra ut bodyn. Är en veltec hub och novatec body.

Hej på er! Jag 'löste' det. Var tydligen så att min växel behövde lite övertygelse för att komma rätt efter jag skruvat på ändskruven. Jag var kanske lite mysig i mina tidigare försök. Stort tack till alla som försökte hjälpa en gröngöling på rätt väg, det uppskattas!

Hej på er! Jag 'löste' det. Var tydligen så att min växel behövde lite övertygelse för att komma rätt efter jag skruvat på ändskruven. Jag var kanske lite mysig i mina tidigare försök. Stort tack till alla som försökte hjälpa en gröngöling på rätt väg, det uppskattas!
Jag tänkte fråga om du hade ”motionerat” växeln, men så tänkte jag igen och bara ”Äh, skit i det, vad är oddsen?”. 🤷🏼‍♂️

Jag tänkte fråga om du hade ”motionerat” växeln, men så tänkte jag igen och bara ”Äh, skit i det, vad är oddsen?”. 🤷🏼‍♂️
Du ser! Man ska inte ta det för givet när du pratar med en grönis😁 nu börjar äventyret att lära sig ställa in växlar. Tur att park tool har så bra videos, men nu måste jag däcka, känns ändå som en seger idag 😎

Du ser! Man ska inte ta det för givet när du pratar med en grönis😁 nu börjar äventyret att lära sig ställa in växlar. Tur att park tool har så bra videos, men nu måste jag däcka, känns ändå som en seger idag 😎
Bakväxel = jättelätt.
Framväxel = ett helvete.

Fy fan vad jag svurit över framväxlar genom åren.

You go girl! 😀

Tillbaka
Topp