Mekanisk skivbroms bromsar dåligt

stiho

Ny medlem
Har köpt en mekanisk Hayes skivbroms (MX1) med 6 tumsskiva som jag monterat fram. När jag testar den så tycker jag att det krävs mycket kraft för att bromsa. Trots att jag trycker allt jag orkar tycker jag att hjulet rullar för lätt. Är det så med alla andra mekaniska skivbromsar? Borde jag ha köpt hydrauliska istället? Som vanligt har priset styrt och som vanligt blir man besviken.
Vad har ni för erfarenheter ?

Rätt justerat och inkörd så ska hjulet inte rulla när du trycker allt vad du orkar, utan tvärtom vara ett riktigt bra bett.

Så kör in, samt eventuellt ställ in, så kommer du bli riktigt nöjd.

jag har mx2 på pendlaren och magura martha på min xc hoj. Det är grym skillnad i kraft/känsla mellan mekaniska och hydraliska. Min mekaniska skivbroms (160mm)påminner om en schyst v-broms, inte mer.

Det hänger mycket på vilka belägg du använder samt att skivan/beläggen inte är kontaminerade. Eller så räcker det med att du kör in beläggen.

Förmodligen har du en tunn hinna av fett och olja på skivan som är kvar från tillverkningen/montering.
Tvätta skiva och klossar med aceton.

Mina Avid BB7:or kräver ingen större kraft för att låsa framhjulet.

Jag hade en avid bb7 road 160. Den kunde jag nypa in till styret i högre farter, vid lägre går den upp på framhjulet. Bytte i dagarna till 203 skiva och då bromsar det så det räcker. 160 bak funkar prima.

Måste säga att jag verkligen ogillar att bromsen inte är linjär.. Bb7 bromsar mycket med lite handkraft, men bromsar sådär med maxkraft. Svampar ur pss som flexiga v-bromsar. Jag har analyserat, oket flexar, det är inte höljena. Styvare ok, så hade jag varit nöjd. För stort fokus på vikt vid design verkar det som.

Dåligt är:
-Måste ställas så innihelvete perfekt, kräver hög tolerans på skivorna för att inte skrapa.
-Kräver stora skivor för att bita ordentligt.

Hydrobromsar, en annan division, linjära och stumma i kännslan.

Tror mkt på olja lr dylikt på skiva lr bromskloss. Klart d e skillnad med hydraliska bromsar men även vajer skivor har inga problem att få stopp på en cykel i normala fall.

Har kört slut på ett par nya fälgar på mindre än en månad med olja på vanliga race bromsar. Så jag vet att d kan göra sjuk skillnad med olja lr dylikt på. Kunde till slut se metallen i gummit på mina klossar :D, Först då förstod jag varför det inte bet och varför jag hade så sjukt ont i händerna när jag kom hem på kvällarna :D

Lycka till.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Förmodligen har du en tunn hinna av fett och olja
> på skivan som är kvar från
> tillverkningen/montering.
> Tvätta skiva och klossar med aceton.
>
> Mina Avid BB7:or kräver ingen större kraft för
> att låsa framhjulet.

Jag vet itne, men jag har för mig att man ska
akta så man inte använder aceton med olja i?

Tänkte bara så det inte skulle bli tokigt. :)

Tillbaka
Topp