Mekgrunder

Indigo

Ny medlem
Mekgrunder
Nu har jag ju köpt en väldigt bra cykel (Specialized Camber EVO 29), men jag har tummen mitt i handen vad det gäller mek. Vad ska man tänka på rent grundligt? Smörjning, tvättning och sånt? Finns det någon bra enkel mekskola på nätet kanske? Jag vill ju att cykeln ska må så bra som möjligt! =)

Mekgrunder
hjeltman skrev:
-------------------------------------------------------
> Och skaffa en momentnyckel så du slipper dra av
> skruvar eller förstöra inserts. :)

Måste vara ett under att jag lyckats klara mig utan momentnyckel alla dessa år! ;-)

Mekgrunder
42Hz skrev:
> Kolla under Läsvärt

+1, samt under Artiklar (Mekskola #1-#5 & #7)

Mekgrunder
Jenny W skrev:
> Youtube är en guldgruva, tycker jag
> Sen kan man alltid fråga sina vänner :)

+1, youtube är fantastiskt för oss som är newbies.

Mekgrunder
hjeltman skrev:
> Och skaffa en momentnyckel så du slipper dra av
> skruvar eller förstöra inserts. :)

Skaffa insexnycklar med långa skaft istället. Ett kilo på skaftet en decimeter ut är kraften man letar efter. Lätt att höfta momentet på det viset, och säkert inte mindre tillförlitligt än billiga Biltemamomentnycklar.

Mekgrunder
42Hz skrev:
> hjeltman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och skaffa en momentnyckel så du slipper dra
> av
> > skruvar eller förstöra inserts. :)
>
>
> Måste vara ett under att jag lyckats klara mig
> utan momentnyckel alla dessa år! ;-)

Jupp. :D

Mekgrunder
Indigo skrev:
> Ingen som har några handfasta råd om de
> regelbundna grejerna som man bör göra före och
> efter turen?

Bajsa före, drick öl efteråt (eller före, och/eller under).

Mekgrunder
Innan:
Kolla lufttryck i däck & dämpare ca 1 gång/månad

Efter:
Skölj av cykeln
Olja in och torka av kedjan

Resten löser du efterhand som problemen uppstår.

Köp dig ett bra insex-set redan nu. De verktygen kommer nämligen att användas 90 % av mektiden. Innhandlas på byggvaruhusen för någon hundring. Resten av verktygen köper du när det behövs.

12-525_l.jpg

Mekgrunder
Det beror lite på hur du använder cykeln och under vilka förutsättningar. Innan teknisk cykling skulle jag kolla lufttrycket varje gång (greppa sidorna på däcket och känn efter, successivt kommer du lära dig vad som är lagom för dig).

Efteråt beror på hur skitigt det har varit. Om det har varit ganska torrt skull jag nog nöja mig med att torka rent vid packboxarna i framgaffeln och motsvarande vid bakdämparen samt kolla att kedjan är lagom smord (dvs inte för skitig och med bara en tunn oljefilm).

Har det varit ordentligt skitigt är en riktig tvätt på sin plats. OBS! Använd inte högtryckstvätt. Avsluta med att torka av kedjan ordentligt och smörja in den enligt principen less is more, dvs se till att den är ordentligt insmord men torka sen bort överflödig olja som annars bara samlar skit, vilket leder till ökat slitage.

Det är aldrig fel att regelbundet titta efter ev skador och fixa till dessa.

När du har använt cykeln ett tag så bör du kolla bromsbelägg, drivpaket, ev smörja ledade delar samt serva dämparna.

Skrivit i feberdimmorna, så nu går jag och lägger mig igen. Andra får komplettera...

Mekgrunder
Jag brukar spola av cykeln med trädgårdsslangen om jag tycker den blivit smutsig när jag varit ute. I samband med det pillar jag rent i drev och kassett om något fastnat där.

Ser cykeln fortfarande smutsig ut efter avspolningen så kör jag ett varv med mikrofiberhanske (muppet-variant) och bilschampo i varmvatten. När jag gör det här så rengör jag kassett och drev mer noggrant från smuts och oljegegga.

Kedjan rengör/smörjer jag när jag tycker det behövs - det både syns och hörs om man låter det gå för länge.

Jag försöker ta hand om sånt man märker under rundan direkt när jag kommer hem och har det färskt i minne (om man nu inte kört så hårt att man bara är salig och glömmer allt). T ex att kedjan behöver smörjas, om någon växel behöver justeras mer än man kan göra från styret eller om något glappande/knarr/gnissel behöver tas om hand.

Emellanåt tar jag ett varv och kollar att inget har skruvat ur sig - man lär sig ganska snart vilka skruvar/bultar som behöver kollas oftare och som kanske kan fixeras lite bättre med gängklister...

En momentnyckel kan vara bra att ha, i alla fall för att man ska få en uppfattning om hur hårt man egentligen ska dra åt saker och ting. Innan jag köpte mig en har jag dragit allt väldigt hårt - med en hel del avdragna skruvar, runddragna spår, skeva delar, förstörda gängor och frustration över att saker fortfarande inte verkar sitta fast... :-)

Tillbaka
Topp