[Mekhjälp] Ekerbyte, längd, nipplar, nyckel you name it :)

• Trådstartare Trådstartare RN
  • Start datum Start datum

RN

Aktiv medlem
En eker i bakhjulet på slaskvädercykeln har gått av efter att någon sköning i föreningen flyttade på min cykel i cykelförrådet, och verkar ha försökt rulla den trots ett lås i bakhjulet.

Problem 1. Ekrarna i bakhjulet mätte jag till 289 resp 291mm, däremot verkar ekrar säljas i jämna mm-längder så jag gissar att det är 288 resp 290mm jag behöver, stämmer det? (Har hittat 2mm ekrar på rose, verkar f.ö. skitsvårt att hitta ekrar)
"Problem 1,5" Var köper man ekrar? Rosebikes är det enda stället jag hittar, min google-fu är vek :/
Problem 2. Nipplar, på Rose hade de 12 och 14mm, vad skall man gå på här om man inte har en aning?
Problem 3. Ekernyckel, jag har en biltemagrunka nu som funkat ok, men jag kanske skall skaffa något vettigt istället :) Vad är det för mått som man skall gå på där. Ekernyckeln jag har är av "flervals"typ och det är hål som är märkt "15" som funkar på de här ekrarna, väldigt oklart vad det betyder och 15 är mindre än 14 så jag vetefan vad det är för mått....

Tacksam för hjälp.

/R

Senast ändrad:
Om du bara behöver några ekrar så kan du väl köpa från butik?
Dyrare per styck, men billigare/snabbare om du inte redan har en beställning på gång.
Sportson Södermalm har jag köpt ekrar av, cykelcity. Tror jag även har handlat ekrar på XXL gallerian.
Om de gått av precis i böjen - vilket är vanligast - ta med en trasig som referens.

15 och 14 refererar till ”gauge”, ett gammalt diametermått på dragen tråd bl.a.

Du har ju redan fått bra svar på det mesta, men enstaka ekrar kan du som sagt förmodligen hitta lokalt, annars har jag beställt från SJS och Bike24 när jag har byggt hjul. Om du ser detta som en engångsgrej och inte tänker börja bygga en massa nya hjul så duger Biltema grunkan utmärkt, jag har alltid en sådan med mig på resor o.s.v. och den har funkat bra när jag har behövt använda den.

Mvh Ulf S.

Tack för svaren, mycket uppskattat. En till fråga angående nipplar. Hos Rose verkar det bara finnas svarta mässingsnipplar med någon sorts lim i alternativt aluminiumnipplar där det står att man inte skall använda dem med fälgar utan "eyelets". Jag TROR att jag har mavic A317 disc på cykeln men jag hittar bannemig inte den fälgen hos mavic så... vet någon om den har eyelets, och vill jag ha alu-nippel?

/R

RN sa:
Tack för svaren, mycket uppskattat. En till fråga angående nipplar. Hos Rose verkar det bara finnas svarta mässingsnipplar med någon sorts lim i alternativt aluminiumnipplar där det står att man inte skall använda dem med fälgar utan "eyelets". Jag TROR att jag har mavic A317 disc på cykeln men jag hittar bannemig inte den fälgen hos mavic så... vet någon om den har eyelets, och vill jag ha alu-nippel?
Eyelet betyder oftast öljett.
Det är väl bara att titta på fälgen så ser du väl om det är en liten plåtkrage kring nippeln?
Förstår inte riktigt den varningen.
Måste ha byggts miljontals hjul med alunippel utan öljett. Det är inte en känd orsak till plötslig hjulkollaps.
Alunippel är normalt ingen stor grej.
De korroderar gärna fast på hjul som går i saltslask. Och dras lätt runda vid höga ekerspänningar.
Men sällan några problem under normal användning.

Har den cykeln som slaskvädercykel så då är det kanske dumt med alu. Anledningen att jag inte tittade på fälgen är att den står hos föräldrarna där det är mer lättmekat. Hur hårt är limmet i de svarta nipplarna i mässing? Är det som loctite eller värre? Annars blir det nog blanka mässingsnipplar...

Ang. att köpa i butik, det var där jag började fundera men det är ju inte så att de visar att de har eker till salu i någon butik egentligen... Tjackar 20 av varje eker så har jag hemma nästa gång någon tratt skall flytta cykeln...
(Farsan har någon teori om att när man väl börjar rådda i hjulen så går det åt lite eker :))

/R

Ok, nu är ny eker på plats, nästa korkade fråga till er som bygger/riktar själv. Vad är en rimlig tolerans på "rundhet" på ett hjul och hur gör man bäst för att får hjulet runt (och fortfarande rakt). Det är numera åtminstone såpass rakt att jag är nöjd...

/R

RN sa:
Ok, nu är ny eker på plats, nästa korkade fråga till er som bygger/riktar själv. Vad är en rimlig tolerans på "rundhet" på ett hjul och hur gör man bäst för att får hjulet runt (och fortfarande rakt). Det är numera åtminstone såpass rakt att jag är nöjd...

/R

Hur runt är runt är en fråga med stora likheter med ”hur långt är ett snöre”.

Hur rund man man få ett hjul beror delvis på tillverkningstoleranser, delvis på hjulets tidigare liv och delvis på byggarens skicklighet och tålamod. Vissa är lite orunda vid skarven på ett sätt som inte går att bygga bort.
När jag bygger från nytt så kanske jag hamnar +/- 1 mm i rundhet och +/-0,5 mm i sida.

Rundhet och rakhet påverkar ju varandra, så man kan inte riktigt göra dem för sig. Men den vanligaste rekommendationen är att koncentrera sig på rundheten först

Tack! Det här hjulet är så märkligt, finns knappt en eker som är lika hårt spänd som någon annan känns det som så just nu satsar jag på rakt och skapligt runt :)

/R

Tillbaka
Topp