[Mek] Knak frå SPD...

Rudestroem

Ny medlem
[Mek] Knak frå SPD...
Jag justerade mina SPD lite häromdan och tajtade till dem. Men nu har jag upptäckt ett skumt läte + man känner hur det glappar mellan sko och pedal vid runttramp på ett sätt som det inte gjort tidigare. Visst, systemet funkar som innan justeringen men det är ju ett litet problem som jag stör mig på.
Tänkte ge mig ut och kolla på "problemet", men först efter att happyiterna kommit med förslag på vad det kan vara. Det mest uppenbara som skit under skon är redan kollat och åtgärdat.. ;)

Förslag på åtgärd?

[Mek] Knak frå SPD...
Vad är det för pedaler? Mina Shimanos hade en tendens att börja 'gnissla' mot klossen, speciellt när det var torrare väder..

[Mek] Knak frå SPD...
Pedalerna är av märket Shimano, modellbeteckning okänd. Ja, väderleken har ju minst sagt varit varm på sistone.. helt sanslöst apvarmt här i Varberg.
5-56 var ju slut i förrådet här hemma, det som aldrig får ta slut.. man vet aldrig när man behöver!
Får ta och inhandla lite och spreja på fästena då, så får vi se om knaket upphör. Tycker dock det är konstigt, cykeln är bara några månader gammal. Ska man behöva smörja redan? Känns lite konstigt.. i och för sig; pedalerna kan ju ha legat på nåt lager en längre tid.

Well, mot järnhandeln!

[Mek] Knak frå SPD...
Va 5-56??? Det borde förbjudas i cykelsammanhang!
Det löser upp smörjfettet i alla lager/ledytor på pedalen så att de fungerar mycket sämre efter ett litet tag. Det finns inget(?) på cykeln som ska smörjas med 5-56, enda användingsområdet är väl när man ska få loss fastrostade skruvar, då är en riktigt tunn & inträngande olja som 5-56 användbar.

[Mek] Knak frå SPD...
isis lager?
mina truvativ stylo armar lossnar lite då och då. behöver skruvas åt och då känns det som att det glappar lite.

Tillbaka
Topp