meka cykel själv

granis

Medlem
meka cykel själv
Har tänkt försöka mig på att renovera mtb:n själv. Kassett, kedja och drev behöver bytas. Hur svårt är det att göra det själv? Vilka verktyg behöver man? Har aldrig gjort något mer avancerat än att laga punka tidigare och jag vill inte lägga en hel helg för att sedan köra omkring med en skrapande kedja och växlar som inte funkar:).

Har iaf fått park tools big blue book som jag redan börjat läsa i:).

meka cykel själv
Till kassetten brukar en kedjepiska och rätt modell av kassettavdragare behövas, till kedjan behövs en kedjebrytare och resten borde en vanlig insexnyckel-sats ta hand om.

Ingen av operationerna är svår eller har nån större risk för att göra fel! (däremot kan det bli lite pyssligt att får alla kassettdrev/distanser i rätt ordning om du först tappar allt på golvet så alla distanser och drev rullar iväg som jag gjorde senast)

Senast redigerad av en moderator:
meka cykel själv
meka cykel själv
Och med park tools instruktioner så kan du inte gärna misslyckas. Och även om du skulle misslyckas så är det genom övning som man blir bra, så på det bara.

meka cykel själv
simpish skrev:
-------------------------------------------------------
> Se bara till innan du börjar att du inte är full.

Bästa tipset.

meka cykel själv
Många bra tips där, får se till att börja tidigt på dagen för att säkerställa nyktert tillstånd! Hur vet man att drevet behöver bytas? Egentligen är det kanske bara klingorna fram som är slitna, verkade dock inte vara så mycket dyrare att köpa ett hela vevpartiet än bara klingor så det var egentligen därför jag funderade på det.

meka cykel själv
Om du måste byta framklingorna så bör du byta kedja och kassett också. Ibland kostar nya klingor lika mycket som ett nytt vevparti, jävligt märkligt faktiskt.

meka cykel själv
Meka på dojan kan väl gå an men se för guds skull till att du inte sitter och internetshoppar med alkohol i kroppen, det kan gå riktigt illa.

Ofta lönar det sig att köpa ett helt vevparti istf lösa klingor var det jag skulle säga.

meka cykel själv
Globalistic skrev:
> Om du bor nära Västerhaninge kan jag bjuda på
> kaffe och hjälpa till med vertyg :) Har Mekställ
> ocksp.

Tack bor dock på andra sidan stan:). Hur stor nytta har man förresten av ett mekställ vid denna reparation? Är det värt 500kr för att investera i ett Biltemaställ?

meka cykel själv
tmalm skrev:
> en skiftnyckel till kasettavdragaren är bra att
> ha oxå.

så f*n heller!! inga skiftnycklar i närheten av hojjen, rätt vad det är så kanske du råkar använda den..
Köp ett spärrskaft om du inte redan har ett.

meka cykel själv
Har precis bytt bakdäck på lånehojjen, tagit loss bromsklossarna fram och tvättat skiva de med avfettning. Kan bara säga att en mekställ verkligen är värt pengarna. Jag har parks billigaste, det går in i garderoben helt ok, tar inte mycket plats, men så jävla bra att han när man ska skruva.

meka cykel själv
Sitter och ska beställa delarna som ska bytas (kasset, kedja och vevparti) men börjar bli mer och mer förvirrad. Har insett att man måste ta ställning till hur långa vevarmarna ska vara 170 eller 175. Vad är standard på en Scott scale 50?

Senast redigerad av en moderator:
meka cykel själv
granis skrev:
> Sitter och ska beställa delarna som ska bytas
> (kasset, kedja och vevparti) men börjar bli mer
> och mer förvirrad. Har insett att man måste ta
> ställning till hur långa vevarmarna ska vara 170
> eller 175. Vad är standard på en Scott scale 50?

hur lång är du.....

Tillbaka
Topp