Mekhjälp Scott Scale 930 2014

Marsupilami

Aktiv medlem
Hej alla
Har en Scott Scale 930 2014 eller 2015 minns inte riktigt
Den skulle behöva lite nya grejer.
Sitter SRAM X9 bakväxel X7 växelsystem 2 x 10 tror jag.
Har kört några CV på den och aldrig behövt gå ner på lilla klingan. Trampar dock ur på högsta växel.
Kör nu mest grusväg och pendling med den.

Frågan är då:
Kan man konvertera till 1x10 eller 1x11?
Har 38t framme och minsta bak 11t och med det trampar jag ur.
Kom gärna med förslag på något enkelt och ej allt för dyrt att göra detta på.

Bilagor

• scott-scale-930-2014-mountain-bike-black-white-yellow-EV197561-9000-1.jpg
    scott-scale-930-2014-mountain-bike-black-white-yellow-EV197561-9000-1.jpg
    28.1 KB · Besök: 128
Marsupilami sa:
Hej alla
Har kört några CV på den och aldrig behövt gå ner på lilla klingan. Trampar dock ur på högsta växel.

Frågan är då:

Enklast är väl att skaffa 2 passande kransar fram, billigst oxå. Kör du mest väg skulle jag definitivt behålla 2x systemet för att kunna köra så tätstegat som möjligt.

Här kan du labba med utväxling och fart sen är det bara kika i manualen om dina önskemål passar med de grejer du har eller om något behöver bytas.

http://ritzelrechner.de

Crocko sa:
Marsupilami sa:
Hej alla

Frågan är då:

Enklast är väl att skaffa 2 passande kransar fram, billigst oxå. Kör du mest väg skulle jag definitivt behålla 2x systemet för att kunna köra så tätstegat som möjligt.

Här kan du labba med utväxling och fart sen är det bara kika i manualen om dina önskemål passar med de grejer du har eller om något behöver bytas.

http://ritzelrechner.de

Tack för info.
Är dock dålig på det här med mekandet.
Manual har jag inte kvar.
Kan man bara köpa ett nytt gruppset och byta rakt av?
typ detta?
https://www.wiggle.se/shimano-xt-m8000-gruppset-2x11-delat/

Ja generellt kan du nog köpa ett nytt gruppset. Dock osäker på om ditt baknav är kompatibelt 11-delat. Du måste också kollat att vevpartiet du tänker köpa passar och annars köpa ett nytt vevlager. Det du länkar har 40T fram som största vilket inte blir så stor skillnad mot det du har idag, trampar du ur 38/11 vill du nog gå upp lite mer.

Enklast är som andra säger att köpa en större framklinga (och ev. ny längre kedja) förutsatt att du har plats för en större framklinga. Det är ju betydligt enklare än att byta till ett nytt gruppset.

Hej
Jag byggde om mig. Föra våren till singel och kör 11-36 bak och 42 fram.
Jag kan trampa ur men då har jag 44-45km/h
Mvh kokos

Mrkokos sa:
Hej
Jag byggde om mig. Föra våren till singel och kör 11-36 bak och 42 fram.
Jag kan trampa ur men då har jag 44-45km/h
Mvh kokos
Fick faktiskt gå in och kolla kardens/hastighet. 42 fram på en 26 tum:s motsvarar ju 38 på en 29 tum:s. Hatten av för en Mtb-cyklist som anser sig trampa ur vid 90 i kardens. Brukar ligga lägre.

DanielS sa:
Ja generellt kan du nog köpa ett nytt gruppset. Dock osäker på om ditt baknav är kompatibelt 11-delat. Du måste också kollat att vevpartiet du tänker köpa passar och annars köpa ett nytt vevlager. Det du länkar har 40T fram som största vilket inte blir så stor skillnad mot det du har idag, trampar du ur 38/11 vill du nog gå upp lite mer.

Enklast är som andra säger att köpa en större framklinga (och ev. ny längre kedja) förutsatt att du har plats för en större framklinga. Det är ju betydligt enklare än att byta till ett nytt gruppset.

11 delat är väl kompatibelt sen naven för 8-9 växlade kassetterna, väl? eller är jag ute och cyklar? Mm,100% att det funkar med tom 8x nav. Tom 12 funkar med mtb naven om man går på nx och sunrace.

Senast ändrad:
Beror på om du ska ha 10 eller 11 eller 12 växlar.

1. Ta bort framväxel
2. Ta bort lilla klingan och byta stora till ett N/W-drev
3. Om du ska ha 11 eller 12 växlar så får du byta bakväxelreglage och växelförare, Sram eller shimano efter tycke och smak. Ska du ha 10 växlar så kan du använda det som sitter på, förutsatt att du kör en 11-36 kassett eller moddar en 11-36 med lösa klingor.
4. För 11 växlar kan du köra på en shimanokasset, nx eller sunrace
5. För tolv växlar är det som nämnts ovan nx eller sunrace som gäller om du inte också ska byta body på bakhjulet.

Alltså, vet att det inte frågats om och det är självklart jättekul med uppgraderingar och funktionsmässigt är singel att föredra mm. Tänk dock på att med Singelklinga får du två steg mellan växlarna bak, tyckte det var jobbigt i början men har "väl" vant mig.
För att vinna Cykelvasan tror jag dock utväxlingen räcker.

M

Tillbaka
Topp