Meka omaka gaffel till ram
Jag ville ha en lättare och stel gaffel till min vinterpendlare, en gammal mtb ram från 2003 med en halvrutten framdämpare. Jag inhandlade därför en ny billig stel alu-gaffel. De verkar dock inte passa varandra riktigt. Ramen är gjord för traditionellt externt 1 1/8 lager. Den nya stela gaffeln, har jag nu förstått, verkar vara gjord för integrerat 1 1/8 lager. Jag kom till denna slutsats då ytterdiametern på gaffelns lagersäte är större än både ytterdiametern på styrhuvud (head tube) och ett traditionellt externt headset. Gaffeln ger därför en ganska prominent kant precis under styrlagret. Inte snyggt och inte praktiskt då det ger en plats för slask och gegga samlas i lagrets närhet. Se bild.
Innan jag ber att få skicka tillbaka den eller försöker sälja vidare. Vad kan jag göra åt saken?
Förutsättningar:
Ram med styrrör för traditionellt 1 1/8 headset
Gaffel för 1 1/8 integrerat headset
Problem:
Ful kant
Ovilja att lägga mer pengar på denna cykel
Finns det ett prisvärt headset som kan gifta dessa två omaka delar utan att det se ut som skit?
Skulle man inte bara kunna fila ner kanten och lacka om platsen? Kanten är i detta fall utan funktion och rimligen är det solid aluminium tills man når styrröret så det känns inte som det skulle kompromettera delen såvida man lämnar en slät yta efter sig.
Förslag, tips och åsikter efterfrågas. Tack.
Innan jag ber att få skicka tillbaka den eller försöker sälja vidare. Vad kan jag göra åt saken?
Förutsättningar:
Ram med styrrör för traditionellt 1 1/8 headset
Gaffel för 1 1/8 integrerat headset
Problem:
Ful kant
Ovilja att lägga mer pengar på denna cykel
Finns det ett prisvärt headset som kan gifta dessa två omaka delar utan att det se ut som skit?
Skulle man inte bara kunna fila ner kanten och lacka om platsen? Kanten är i detta fall utan funktion och rimligen är det solid aluminium tills man når styrröret så det känns inte som det skulle kompromettera delen såvida man lämnar en slät yta efter sig.
Förslag, tips och åsikter efterfrågas. Tack.
Bilagor
Senast ändrad: