[Mekguide] Byte av hydraulbromsslangar (Saint/Universal) Med bilder!
Jag gav mig idag för första gången i lag med att byta bromsslangar på cykeln och tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter.
Först och främst gäller det att ha ett lämpligt objekt. Min Bullit med Saintbromsar dög alldeles utmärkt.. En handduk eller motsvarande under cykeln är också att rekommendera om du inte vill ha olja på golvet.
Vill du inte ha olja på bromsbeläggen så är det lika bra att ta bort dem.
Lossa bromsen från fästet och lossa sedan skruven som håller fast bromsslangen (även känd som "banjo nut"). Skruvarna på mina bromsar satt stenhårt och först efter att ha runddragit dem med ett torxbits kunde jag stoppa i en kinesisk insex med dåliga toleranser och lossa dem.
Tappa nu ur oljan ur bromsen och så mycket det går ur slangen.
Lossa nu (om du har Shimano) locket till reservoaren och låt resten av oljan rinna ut genom slangen.
Lossa slangen från handtaget.
Uj uj, här vare rostigt.. Inte undra på att den var trög att få loss..
En ny slang är ju en förutsättning.
Montera ny banjokoppling och andra attiraljer enligt instruktion som medföljer slangen. Det var ett rent helvete att få på grejerna på slangen, så Biltemadremeln fick åka fram för tillslipning av några detaljer.. Ett trick kan vara att trä på saker "bakvägen" på slangen. Se då bara till att de kommer på rätt håll och i rätt ordning.
Sätt tillbaka bromsen och skruva fast slangen. Glöm inte o-ringarna!
Grejerna på handtagssidan skall också på.
Skuva fast slangen i handtaget och fyll på med olja enligt normal luftningsprocedur. Du kommer förmodligen få lufta och fylla på ett par gånger för att det ska bli riktigt bra.
En jäkla massa småpill med luftningar och påfyllningar blir det.
Gammal kurslitteratur funkar bra när man inte har något mekställ..
Arbete ger resultat!
Det blev av förståeliga skäl ingen provtur idag :(
Slutsats: Att byta bromsslangar är inte jättesvårt, men det kan kräva en del trixande och fixande för att allt ska passa som det är tänkt. Det tog ett par timmar allt som allt så se till att inte ha bråttom när du gör det.
Foto: Sernevi/Jesaro
Först och främst gäller det att ha ett lämpligt objekt. Min Bullit med Saintbromsar dög alldeles utmärkt.. En handduk eller motsvarande under cykeln är också att rekommendera om du inte vill ha olja på golvet.
Vill du inte ha olja på bromsbeläggen så är det lika bra att ta bort dem.
Lossa bromsen från fästet och lossa sedan skruven som håller fast bromsslangen (även känd som "banjo nut"). Skruvarna på mina bromsar satt stenhårt och först efter att ha runddragit dem med ett torxbits kunde jag stoppa i en kinesisk insex med dåliga toleranser och lossa dem.
Tappa nu ur oljan ur bromsen och så mycket det går ur slangen.
Lossa nu (om du har Shimano) locket till reservoaren och låt resten av oljan rinna ut genom slangen.
Lossa slangen från handtaget.
Uj uj, här vare rostigt.. Inte undra på att den var trög att få loss..
En ny slang är ju en förutsättning.
Montera ny banjokoppling och andra attiraljer enligt instruktion som medföljer slangen. Det var ett rent helvete att få på grejerna på slangen, så Biltemadremeln fick åka fram för tillslipning av några detaljer.. Ett trick kan vara att trä på saker "bakvägen" på slangen. Se då bara till att de kommer på rätt håll och i rätt ordning.
Sätt tillbaka bromsen och skruva fast slangen. Glöm inte o-ringarna!
Grejerna på handtagssidan skall också på.
Skuva fast slangen i handtaget och fyll på med olja enligt normal luftningsprocedur. Du kommer förmodligen få lufta och fylla på ett par gånger för att det ska bli riktigt bra.
En jäkla massa småpill med luftningar och påfyllningar blir det.
Gammal kurslitteratur funkar bra när man inte har något mekställ..
Arbete ger resultat!
Det blev av förståeliga skäl ingen provtur idag :(
Slutsats: Att byta bromsslangar är inte jättesvårt, men det kan kräva en del trixande och fixande för att allt ska passa som det är tänkt. Det tog ett par timmar allt som allt så se till att inte ha bråttom när du gör det.
Foto: Sernevi/Jesaro
Senast redigerad av en moderator: