Mekguide: byta styrlager
När Happymtb skulle testa styrlager bytte jag och Markus styrlager på hans cykel. Vi passade då på att fotografera hela bytet, och det blev nästan 40 bilder.
Ett FSA cartridgelager byttes ut mot ett PRO cartridgelager. De flesta cartridgelager på marknaden ser ungefär likadana ut så den här guiden är därför direkt tillämpbar på nästan alla styrlager. Styrlager med lösa kulor är lite annorlunda men principen är densamma.
Verktyg som går åt när man byter styrlager på det här sättet är:
5 mm insexnyckel
skruvmejsel
träklossar
hammare
spännrem
rör med dimension 1 1/8"
gängstång (M20) med brickor och muttrar
verktyg för gängstångens muttrar
Vi börjar med att lossa topcapen, den lilla brickan som sitter överst på styrstammen.
Därefter lossar vi styrstammens bultar och det gör vi växelvis, ungefär ett halvt varv i taget på varje bult tills den kan lyftas av.
Lyft av locket som ligger mellan styrstammen och lagret.
Se till cykeln är upplyft så att framhjulet hänger fritt i luften. Lägg en träkloss på gaffelröret och ge det ett slag med hammaren.
Nu har centreringsringen som ligger direkt över gaffeln glidit upp någon centimeter.
Tryck tillbaka gaffeln så att du kommer åt att dra upp centreringsringen.
Ta loss lager och tätningar från gaffeln och från lagerskålarna (som sitter i ramen). På just det här styrlagret är lagret fast monterat i skålarna.
Knacka loss ringen (lagersätet) som sitter på gaffelröret. En stor skruvmejsel brukar funka för att komma åt att göra det.
Eller så har man sån tur att ringen har en slits. Då böjer man isär ringen och drar upp den.
Häng gaffeln i ramen med hjälp av en spännrem så behöver du inte bekymra dig om bromsslangarna.
Nu är det dags att slå ur lagerskålarna. I cykelverkstäder använder man ett rör med fyra slitsar, som gör att stålet fjädrar ut och röret därmed greppar på fyra sidor om lagerskålarna. Jag använder ett gammalt gaffelrör. Principen är samma men det ger sämre grepp. Man får slå ganska hårt. Jag börjar med den nedre skålen.
Därefter är det dags för den övre.
Då var det gamla styrlagret ute, och det är dags att ta fram det nya.
Börja med att trä på ringen (lagersätet) på gaffelröret.
Ta en träkloss och tryck mot ringen. Jag har haft turen att spräcka en kloss så att den får bra stöd mot gaffelröret.
Slå tills den sitter jämnt runtom. Ibland kan man behöva ha ett mothåll under gaffelkronan för att inte gaffeln ska fjädra.
Ett FSA cartridgelager byttes ut mot ett PRO cartridgelager. De flesta cartridgelager på marknaden ser ungefär likadana ut så den här guiden är därför direkt tillämpbar på nästan alla styrlager. Styrlager med lösa kulor är lite annorlunda men principen är densamma.
Verktyg som går åt när man byter styrlager på det här sättet är:
5 mm insexnyckel
skruvmejsel
träklossar
hammare
spännrem
rör med dimension 1 1/8"
gängstång (M20) med brickor och muttrar
verktyg för gängstångens muttrar
Vi börjar med att lossa topcapen, den lilla brickan som sitter överst på styrstammen.
Därefter lossar vi styrstammens bultar och det gör vi växelvis, ungefär ett halvt varv i taget på varje bult tills den kan lyftas av.
Lyft av locket som ligger mellan styrstammen och lagret.
Se till cykeln är upplyft så att framhjulet hänger fritt i luften. Lägg en träkloss på gaffelröret och ge det ett slag med hammaren.
Nu har centreringsringen som ligger direkt över gaffeln glidit upp någon centimeter.
Tryck tillbaka gaffeln så att du kommer åt att dra upp centreringsringen.
Ta loss lager och tätningar från gaffeln och från lagerskålarna (som sitter i ramen). På just det här styrlagret är lagret fast monterat i skålarna.
Knacka loss ringen (lagersätet) som sitter på gaffelröret. En stor skruvmejsel brukar funka för att komma åt att göra det.
Eller så har man sån tur att ringen har en slits. Då böjer man isär ringen och drar upp den.
Häng gaffeln i ramen med hjälp av en spännrem så behöver du inte bekymra dig om bromsslangarna.
Nu är det dags att slå ur lagerskålarna. I cykelverkstäder använder man ett rör med fyra slitsar, som gör att stålet fjädrar ut och röret därmed greppar på fyra sidor om lagerskålarna. Jag använder ett gammalt gaffelrör. Principen är samma men det ger sämre grepp. Man får slå ganska hårt. Jag börjar med den nedre skålen.
Därefter är det dags för den övre.
Då var det gamla styrlagret ute, och det är dags att ta fram det nya.
Börja med att trä på ringen (lagersätet) på gaffelröret.
Ta en träkloss och tryck mot ringen. Jag har haft turen att spräcka en kloss så att den får bra stöd mot gaffelröret.
Slå tills den sitter jämnt runtom. Ibland kan man behöva ha ett mothåll under gaffelkronan för att inte gaffeln ska fjädra.
Senast redigerad av en moderator: