[Mekguide] Byte av hydraulbromsslangar (Saint/Universal) Med bilder!

jesaro

Ny medlem
Jag gav mig idag för första gången i lag med att byta bromsslangar på cykeln och tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter.

P3260782.JPG ht=725

Först och främst gäller det att ha ett lämpligt objekt. Min Bullit med Saintbromsar dög alldeles utmärkt.. En handduk eller motsvarande under cykeln är också att rekommendera om du inte vill ha olja på golvet.

P3260787.JPG ht=544

Vill du inte ha olja på bromsbeläggen så är det lika bra att ta bort dem.

P3260789.JPG ht=544

Lossa bromsen från fästet och lossa sedan skruven som håller fast bromsslangen (även känd som "banjo nut"). Skruvarna på mina bromsar satt stenhårt och först efter att ha runddragit dem med ett torxbits kunde jag stoppa i en kinesisk insex med dåliga toleranser och lossa dem.

P3260790.JPG ht=544

Tappa nu ur oljan ur bromsen och så mycket det går ur slangen.

P3260794.JPG ht=725

Lossa nu (om du har Shimano) locket till reservoaren och låt resten av oljan rinna ut genom slangen.

P3260799.JPG ht=725

Lossa slangen från handtaget.

P3260800.JPG ht=725

Uj uj, här vare rostigt.. Inte undra på att den var trög att få loss..

P3260802.JPG ht=544

En ny slang är ju en förutsättning.

P3260805.JPG ht=544

Montera ny banjokoppling och andra attiraljer enligt instruktion som medföljer slangen. Det var ett rent helvete att få på grejerna på slangen, så Biltemadremeln fick åka fram för tillslipning av några detaljer.. Ett trick kan vara att trä på saker "bakvägen" på slangen. Se då bara till att de kommer på rätt håll och i rätt ordning.

P3260810.JPG ht=725

Sätt tillbaka bromsen och skruva fast slangen. Glöm inte o-ringarna!

P3260814.JPG ht=725

Grejerna på handtagssidan skall också på.

P3260817.JPG ht=544

Skuva fast slangen i handtaget och fyll på med olja enligt normal luftningsprocedur. Du kommer förmodligen få lufta och fylla på ett par gånger för att det ska bli riktigt bra.

P3260823.JPG ht=544

En jäkla massa småpill med luftningar och påfyllningar blir det.

P3260827.JPG ht=725

Gammal kurslitteratur funkar bra när man inte har något mekställ..

P3260829.JPG ht=544

Arbete ger resultat!

P3260835small.jpg ht=544

Det blev av förståeliga skäl ingen provtur idag :(

Slutsats: Att byta bromsslangar är inte jättesvårt, men det kan kräva en del trixande och fixande för att allt ska passa som det är tänkt. Det tog ett par timmar allt som allt så se till att inte ha bråttom när du gör det.

Foto: Sernevi/Jesaro

Senast redigerad av en moderator:
Härligt färgval tycker jag :) Fast jag hade dragit bromsslangen fram innanför gaffelbenet, på så sätt blir den mera skyddad :)

Var hittade du slangarna?

Grym guide. Är själv intresserad av Fibrax men inte slangar utan vajerhöljen.

Blev riktigt snyggt med rosa mot din vita bullit!

Funkar Saintbromsarna bra i övrigt? Funderar på sådana till nästa cykel.

Fin guide, fin cykel!

Jag läste fel och fick det till biltemaadrenalin första gången :P Kanske en produkt som skulle sälja bra?

Tack för berömmet :)

Fässberg: Slangarna är köpta på CRC, kostade en hundring mindre styck än motsvarande Goodridge. Det var en bra idé med att dra dem på insidan, men jag är lite rädd att de skulle kunna ligga emot och skava på innerbenet då.

*Mikael*: Saintbromsarna funkar helt tillfredsställande. Inget extra men dom är stabila och levererar alltid det man förväntar sig. Dick som hade hojen innan mig lovordade dom dessutom vid alpkörning. Nu har jag dessutom bytt ut mina gamla oljiga belägg bak så då kanske dom bettar lite bättre också ;)

Aha måste missat dom på crc :)

Om jag kollar på översta bilden så körde du ju med slangen på insidan innan du bytt:) Det var jag som uppmanade Dick att dra den där ;)

Du förhindra skav mot innerbenet med hjälp av placeringen av stripen som du fäster slangen med..

Snygga slangar, bra beskrivning! Hur vet man när det är dags att byta slangar? När man vill pimpa lite? Är de hela, läcker inte och det går att bromsa så finns väl ingen anledning att byta (förutom pimpskälet då)?

Bra guide! Skriv gärna ut vilken broms det gällde samt vilken hydralslang. Denna bör ju hamna under läsvärt helt klart.

Fässberg: Aha! Jag trodde du menade att jag skulle dra slangen på insidan hela vägen.. Då var det ju faktiskt en riktigt bra idé, gör om gör rätt för min del :)

Bruce: Självklart är ju pimpskälet anledning nog! Fast jag bytte eftersom jag tyckte bromsarna kändes lite svampiga innan och man såg att slangarna flexade mycket. Dom nya är stålomspunna så det enda flexet nu är i handtaget.

Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra guide! Skriv gärna ut vilken broms det
> gällde samt vilken hydralslang.

Sagt och gjort!

Tillbaka
Topp