[mekfråga] Hack en kugg

• Trådstartare Trådstartare PS
  • Start datum Start datum

PS

Ny medlem
[mekfråga] Hack en kugg
Hej,

har ett problem som jag funderar på. I vissa uppförsbackar när jag belastar maximalt så smäller det till från kedja/kransar och drivet släpper för en millisekund. Jag får intrycket av att kedjan hoppar över en kugg och sen lägger sig rätt igen, men jag vet inte riktigt vad som händer. Förstår inte vad det beror på och har följdaktligen ingen aning om hur jag ska fixa det. Det sker bara på minsta kransen fram.

Nån som känner igen det/har nåt tips?

Tack på förhand!
/Per

[mekfråga] Hack en kugg
Du har inte bytt kedja eller drev nyligen? Brukar bli så som du beskriver om de inte är nötta lika. Det brukar släppa bak, på de mindre dreven då. Och framförallt om du kör på minsta klingan fram, eftersom du får mest kraft.

Jag hade iofs liknande problem med mitt LX silent nav, som pajade och släppte lite i frihjulet med samma symptom. Du hör inte om det smäller till fram eller bak?

Senast redigerad av en moderator:
[mekfråga] Hack en kugg
PS skrev:
-------------------------------------------------------
> Hela paketet är sprojlans, har cyklat mindre än
> 10 mil på cykeln...

Isåfall tycker jag du ska lämna in cykeln där du köpte den.

[mekfråga] Hack en kugg
No_Jah skrev:
> Isåfall tycker jag du ska lämna in cykeln där
> du köpte den.

Förvisso en bra idé. Om det inte hade varit en Canyon (som beställts från tyskland)

Tack för snabba svar! Verkar som att länkarna är ok, ska kika lite närmare på det idag.

[mekfråga] Hack en kugg
Det kan inte vara frihjulsbodyn som skippar? (kanske inte stämmer med beskrivningen)
Vissa bodys mår väl bra av lite inkörning. Vad är det för nav?

/Johan

[mekfråga] Hack en kugg
Navet är ett FH M-525, vilket innebär Deore va? Tror att det kan ha med frihjulet att göra. Hur funkar det där med frihjul egentligen? Och inkörning, menar du att det blir bättre av sig självt eller att man måste ställa in det lite efter några mil?

Växlarna är ok inställda, inget skrap förutom när jag korsar kedjan helt (litet-litet, stort-stort) men det är väl naturligt.

[mekfråga] Hack en kugg
Jag är ingen expert alls utan hade bara ett svagt minne av en liknande diskussion. Med inkörning menar jag bara att fortsätta köra så att fettet mjuknar/fördelar sig. Jag hade ett XT-nav som skippade ibland vid minusgrader vilket troligtvis berodde på att fettet/oljan i mekanismen blev för segt. Fast nu är det ju inte minusgrader precis.

Jag vet inte om det finns något smart sätt att säkert identifiera felet.

/Johan

EDIT: Ja, lilla-lilla och stora-stora är ju no no :)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp