[Mekhjälp] Kassetten passar inte bodyn, Force 22

• Trådstartare Trådstartare pMr
  • Start datum Start datum

pMr

Aktiv medlem
Jag håller på att bygga cykel med nya Sram Force 22. Men jag får inte kassetten att funka på bodyn.
Hjulen är ett par Reynolds FortySix 2012, m a o var dom för 10-delat som original. Det är DT nav. (vet inte vilket, det är Reynoldslogo på det bara) Jag har nu bytt bodyn till en för 11-delat, men kassetten (Sram Red 22) är för bred för bodyn., vilket resulterar i att låsringen för kassetten ligger utanför navet och går i ramen = illa.
Det är inget glapp mellan body och nav mot hjulet. Och kassetten går i botten på bodyn mot hjulet.
Har jag tabbat mig nånstans, eller kan bodyn möjligtvis funka bara med Shimano 11del? (har Sram och Shimano olika kassettbredd?)

image_1.jpg

image_2.jpg

Skumt, men eftersom sram lånar shimanos body så ska det lira, annars skulle du inte fått på kassetten alls. Du har lagt dit alla kransar och mellanbrickorna rakt, har hänt mig ett par gånger med 10d att det hamnar lite snett så får låsningen inget grepp.

Jag har jämfört bodys, och 11an är längre. Den är också märkt "11-speed only".
Red-kassetten är ju i ett stycke, utom minsta drevet och låsring, så jag har fått med allt.
Skitskumt.

Mange. skrev:
-------------------------------------------------------
> Dum fråga, men du råkade inte lägga dit 10dels
> adapter distansen?

Det låter ändå som att den splinade (1.85 mm tjocka) distansbrickan som kommer med 11-speed bodyn sitter där :)

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Navkroppen på DT-naven gjorda för 11-delat är
> ju en mm bredare (131 mm) än de gamla...
>
> Edit: http://www.bike24.com/p249529.html

Där har vi det, tack. Jag behöver endcap för 11-del också, den fick jag inte med när jag köpte bodyn.

Tillbaka
Topp