[Mekfråga] Wobblande kasett?

Finnen

Aktiv medlem
Jag har upptäckt nåt skumt på min landsvägscykel:

När jag har cykeln upp och ner, sätter fart på bakhjulet och låter den frihjula, kan jag se kasetten wobbla fram och tillbaka. Kasetten roterar alltså inte runt sin axel alls, men gör en svag "höftsväng", ungefär som om man skulle använda en rockring.

Vad kan det vara som är fel? Är det bodyn som är kass eller vad är det fråga om?

Det är ett mavic cosmos-hjul det är fråga om, om det nu spelar nån roll...

Nån som har nån bra ide?

Senast redigerad av en moderator:
Är kassetten lös på bodyn? Går det att vicka på kassetten men utan att bodyn rör sig? =>Låsringen till kassetten kan gänga upp sig lite, har du provat att dra åt den?

Hej,

Har haft samma problem på min 20 år gamla räser där bytte jag hela hjulet på grund av att navet strejkade. Ska bli spännande att höra vad det beror på, har inte verktyg för att plocka isär de på mitt hjul.....

Kommer nog ett listigt svar när folk kommit till jobbet.

Mvh

Ola Orädd skrev:
-------------------------------------------------------
> Är kassetten lös på bodyn? Går det att vicka
> på kassetten men utan att bodyn rör sig?
> =>Låsringen till kassetten kan gänga upp sig
> lite, har du provat att dra åt den?

Hinner inte kolla på cykeln just nu för att kolla om den är lös, men behöver jag kedjepiska och kasettverktyg för det? har lite dåligt med verktyg, så det kanske är dags att investera =(

BosseK, din racer har väl antagligen inte kasett + body, utan frihjul+drev i ett? Frågan är om en eventuell lösning är relevant isf?

Upptäckte samma sak på ett par shimano 550 hjul som jag hade. Lämnade in dem till cykelaffär. Dock påstod de att det kunde göra så på de "billigare" hjulen. Godtog förklaringen eftersom jag inte upplevt några problem när jag cyklade. När jag senare tittade på en kompis hjul såg jag att det var samma "problem" med den bodyn. Dock inte lika mycket.

Micke E skrev:
> Upptäckte samma sak på ett par shimano 550 hjul
> som jag hade. Lämnade in dem till cykelaffär.
> Dock påstod de att det kunde göra så på de
> "billigare" hjulen. Godtog förklaringen eftersom
> jag inte upplevt några problem när jag cyklade.
> När jag senare tittade på en kompis hjul såg
> jag att det var samma "problem" med den bodyn.
> Dock inte lika mycket.

Ok...det är ju ingen större fara isf. Man ska ju ändå inte frihjula egentligen ;-D

Ja alla sitter inte helt rakt och kan vobbla lite. Dock så har jag råkat ut för två andra tillfällen när det har vobblat men då har det vobblat så det inte gick att hojja.

En gång när axeln gick av och en gång när bodyn sprack. Så det kan mycket väl vara så men det upptäcker man först när man monterat isär.

För att dra åt kassettringen behöver du bara en kassettnyckel/verktyg. Piskan behövs bara när du skall dra av kassetten.

Stalle

Finnen skrev:
> Jag har upptäckt nåt skumt på min
> landsvägscykel:
>
> När jag har cykeln upp och ner, sätter fart på
> bakhjulet och låter den frihjula, kan jag se
> kasetten wobbla fram och tillbaka. Kasetten
> roterar alltså inte runt sin axel alls, men gör
> en svag "höftsväng", ungefär som om man skulle
> använda en rockring.
>
> Vad kan det vara som är fel? Är det bodyn som
> är kass eller vad är det fråga om?
>
> Det är ett mavic cosmos-hjul det är fråga om,
> om det nu spelar nån roll...
>
> Nån som har nån bra ide?

Jag fick samma problem när jag flyttade över en frihjuls body från ett LX nav till ett XT nav. Problemet var att jag flyttade över shims brickan från LX navet. Och den var för bred för urfräsningen i XT navet. Bodyn satt därför snett. det löste sig när jag bytte till en smalare bricka.
Enda skillnaden jag kunde se för övrigt var att LX bodyn HELT saknade kullager tätning! :-O

För att dra åt låsringen behöver du en låsringshylsa, kedjepiskan behöver du inte när du ska dra åt utan bara när du ska ta av en kasett. Båda verktygen hör hemma i grundutrustningen för cyklister.

Jag har samma problem med mina CrossRide hjul. Trodde att det var kassetten som var dåligt åtdragen men det var hela bodyn som glappade. När jag demonterat upptäckte jag att det inre lagret på bodyn är ett glidlager som blivit uppätet av all skit som kommit in. Vet inte hur det ser ut på övriga Mavic hjul men jag skulle behöva en ny body för att bli av med mitt problem.

