[MEK] kedje & kasset hjälp

RadaK

Medlem
Tänkte vara duktig och frächa upp min Trek 06'a med ny kasset och kedja.
Allt gick bra med bytet av kassetten och kedjan men nu till problemet:
När jag kör på mellersta framklingan så får jag "chain Bite" dvs kedjan fastnar, fenomenet uppstår inte när jag kör med största klingan fram.

har läst i läsvärt men inte hittat denna kombinationen av kassett/kedje problem..

Kasseten är Sram PG-980 och XTR Kedja, kan det vara så att kedjan är för lång eller rent av inte ämnad för denna kassett ??

Tacksam för hjälp.

Är det inte troligt att mellanklingan fram är såpass sliten att den inte trivs med den nya kedjan? Vilken klinga för du mest på? Är stora mindre sliten?

/Johan

Nix, det funkade perfekt med gamla kedjan/kassetten, det är en 06'a motions cyklad på, dom ser inte alls slitna ut.
Var bara sugen på att byta lite grejer :) så blir det direkt problem..

RadaK skrev:
-------------------------------------------------------
> Nix, det funkade perfekt med gamla
> kedjan/kassetten, det är en 06'a motions cyklad
> på, dom ser inte alls slitna ut.

Jag har ingen aning om XTR kedjan och "Sram PG-nånting" skall lira ihop. Men är båda till för 9-delat så torde det inte vara något problem. Nån annan får svara på just detta.

Men i övrigt håller inte din logik om att det funkade med gamla kedjan/kassetten. En kedja slits tillsammans med kransar och kassett. Det är tvärtom ganska troligt din mellankrans är så pass sliten att den inte accepterar en ny kedja utan knot. Det behöver inte se speciellt slitet ut för att det skall strula. Är det inte för slitet kan du köra vidare och så rättar det till sig med tiden. Men risken är att du får byta även mellankransen fram.

Tillbaka
Topp