Mekhjälp i Stockholm sökes!

hank3000

Medlem
Efter år av halvtaskiga touringcyklar håller jag nu på att sätta ihop en bra en men jag skulle verkligen behöva hjälp med montering av grupp. Det är en grx 820-grupp som ska monteras på en ram från black mountain cycles. Om någon skulle kunna tänka sig att hjälpa till så erbjuder jag pengar, öl och bra cykelsnack (cyklade bla ett halvår i japan förra året). Tack!!

Efter år av halvtaskiga touringcyklar håller jag nu på att sätta ihop en bra en men jag skulle verkligen behöva hjälp med montering av grupp. Det är en grx 820-grupp som ska monteras på en ram från black mountain cycles. Om någon skulle kunna tänka sig att hjälpa till så erbjuder jag pengar, öl och bra cykelsnack (cyklade bla ett halvår i japan förra året). Tack!!
Finns diverse olika ”cykelkök” runt om i stan där du kan få hjälp och stöd. Sen finns ju alltid mekaniker och verkstad som gör det åt dig. Vet inte var du befinner dig men kan tipsa om Uddens Cyklar (Tobias ägaren har jag sett hänga här iallafall i köp & sälj). Han är riktigt duktig och snackar gärna om cykeln & cykling i övrigt när man är där. Finns söder om stan i Örnsberg och har hjälpt mig och mina polare med både moderna racers och vintagecyklar. Fin snubbe och rimligt pris!

GRX 820 är mekaniska växlar och hydrauliska bromsar. Det mesta borde du kunna skruva dit själv (bra att lära sig). Det som kan vara svårt är att kapa/ansluta bromsslangar och eventuellt kapa höljen och vajrar. Är det intern dragning av slangar/vajrar är det ett moment i sig som kan ta tid att få till. Justering av växlar går bra om man följer Shimanos instruktioner och kollar på diverse klipp. Montera så långt du kan och återkom med de moment som återstår. Har själv Shimano Ultegra R8020 på tre cyklar och det är i princip samma som GRX 820.

Edit: Det mesta klarar man med några insexnyckar och skruvmejslar, men för att kapa slang, hölje och vajer är det bra med anpassade verktyg. Kanske även verktyg för styr- och vevlager beroende av standard.

Senast ändrad:
I mitt byte från Tiagra mekaniska till hydrauliska GRX lät jag Sigge Cykel ute i Västerort fixa klart min cykel. Det var prisvärt, bra och för mig värt att få loss lite tid till annat som behövde fixas.

Kul med en BMC! Hinner knappt skriva ihop mina egna cyklar. Men helt klart värt att kunna, speciellt om man gillar långcykling som du!

Bromma är faktiskt geografisk mittpunkt för Stockholm. Sa någon från Bromma till mig iallafall. Finns en skylt och allt om det där. Så jag antar Bromma med en radie på +/- 5 km.

Tillbaka
Topp