//Martin

Finnen skrev:
> Jag har upptäckt nåt skumt på min
> landsvägscykel:
>
> När jag har cykeln upp och ner, sätter fart på
> bakhjulet och låter den frihjula, kan jag se
> kasetten wobbla fram och tillbaka. Kasetten
> roterar alltså inte runt sin axel alls, men gör
> en svag "höftsväng", ungefär som om man skulle
> använda en rockring.
>
> Vad kan det vara som är fel? Är det bodyn som
> är kass eller vad är det fråga om?
>
> Det är ett mavic cosmos-hjul det är fråga om,
> om det nu spelar nån roll...
>
> Nån som har nån bra ide?

På Mavics hjul brukar inte kassetten wobbla, men det är vanligt på Shimanos hjul att kassettbodyn wobblar lite. Därför brukar Mavic hjul ge en mer distinkt känsla när man växlar.

Den Gamle skrev:
> På Mavics hjul brukar inte kassetten wobbla, men
> det är vanligt på Shimanos hjul att kassettbodyn
> wobblar lite. Därför brukar Mavic hjul ge en mer
> distinkt känsla när man växlar.

Intressant teori. Själv tror jag dock det är ren nonsens.

Zooltrix skrev:
> Jag har samma problem med mina CrossRide hjul.
> Trodde att det var kassetten som var dåligt
> åtdragen men det var hela bodyn som glappade.
> När jag demonterat upptäckte jag att det inre
> lagret på bodyn är ett glidlager som blivit
> uppätet av all skit som kommit in. Vet inte hur
> det ser ut på övriga Mavic hjul men jag skulle
> behöva en ny body för att bli av med mitt
> problem.
>
> //Martin
>

Hmmm...det skrapar faktiskt lite när bodyn rullar, så det är inte alls omöjligt att så är fallet.

Väcker liv i denna 15 år gamla tråd.

Köpte nya träningshjul med Novatec nav. Kassetten wobblar och även skivan lite grand. Både skiva och kassett är splitternya. Kasetten är hårt åtdragen glappar inte på bodyn.

Vad kan vara orsaken? Är det hela navet som är snett?

Köpte nya träningshjul med Novatec nav. Kassetten wobblar och även skivan lite grand. Både skiva och kassett är splitternya. Kasetten är hårt åtdragen glappar inte på bodyn.

Hej jag tycker att du skall lämna tillbaka dem nya hjulen för så där ska det inte vara tycker jag men det är ju kanske inte svar på frågan. Peter.

Jag har reklamerat en Sram 10-50 kasett för att den wobblade. Märktes mest på största 50 tdr drevet då det var omöjligt att få till växlingen bra. När jag sedan kollade och filmade kunde man se att det wobblade lite. Bytte till en annan gammal kasett och problemet försvann. Konklusion är att det kan vara kasetten och inte nav eller bodyn.

låter som måndags exemplar på navet men de man kan kolla innan man reklamerar så är de 6 bult så har du korsdragit skivan? testat ta av kassetten o monterat om den?

Kassetter wobblar ofta litegrann utan att det gör något. Skivor är sällan raka när de är nya.

Snart kanske vi får byta tråd till mektabbar.

Läste här att det kan vara för att någon plastring som sitter fel på den 12-delade kasetten. Med tanke på detta och på @mzi s begäran tänkte jag att det var bäst att ta av kasetten och kolla att allt satt rätt.

Får inte upp läsringen! Jag drog åt den hårt (specat 40nm) som sig bör men inte så otroligt hårt att jag inte kan ta i mer. Mycket tyder på att jag satt något fel och nu har allt hamnat på sniskan. Detta blev mektabben nummer ett.

Med tanke på allt våld som skulle behövas för att få loss kassetten, tänkte jag sedan att det kanske var bäst att ta av skivan så att den inte kom till skada av ryckandet. Jag sätter in verktyget för vevparti och skivor med extern ”serration” och vrider till, men märker då att verktyget glappar mot den lätta aluminiumringen, och det blir en skåra på själva ringen. Jag lägger av direkt.

Jag brukar vilja göra saker själv men när det går såhär dåligt så är det bäst att kapitulera och gå till LBS så man slipper huvudbryn. Hur f-n kan det gå så mycket åt helvete på två standardgrejer och på en dag?! Måndagsexemplaret verkar vara undertecknad.

Oavsett vilket tror jag det är något lurt med naven de känns inte helt raka. Återkommer om detta önskas längre fram

Uppdatering:
Gick till LBS som fick loss kasetten på cirka 20 sekunder. Jag skyller på all cykling som gjort mig svag i armarna. Vid inspektion konstaterade mekanikern att kasetten wobblade för att bodyn satt löst. Bodyn spändes och kasetten slutade wobbla.

Gällande skivorna så kanske det är så att de inte är raka från fabrik trots centerlock, som du är inne på @kais01 ?

Tillbaka
Topp