[Mek] Vad blev fel? Framväxel (fd-m761) + bash (e.thirteen)

Nu ger jag upp. Får inte till monteringen av ny framväxel. Jag vet inte hur jag ska ställa in höjden på växeln för att få det rätt. Det har varit ett tråkigt halvår utan cykel nu.. ;)

Vi kör ett litet bildspel för att reda ut problemet...
DSC02279.JPG

Från sidan..

DSC02280.JPG

Bakifrån (luta huvudet 90 grader åt höger)

DSC02281.JPG

Framifrån(luta huvudet 90 grader åt vänster)

DSC02282.JPG

Från andra sidan..

DSC02283.JPG

Och uppifrån..

Problemet är alltså att ställa in växeln i rätt höjd. Parktool, e.thirteens hemsida etc. är inte mycket till hjälp. Bygger på att man har den tredje klingan samt pund som valuta för att mäta rätt med sitt penny-mynt..

Några förslag?

Den skall sitta på samma höjd, trots att du inte har nån tredje klinga. Leta reda på en 44taggrs klinga i skrotlådan och byt ut bashen. Sätt dit växeln och byt tillbaka till bashen. Eller så räknar du ut diametern på en sån klinga och flyttar upp växeln mha en linjal.

/rikard

Storklingan har jag naturligtvis inte tillgång till..

Måttet ska alltså vara 1 mm mellan tanden på storklingan och nedre delen på växelföraren när den är i läge för den tredje klingan?

ft_der_2.jpg

Såhär?

Ingen som har en bild liggandes med en bash, en framväxel och en linjal på samma bild? :)

altså, framväxeln är att den skall vara så lågt över klingorna som möjligt (utan att den tar i någonstans)
har man inte största klingan behöver man inte ta hänsyn till den när man gör höjdjusteringen heller

Senast redigerad av en moderator:
Jag har precis samma setup på hojen. Fram växeln sitter några millimeter ovanpå bashen när det är ute. Det båda inte vara så stor problem - det där med mynt låter kite överdrivat.

Så jäkla exakt behöver det inte vara eftersom du har bash. Vad är problemet, funkar inte växlingarna om du ställer in framväxeln på "någorlunda" rätt höjd?

/Leo

Titta på underkanten av korgen. Lägg kedjan på lilla klingan fram och minsta bak. Ligger kedjan emot undersidan på korgen så är det helt ok. Växla upp två hack (14 T) och titta igen, nu "ska" kedjan gå fritt.

Ovanstående gäller dock inte för FS.

Frostyfog skrev:
-------------------------------------------------------
> altså, framväxeln är att den skall vara så
> lågt över klingorna som möjligt (utan att den tar i någonstans)
> har man inte största klingan behöver man inte ta
> hänsyn till den när man gör höjdjusteringen heller

Fel. Växeln ska justeras in efter storklingan. Har man ingen storklinga ska man justera efter en teoretisk sådan.

Det är lätt att tankevurpa på en FS också, man tänker inte på att cykeln sjunker ihop lite när man sitter på den. Så om kedjan skrapar i botten av växelföraren på smådrev i mekstället kan det ändå vara helt ok... Å så får man se upp så inte kedjestagen hoppar upp och biter växelföraren. Men det ser ju ut att vara en HT så det här är en parentes. :)

Anledningen till att man skall justera in efter storklingan även om man inte har nån sån är för att korgen har diverse utbuktningar mitt på som skall sitta på en viss höjd relativt mellanklingan. Hamnar de på fel höjd så växlar det klart sämre.

/rikard

Sådär! Tillslut fick jag till det. Leos råd, "Så jäkla exakt behöver det inte vara.." och fars sluttouche gjorde susen. Problemet var att växeln ville gärna ligga emot kedjan när jag körde på lillklingan fram och "storklingan bak". Det var kanska svårt att få plats med för stor växel, för stora däck och storleken större klingor (om jag minns rätt..) Om det blev helt 100% är oklart, men om det funkar så rör det inte.. :) Tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp