[mekfråga] Zipp frihjulsbody-problem

toshiba

Aktiv medlem
Satte på finhjulen för ett par veckor sen och har sedan dess haft problem med att kedjan lätt hoppade när jag växlade ner fram. I veckan tog jag tag i problem och insåg att det kommer från tröghet i frihjulsbodyn. Symptom:

- Pedalerna snurrar med när man rullar cykeln, och det strular lätt när man trampar baklänges.
- Tar man loss hjulet, kassetten och snurrar hjulet mellan händerna känns det bra, inget motstånd i bodyn.
- Sätter man på kassetten och snurrar på samma sätt så känner man problemet, en lätt tröghet som verkar hänga ihop med hjulets position, dvs motståndet kommer och beroende på att hjulet roterar.

Idéer? Har tagit isär bodyn och gjort rent, allt låter bra och klackarna rör sig fint.

toshiba sa:
Satte på finhjulen för ett par veckor sen och har sedan dess haft problem med att kedjan lätt hoppade när jag växlade ner fram. I veckan tog jag tag i problem och insåg att det kommer från tröghet i frihjulsbodyn. Symptom:

- Pedalerna snurrar med när man rullar cykeln, och det strular lätt när man trampar baklänges.
- Tar man loss hjulet, kassetten och snurrar hjulet mellan händerna känns det bra, inget motstånd i bodyn.
- Sätter man på kassetten och snurrar på samma sätt så känner man problemet, en lätt tröghet som verkar hänga ihop med hjulets position, dvs motståndet kommer och beroende på att hjulet roterar.

Idéer? Har tagit isär bodyn och gjort rent, allt låter bra och klackarna rör sig fint.

Smörja med motorolja istället för fett kanske? Brukar iofs vara ett råd för vintercyklar där kylan gör fett tråkigt trögt.

Kolla att kedjan inte är för lång så du har väl låg kedjespänning?

Kolla så att cagefjädern är frisk på bakväxeln?

Senast ändrad:
Men det andra experimentet (där problemet kändes) inkluderade väl bara hjul med kassetten monterad, inte hjulet påsatt på cykeln? Eller missförstod jag?

GoranS sa:
Men det andra experimentet (där problemet kändes) inkluderade väl bara hjul med kassetten monterad, inte hjulet påsatt på cykeln? Eller missförstod jag?

Korrekt, ingen kedja inblandad.

Edit: eller bakväxel heller för den delen.

Senast ändrad:
toshiba sa:
GoranS sa:

Korrekt, ingen kedja inblandad.

Men en viss friktion är det ju alltid i bodyn. Ser lager och klackar friska ut och det inte är fett med fett så borde det vara normalt och isf är det något annat som är felet tänker jag.

Det här är mer än normalt, och som sagt annorlunda med kassetten på. Tittade lite på nätet och hittar upprepade uppmaningar om "don't lose the 1/4 mm shim between the body and bearings", måste kolla det när jag kommer hem.

Senast ändrad:
toshiba sa:
Det här är mer än normalt, och som sagt annorlunda med kassetten på. Tittade lite på nätet och hittar upprepade uppmaningar om "don't lose the 1/4 mm shim between the body and bearings", måste kolla det när jag kommer hem.

Aj. Hoppas att det är borttappat.

Det luktar saknad shim/bricka.
Vissa årgångar Zippnav ska ha två shims om man kör 11-delat Campa.

JT sa:
Det luktar saknad shim/bricka.
Vissa årgångar Zippnav ska ha två shims om man kör 11-delat Campa.

Det där var nyttig info, jag har 10-delat och satt precis och undrade om jag skulle ha nån shim öht eftersom jag såg att shimsen såldes för 11-delat.

Plötsligt låg den där, på köksbänken när jag diskade upp efter frukosten. En 0.25mm tjock bricka som löste alla problem. Hur den har rest från garaget till köket är lite av ett mysterium, två teorier:

- Min egen försumlighet plus städerskan på nåt sätt.
- Shims-trollet har varit framme.

Tillbaka
Topp