Mekfråga: Problem med kedjelinje? (lvg, compact)

emilh

Aktiv medlem
Jag har ett litet men smått irriterande problem med min landsvägscykel, en Canyon Ultimate CF SLX 2012.
Om jag ligger på lilla klingan och ner på minsta bak (25-11 kassett), så hugger ibland pinnarna i storklingan tag i kedjan som rappar till.
Jag kör aldrig/sällan med kedjan korsad såhär så det är i praktiken inget större problem, men dock ett irritationsmoment då det tyder på att något inte är riktigt rätt.

Till saken hör att jag bytt från ett Fulcrum Torq RS vevparti som satt på cykeln från fabrik till ett par Rotor 3D-vevar med Power2Max effektmätarspindel (110mm BCD).
På vevpartiet har jag monterat Stronglight CT2-klingor (34+50) med Token aluklingbultar.
Detta sitter i ett Shimano SM-BB9000 (BSA) vevlager.

Min gissning är att något gör att kedjelinjen inte är 100%. Men då jag monterat allt enligt vad jag tror är konstens alla regler med rätt moment, mig veterligen inte missat några passbrickor eller liknande så blir jag inte riktigt klok på vad som kan vara fel.

Har försökt mäta upp kedjelinjen, men det är inte det lättaste utan symmetriskt sadelrör eller något som markerar mittpunkten på vevpartiet.

Någon här kanske har någon bra idé?
Tillsvidare låter jag det bara vara, då det inte har någon betydelse så länge jag inte kör lilla-lilla.

Bifogar risig mobilbild med fel fokus, men där det med lite god vilja går att urskilja hur en av storklingans pinnar vidrör kedjan.
kedjelinje1.jpg

Det finns väl ingen räser där man kan använda lilla framdrevet med de minsta bak utan kedjeskrap på stora framdrevet? Helt normalt.

Senast ändrad:
Det har gått tidigare, även på andra cyklar :)

Men det är nog som du säger egentligen inget fel.
Bara en strävan efter att växlingarna ska funka bra över hela kassetten från båda klingor.

Det spelar ingen roll eftersom man ändå har i stort sett samma utväxlingar med det stora drevet.

39/11 och 53/15 ger samma utväxling, t ex.

emilh:
Det verkar som om du har hunnit skaffa dig 'dåliga vanor' med ditt tidigare vevparti.
De 'problem' du beskriver är det ju helt klart större risk för med Compact,
eftersom det är så stor skillnad mellan dreven.

Om du ofta cyklar såpass mkt på lilla drevet så kanske det stora är för stort för dig?
Genom att byta 50-46 (eller ngt annat) så bode det i såfall bli dubbel vinst för dig:
-Mindre storleksskillnad mellan dreven
-Lägre lägsta hastighet med stora drevet, dvs du kan växla upp fram tidigare.

Så mkt förlorar du inte i topphastighet genom att byta 50->46,
även med 46/11 och normal kadens är det inga problem att hålla >50km/h, tom 55km/h utan problem.
Kolla sjäv, tex mha: http://sheldonbrown.com/gears/

/Håkan

Tack för svaren. Jag ska nog försöka släppa det helt enkelt :)
Jag brukar som sagt i stort sett aldrig köra med så sne kedjelinje som lilla/minsta eller stora/största fram/bak ger.
De gånger det hänt har mer varit då innan eller efter tyngre intervaller på trainer då jag gått ner på lilla klingan under återhämtningsfaserna.

Har kört 36/46 på cross tidigare och visst funkar även det bra för mig, särskilt för pendling. Men jag tycker att 50-klinga känns rätt bra att ha vid vanlig landsvägscykling.

Snarare handlar det om att våga växla upp till stora tidigare, och i stället använda större drev bak.
53/23 motsvarar t ex 39/17, så har man en tiodelad 11-25-kassett, så kan man växla upp fram så fort man vill ha högre utväxling än den lättare halvan av kassetten erbjuder. Vid 23 km/h ger 53/23 (och 39/17) 80 i kadens. Om det inte är uppför, så bör stora fram vara det enda valet så fort man cyklar snabbare än 23-25 km/h. Kan vara en bra tumregel.

Är inte Rotordreven ovala? Det kanske också gör att det stora drevet tar i när det är som bredast om du förstår vad jag menar. Men som tidigare sagt är det nog svårt att få till minsta fram och minsta bak att lira OK med ett compact vevparti.

emilh skrev:
-------------------------------------------------------
> Klingorna är Stronglight, inte Rotor, så de är
> runda.

Det är väl inte bara rotor som tillverkar ovala drev? Så på bara den infon är det inte lätt att veta (men man kan ju iofs ana).

grump skrev:
-------------------------------------------------------
> emilh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klingorna är Stronglight, inte Rotor, så de
> är
> > runda.
>
> Det är väl inte bara rotor som tillverkar ovala
> drev? Så på bara den infon är det inte lätt
> att veta (men man kan ju iofs ana).

Helt rätt, finns många tillverkare av ovala klingor, var inte menat att låta nedlåtande på något vis.
Rotor gör också runda (NoQ) klingor :)

Jag fick liknande problem fast på de tre nedersta växlarna bak när jag satte på en FSA 48T
på ett 105 compact vevparti. Skiten åkte av direkt.

Slutsats: alla kombinationer fungerar inte lika bra.

Min gissning är att pinnarna i Stronglight-klingan är någon tiondels millimeter längre i kombination med att kedjelinjen ändrats något liknande inåt.
Små marginaler och det hamnade på fel sida.

Men som sagt, inget direkt problem i praktiken.

Att köra lilla-lilla innebär en onödig effektförlust. Och jag som har klena ben får tänka på varje Watt jag kan spara/tjäna. Nej att köra lilla-lilla är bara en fråga om en olat att inte växla och/eller så är man lat och låter bli att växla, om man frågar mig.

Tillbaka
Topp