mekhjälp, kompakt vs 3-index-reglage

Audioholic

Aktiv medlem
Jag har köpt en beg lvg. När jag försöker ställa in växlarna fram får jag lite problem.

Jag har två kransar fram men det verkar som att växelreglaget har tre lägen. Ska det vara så eller borde jag ha ett annat växelreglage?

Kan jag använda läge 1 och 2, och inte 3 för mitt reglage för att komma runt detta?

Jag är tacksam för tips på hur jag kan lösa detta.

/Erik

Hej.

Lvg reglagen har ett "mellanläge" som du kan använda när du har kedjan på tex stora klingan fram och går upp på de större klingorna bak och då får en kraftigt sned kedjelinje. Då kan man klicka ned framväxeln ett litet snäpp till "mellanläget för att den inte ska skrapa emot kedjan.

Så är det på alla normala Lvg cyklar med två klingor fram. Sen finns ju tre klingor fram på lvg med och det är ju inte omöjligt att ett sådan reglage sitter på din cykel.

Tack för infon.. Då är det förhoppningsvis som det ska.

Kanske (förmodligen) är jag bara oduglig på att ställa in växlar. Försökte följa en guide på park tools, men jag blev nog för otålig..

Jag ska göra ett nytt försök i eftermiddag (jag bor i USA så det är snart eftermiddag här). Om inte annat får jag se om jag hittar någon som kan assistera mig live.

Tack återigen.

Kolla shimanos hemsida, de har sina bruksanvisningar/instruktioner på hur du ställer in din växel där.
Fungerade bra när jag hade problem med växlar.

Kan även vara i reglaget som det skall justeras....

Jag har Shimnao 105 på min racer och där gick reglage sönder efter bara några turer och då sa min LBS att det var samma reglage på 2 och 3 delat men man hade något man spärrade elelr låst i reglage tror jag....

Svaga minnen men kan vara värt att kolla upp det....

Tillbaka
Topp