mek hjälp. Rockshox dämpare

• Trådstartare Trådstartare -nikke-
  • Start datum Start datum
N

-nikke-

Guest
jag behöver lite mekhjälp. ska byta ut min marzocchi z5 2000 som har säckat ihop totalt till en Rockshox Dart2.

först och främst är själva röret som går genom ramen längre på den nya gaffeln. ska det kapas eller hur gör man med det??

och den "insatsen" med gängor som sitter inklämd inuti det ovan nämna röret på den gamla Marzocchi gaffeln. hur får man ut den för det sitter ingen sån insats i röret på den nya gaffeln. (så jag antar att man ska klämma in en sån i det röret?

/ tacksam för snabb hjälp.

Japp - gaffelröret kapas till passande längd, så det når upp strax under kanten på stystammen. Använd rörkap om du har så blir det enkelt och bra. Kapa inte för mycket! ;)

Finns bra och mer ingående beskrivningar i Läsvärt-delen: http://happymtb.org/forum/lasvart/

Gänginsatsen kallas "star nut", köp en ny hellre än att försöka återanvända den gamla. Kostar inte många tior.

Kapa gaffelroret till den langd du vill ha med en bagfil. Vill du ha samma langd som tidigare ar det ju bara att mata gamla gaffeln. Sen maste du sla i en ny spindel i gaffelroret:

starnut.jpg ht=120

Helst med detta verktyg:

61445_2.jpg ht=100

en fråga till:

ska man banka fast det "första" lagret direkt eller ska man bara ha det på plats och vänta till ramen pressar fast det i sitt läge när man drar åt skruven på toppen?

(det är alltså den ringen som sitter först av allt jag pratar om..... där gaffelröret går ihop med resten av gaffeln så att säga. den delen där gaffelröret är lite tjockare)

/nikke

Då måste du nog dra åt hårdare än vad starnuten klarar av att hålla emot...

Hamra den på plats försiktigt, med något mellanlägg av plast eller trä förslagsvis

Alltså skruven överst ska inte dras åt särskilt hårt alls, bara tillräckligt för att se till att styrlagret inte glappar. Det är styrstammen som håller gaffeln på plats så att säga.

edit: kolla in denna tråden! http://happymtb.org/forum/read.php/1/431540

den behandlar byte av styrlager så det är ju några moment du inte behöver göra, men återmonteringen efter bytet är ju likadant som vid montering av ny gaffel

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp