[Mekhjälp] Frågor om integrerat styrlager

spartfix

Ny medlem
Godmorgon! Jag har tre mekfrågor som jag skulle behöva hjälp med.
Bakgrunden är att jag har ett integrerat styrlager som jag har haft svårt att justera. Det svänger inte helt friktionsfritt när jag precis har dragit åt så mycket som behövs för att få bort glappet i styrlagret. Därför har jag plockat isär allt för att rengöra lager osv.

1) Ska det fattas så här många kulor i ett maskinkullager?
Jag har pillat bort packningarna för att kunna rengöra och återfetta. Anledningen till att jag frågar är att det inte rullar riktigt helt perfekt trots servicen.
styrlager.jpg ht=567

2) Ska verkligen det undre kullagret (det röda) ligga direkt mot kolfibergaffeln? Det övre bygger ju på med någon slags vinklad centreringsring och sedan en gummitätning innan resten kommer på. På många gafflar har jag sett att man lägger på en "fork sleeve" innan det undre kullagret läggs dit.
styrlager2.jpg ht=455

gaffel.jpg ht=483

3) Och till sist. Vilka ytor ska fettas in (om några) när jag monterar tillbaka allt? Alltså ska det vara något fett där det undre lagret kommer i kontakt med gaffeln, lagersätena och den lilla centreringsringen osv? Bilden visar det undre lagersätet i ramen.
styrrr.jpg ht=725

Det vore grymt om ni hade några kloka svar.

Min första tanke är att du bör skaffa ett nytt lager. Det saknas definitivt kulor. Dessutom verkar den där ringen som ska på gaffeln vara borta ("fork sleeve").
Sedan behöver du egentligen inte fetta in några ytor. Lagren är ju infettade från början. Och resten av ytorna ska inte glida mot varann, men jag kan ha fel.

1: Nej de ska inte fattas kulor
2: Din gaffel ser ut att ha nedre lagerbanan integrerad. Det är ju en fasning där kronan övergår i styrröret, det är annars en ring med sådan fasning man bankar på gaffeln men det behövs ju inte i ditt fall. Reservation för att jag kan se fel.
3: Jag brukar fetta in överallt (i ramen, på över- och undersida av lagren och på lagerbanan på gaffeln) och sen torka bort överflödigt när man kört lite. Har alltid funkat problem- och knakfritt för mig men det kan finnas en mer vetenskaplig metod.

Det fattas inte kulor. Det är spacern som har försvunnit. Dvs den plastringen som håller i sär kullorna i lagret.

Som de andra skriver...det saknas inte kulor. Om du hade fler kulor där så kan man inte montera ihop själva kullagret till en enhet... det går inte fysiskt att pressa dit den inre lagerbanan.

Tack för svaren!
Då vet jag att det inte fattas kulor. Mitt övre kullager (det svarta) har en sån distansring i metall för att hålla kulorna på lagom avstånd från varandra. Fast jag förstår inte hur en sån distansring skulle kunna ha försvunnit från det andra kullagret.

Det stämmer att gaffeln har en sån fasning, vilket gör att lagret passar bra på gaffeln. Jag fick bara en känsla av att lagret satt oskyddat. Det satt nämligen en hel del skit på, i och kring kullagret. Funkar det inte bra efter monteringen får jag väl ge mig ut och leta efter ett nytt lager. Det är en ovanlig storlek tror jag, 1 1/4".

Tillbaka
Topp