[MEK]Stum Rock Shox Rev. RLT Ti 150mm 2011

snoogans

Aktiv medlem
Tjena, skulle ta premiärturen för året igår.

Märkte direkt att gaffeln var i princip helt stum ca 50mm ner i slaget. Rev isär den och snabbkollade den och hittar inget som ser sönder ut. Visst vissa oringar ser lite platta ut och skumringarna ser lite slitna ut. Men inte värre än sist jag hade isär gaffeln.

I vilket fall så kunde jag röra både luft och dämparsidorna(både individuellt och tillsammans) som vanligt innan jag återmonterade, men efter lite torrjuckande på golvet stumnade den igen.

Jag är lost, ska riva den igen ikväll eller imorgon. Någon som sitter på svaret?

/Marcus

Oringarna mellan inner och ytterbenen läcker vilket gör att olja rinner ner i ytterbenen och orsakar hydraulisk lock out skulle jag gissa på.

Inte omöjligt, oringarna var ju lite platta!

Men om man beställer:

-Service kit: 11.4015.406.000
-Enduro fork seals tätningar

Sen servar efter boken så borde man ju vara hemma.

Jag hade samma problem på en revelation från 2011, servade den och sen var det löst.
Det är ganska lättservat om man väl satt igång...

Jo kanske, men vill man inte Enduro fork seals?

Jag kommer ju ifrån Motocrossvärlden och tycker det känns rätt B med skumringarna istället för ordentliga packboxar.

Så nu är gaffeln ihop igen! Köpte de två satserna jag angav lite högre upp.

Det var den undre O-ringen på dämpenheten som var lite platt och en hel del olja hade läckt ner i nederbenet.

Men nu är allt infettat, oljat och samtliga slitdelar är bytta. En grej som jag tyckte var skum med Enduro Forks Sealsen var att det paketet innehöll dubbla packboxar, men det kanske inte finns så höga packboxar(10mm) med så liten diameter(32x42).

Körde en liten runda och den funkade prima!

Tillbaka
Topp