[Mekhjälp] Kapa bromsslang?

Scaleman

Ny medlem
Hittade inget om bromsslang bland Läsvärt.
Samma förfarande för en som bygger nytt så mektipsten kan vara bra.
Tänkte kapa en plastbromsslng XT (av mindre betydelse) med DualControl.
Det är ju i hantagsänden man kapar. Hur ser det ut då man lossar slangen där uppe?
Sölar en del antar jag. Är det bara att knipsa av med tång till rätt längd?
Speciellt att tänka på?
Berätta lite någon som gjort detta förr.

Slang kapar man med vasst kniv (tapetkniv eller dyl.)
Tång brukar deformera slangen och det blir risk att den inte håller tät.
Söl blir det inte om man gör rätt. Lyckades att kapa slangen till mina Magura Julie utan söl och utan att de behövdes lufta.

Precis som Hot Chili skriver brukar det inte söla (nästan inget i alla fall) eftersom att "systemet" är tätt i en ända hela tiden. Tänk dig: sug upp vatten med ett sugrör du har stoppat i munnen. Sätt tungan mot sugröret med vatten i... det stannar kvar.

Sen skall man kapa slangen helst med ett riktigt verktyg (men det har man ju inte hemma) utan då tar man en supervass kniv och skär slangen med en så rak linje man kan.

Inte mycket hjälp kanske... men det gick busenkelt att kapa slangen på mina gamla Hope Mini så.

Jag håller precis på med samma procedur och mina erfarenheter så här långt är:
- Skruva ur slangen uppe vid bromsreglaget
- Skjut ner gummiskyddet och själva nippeln längs med bromsslangen så riskerar man inte att glömma dem och upptäcka dem efter det att man har monterat oliven och inserten.
- Kapa med en vass kniv.
- Trä på oliven, kolla så att den inte sitter löst runt slangen (min gjorde det så jag fick dra några varv med teflongängtejp innan jag trädde på oliven). Olivens överkant skall sluta 4 mm före kapytan på slangen.
- Knacka fast inserten

Klart.

Nu har jag inte kommit längre, men med tanke på lagen om alltings djävlighet så räknar jag med att få lufta systemet. (Det rann nämligen ut olja ur själva handtagsdelen när jag plockade ur slangen.

/Urban

Tack för tipsen! Strålande ide att kolla på Shimanos hemsida. Kom inte på det själv denna gång. Det har ju annars en bra hemsida för service.
En kanske överflödig fråga men visst är det så att "oliven" och "inserten" är av engångs typ.
(Kona och stödhylsa blir det på svenska) Som kopplingar till vattenledningarna i hemmet.
Det kan väl bli svårt att få isär och tätt igen?

Tillbaka
Topp