Det beror lite på hur du använder cykeln och under vilka förutsättningar. Innan teknisk cykling skulle jag kolla lufttrycket varje gång (greppa sidorna på däcket och känn efter, successivt kommer du lära dig vad som är lagom för dig).
Efteråt beror på hur skitigt det har varit. Om det har varit ganska torrt skull jag nog nöja mig med att torka rent vid packboxarna i framgaffeln och motsvarande vid bakdämparen samt kolla att kedjan är lagom smord (dvs inte för skitig och med bara en tunn oljefilm).
Har det varit ordentligt skitigt är en riktig tvätt på sin plats. OBS! Använd inte högtryckstvätt. Avsluta med att torka av kedjan ordentligt och smörja in den enligt principen less is more, dvs se till att den är ordentligt insmord men torka sen bort överflödig olja som annars bara samlar skit, vilket leder till ökat slitage.
Det är aldrig fel att regelbundet titta efter ev skador och fixa till dessa.
När du har använt cykeln ett tag så bör du kolla bromsbelägg, drivpaket, ev smörja ledade delar samt serva dämparna.
Skrivit i feberdimmorna, så nu går jag och lägger mig igen. Andra får komplettera...