Mekanisk verkstad? (Göteborg)

landen

Aktiv medlem
Är på jakt efter något firma som tar emot enklare jobb från privatkunder. Handlar ofta om mindre saker som i alu eller stål. Hittat en del, men som bara verkar vända sig till företag. Är det väl inte ekonomi i att jag kommer in med en handskissad ritning och vill ha 1x av detaljen. Samtidigt som jag inte har lite svårt att få plats med en svarv i lägenheten. Någon som har tips på vart man kan vända sig?

Senast ändrad:
En stycks detaljer blir alltid dyrt. Om du kan rita upp den i CAD och bifoga step fil och en riktig ritning så ökar du chanserna att någon tar i det. Om det är en handkladd så känns det inte som att det är en komplex detalj.

Det kan vara värt att kolla med chalmers experimentverkstad (xp), kanske att någon där kan hjälpa dig? Det är en förening för studenter som har hyfsat stor maskinpark.

Rita upp delen på riktigt i cad. Progecad har en testlicense som är gratis i 30-dagar. Kolla på elektronikforum eller maskinisten om du får napp. Finns många glada hobbymekaniker där med bra maskiner som kan tillverka enstaka exemplar för rimlig ersättning om man frågar snällt.

Att gå till en riktig prototypverkstad är ju ett alternativ om man har gott om pengar.

Hade en kompis som pluggade på Chalmers innan och hängde en del i verkstaden där, himla praktiskt. Just nu handlar det bara om två stycken metallbläck för att hålla hjul i ett hemmabyggt riktställ. Bifogar liten bild, är en köpt ritning, så delar inte måtten. Men andra gånger kan det vara så enkla saker som att borra hål eller kapa en bit grövre plåt. Oftast kanske inget som ens behövs CAD till.

Skarmavbild2016-09-04kl.14.14.08.png

Senast ändrad:
Den där biten snickrar du till med en borrmaskin, bågfil och fil.
Skall du lämna den till en mekverkstad skall det vara en som har vatten, laser eller möjligtvis en styrd stans. Ritningsunderlag lämnas då lämpligen som en dxf fil.

Den där skulle jag ha satsat på en hålplatta från biltema, litet skruvstäd och en borr i rätt storlek. Annars kan ironbill.se vara ett alternativ. De har ingen större egen verkstad men kan göra enklare saker. Annars så har de bra kontakter med folk som borde kunna fixa det.

Hade väl gått att få till med en bågfil absolut, men finishen lär ju bli där efter. Samt att jag har ingenstans att vara, optimalt hade ju varit om man kunde få hyra in sig på en verkstad där man kan komma och gå.

Jag fick en täckplåt till köksfläkten tillkapad på något ställe i Högsbo i Göteborg, i närheten av där man kan ta sig in till änggårdsbergen. Enkel stansning och kostade typ 100 kr inkl material. Funkade med handritning. borde kunna hittas på google. Vet ej hur de gör med mer avancerade grejer dock

?Tråden beskriver ett typiskt I-landsproblem, hade man bott i Indien eller Pakistan hade det finnits tre ställen inom fem minuter.

Jag har en idé om att köpa en grov låskätting och dela i två, eftersom de grövre kättingarna alltid är för långa. Vilka typer av vanliga "ställen" har och använder en vinkelslip eller annat skärande verktyg för en tvåminuterstjänst?
(Undanber mig skämtsamma förslag)

?Tråden beskriver ett typiskt I-landsproblem, hade man bott i Indien eller Pakistan hade det finnits tre ställen inom fem minuter.

Jag har en idé om att köpa en grov låskätting och dela i två, eftersom de grövre kättingarna alltid är för långa. Vilka typer av vanliga "ställen" har och använder en vinkelslip eller annat skärande verktyg för en tvåminuterstjänst?
Finns säkert en vinkelslip i 50% av alla villor i landet. Släng ut frågan i bekantskapskretsen eller på FB så är det nog löst inom nolltid? =)

Hyr en vinkelslip på hygglo eller ännu hellre - om du bor där det finns - på smarta kartan.

Till ts. @landen Kolla mikrofabriken. Exakt vad du söker. Öppet för aspiranter på måndagar. Hade jag blivit singel hade jag seriöst övervägt flytt till Gbg bara för att ha det nära till hands.

Tillbaka
Topp