Mekhjälp Hayes HFX-9 XC W6 SRL

Rosa

Ny medlem
Under dagens runda så gick min broms sönder och eftersom jag vill cykla snart igen så hoppas jag att nån kan ge lite tipps på vad det kan vara som hänt och hur man kan fixa det utan att det kostar massor.

Det verkar som det fattas nåt där själva handtaget trycker på oljan och där läcker det nu ut olja, finns det reservdelar och hur gör man för att byta?
/Anna

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Hej!

Har du möjlighet att ta en bild? Reservdelar till Hayes-bromsar finns det att få tag i enkelt så det går säkerligen att laga.

Svårt att ta en bra bild men det verkar i alla fall som det är här det läcker

Bilagor

• juni 2008002.jpg
    juni 2008002.jpg
    51.7 KB · Besök: 21
Jag ser inte riktigt på bilden vart det läcker men CC säljer reservdelar till HFX-9. Min broms gick sönder där "pinnen som fäster på handtaget" trycker på kolven. Tror det kostade runt 250 nu när jag köpte "allt" i handtaget. (Cylinder, kolv, packningar etc.)

Det bästa är naturligtvis att ta isär och se hur mkt som måste bytas. Ett mindre kit med bara kolv och lite kringgrejer går på dryga hundringen på CC.

Nu har vi bytt allt i handtaget med det visade sig att det det även behövs ett nytt lock (reservoir cap) över bromsvätskebehållaren, finns det någon som har en trasig broms som att ta ifrån eller måste vi handla mer nya "dyra" saker.
/Janne (det som får göra det mesta av skruvandet)

Tillbaka
Topp