[Mekhjälp] Är min framväxel för högt monterad?

khizzle

Medlem
Jag har en fråga angående min framväxel, som är butiksmonterad. Jag har börjat meka lite med den för att den inte växlar klockrent längre.Jag har svårt att få ner kedjan på minsta klingan, för tillfället går det inte alls. Jag har också kedjerassel när den ligger på största fram och minsta bak.

När jag har studerat ämnet lite så verkar det som om växelföraren skall ligga några få millimeter ovanför storklingan. I mitt fall ligger den drygt 10 mmm ovanför:

framvxel01.JPG ht=544

Om växeln flyttas ned så blir det andra delar på växelföraren som kommer pressas mot kedjan:

framvxel02.JPG ht=544

Jag kan inte flytta ner växeln och prova för vajern är för snålt tilltagen. I så fall får jag byta vajer, jag tänkte bara få lite input innan jag gör det.

ja, flytta ner den så det är ca 2mm frigång mellan framväxeln och stora klingan. En vajer är ju ingen stor investering direkt, så om du har så lite vajer redan nu är det lika bra att byta den.

Är det inte konstigt att cykloteket monterade det så här från början? Det är därför jag är så osäker på om det sitter rätt.

Men tack, jag ska göra som du säger! :)

eventuellt kan du komma undan med att bara kapa av vajerhöljet en bit. Det brukar ofta vara för långt från början, så om du tar av det en centimeter behöver du inte ens byta vajern... Se bara till att du har tillräckligt med vajerhölje kvar så att du utan problem kan svänga 90 grader åt båda hållen med framhjulet

(och kom ihåg att dra ur vajern tillräckligt långt ur höljet innan du kapar det...)

Tack för tipsen. Vajern byter jag nog relativt problemfritt, om jag inte stöter på mer motstånd än när jag bytte bromsvajrarna sist.

Har biltemavajern en ändplugg som fäster i reglaget eller sätter man på sådana separat?

När jag kapade bromsvajerhöljen sist med min nyinköpta PRO-vajerbitare så fick den för sig att klämma ihop innerhöljet av metall även om jag klippte med vajer i höljet. Det var trixit som attan att få till ändorna bra. Dålig tång eller dålig teknik?

sitter 2 olika.du knipsar den som du INTE ska ha kvar. och du får med såna där småpluppar till vajeränden efter att du klippt den så den inte fransar sig;) köpte 5 pack idag, det är därför jag pushar för dom;)

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Pinsamt för Cykloteket, de borde ju ha koll på
> så grundläggande saker som
> framväxelinställningar.

Det tycker jag med. Så jag lossade framväxeln för att se om den glidit upp eller något. Den cm av lacken som framväxeln är monterad över är grymt mycket ljusare än den övriga lacken och gränsen var knivskarp så växeln sitter där den alltid suttit.

Kollade även med orginalframklingan om jag av misstag hade beställt en för liten när jag bytte men det var samma storlek.

Kontentan är att den blev monterad som den sitter nu på Cykloteket.

khizzle skrev:
-------------------------------------------------------
> Johan S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pinsamt för Cykloteket, de borde ju ha koll
> på
> > så grundläggande saker som
> > framväxelinställningar.
>
> Det tycker jag med. Så jag lossade framväxeln
> för att se om den glidit upp eller något. Den cm
> av lacken som framväxeln är monterad över är
> grymt mycket ljusare än den övriga lacken och
> gränsen var knivskarp så växeln sitter där den
> alltid suttit.
>
> Kollade även med orginalframklingan om jag av
> misstag hade beställt en för liten när jag
> bytte men det var samma storlek.
>
> Kontentan är att den blev monterad som den sitter
> nu på Cykloteket.

Då tycker jag du ska gå tillbaka så får de göra om-göra rätt å stå för ny vajer å montering å intrimning.

Jag har tyvärr flyttat från sthlm så resan till cykloteket är inte värd besväret. Vajer är ju billigt och mekningen behöver jag ändå träna på.

Tillbaka
Topp