[mekhjälp] montering av nytt Shimano BR-RS785 bromsok

Bele

Aktiv medlem
Jag behöver byta ut det bakre oket. Jag hade tänkt att återanvända befintlig bromsslang.

1. Enl https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-6870-di2/BR-RS785.html så behövs det Olive & Connecter Insert (Y8H298040). Svårt att utläsa ur leveransbeskrivningarna, men de borde välj följa med vid köp av oket?

2. Jag behöver ett Shimano-specifikt luftningskit. Något speciellt som rekommenderas?

3. Mineralolja kan enligt tidigare trådar köpas på Biltema. Vilken rekommenderas?

4. Behöver jag ytterligare något material eller verktyg?

5. Något annat jag bör tänka på?

Om du ska byta ut oket rakt av mot ett exakt likadant som satt innan så behövs ingen oliv, banjo, banjoskruv eller liknande. Du kan återanvända det du har. Oliven sitter upp i handtaget, så ska du inte byta handtag så behövs ingen oliv+pin.

epic bleed solutions är väl populära som bleedkit.

Jag behöver byta ut det bakre oket. Jag hade tänkt att återanvända befintlig bromsslang.

1. Enl https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/ultegra-6870-di2/BR-RS785.html så behövs det Olive & Connecter Insert (Y8H298040). Svårt att utläsa ur leveransbeskrivningarna, men de borde välj följa med vid köp av oket?

2. Jag behöver ett Shimano-specifikt luftningskit. Något speciellt som rekommenderas?

3. Mineralolja kan enligt tidigare trådar köpas på Biltema. Vilken rekommenderas?

4. Behöver jag ytterligare något material eller verktyg?

5. Något annat jag bör tänka på?

1. Jag lyckades återanvända när jag gjorde exakt samma operation. Ymmv såklart.

2. Jag köpte shimanos stora. Funkade finfint.

3. Köpte även shimanos 1L-dunk med olja, vilket inte var snordyrt.

Är detta ett byte pga läckande ok? I så fall är det en bra idé att köpa nya bromsklossar också pga kontamination.

Det finns straight straight även till MTB ja. Ofta på de billigare vad jag vet.

Edit. Å annars är det banjo. Slangen heter därför SS eller SB

Om du ska byta ut oket rakt av mot ett exakt likadant som satt innan så behövs ingen oliv, banjo, banjoskruv eller liknande. Du kan återanvända det du har. Oliven sitter upp i handtaget, så ska du inte byta handtag så behövs ingen oliv+pin.

epic bleed solutions är väl populära som bleedkit.
Vad skiljer dem från Shimanos och och på vilket sätt är de bättre (om de är det)?

Tack!

Behövs den verkligen till ST-RS685? Det står inget om funnel adapter i list of tools to be used, det ser inte så ut på bilderna och det nämns inte i den löpande texten. För tex ST-R9120 som adaptern är kompatibel med står funnel adapter i list of tools to be used, det visas tydligt på bilderna och det nämns i den löpande texten.

Bild för ST-RS685
Oil funnel.PNG

Se där. Trodde adaptern behövdes till alla Shimano landsvägsreglage. Luftade aldrig mina ST-RS685 innan jag sålde den cykeln. ST-R8020 och ST-R8070 behöver den också.

Tack för input! Även om adaptern inte behövs nu så vet jag nu att jag kan komma att behöva en längre fram.

Tillbaka
Topp