Mekhjälp Sönderdragen skruv

marginal

Ny medlem
När allt var klart med dom nya pedalerna och endast byte av klossar återstod lyckades jag i min iver och vrede dra sönder den sista insexskruven. Resultatet blev klossbyte på gamla trånga skitskorna istället. Jag vet, det var korkat, men vad gör man nu? Några goda knep för att få loss den? Har ingen lust att köpa nya skor riktigt än.

Ett tips som jag har lyckets med två gånger av två är att banka ner en torx som är liiite större än den runddragna insexan.

Hur då dra sönder? Gick den av? Pajade gängorna ihop? Drog du sexkanthålet till ett runt hål? Du måste nog beskriva närmare om du vill ha bra svar. =)

Jag drog sexkanthålet till ett runt hål. Eller nästan i alla fall. Funderar på om jag ska prova att borra sönder skruven med stålborr.

Hmm... Går det att banka i en torx-bit som är lite större än hålet, och sedan dra loss skruven med den? Alternativt att borra upp ett mindre hål först, som torxen ska i.

liten slipmaskin, används för allt från gravyr till att slipa och kapa små saker. Går säkert att använda andra verktyg men det finns kapskivor till dylika som är tunna nog för att kunna skära ett litet spår i skruvskallen och omvandla den till en skruv för platt mejsel utan att slipa bort hela skallen och allt runtomkring. Har gjort just så flera gånger.

EDIT: bifogar bild.

Bilagor

• dremel_foto.jpg
    dremel_foto.jpg
    24.7 KB · Besök: 22
Senast redigerad av en moderator:
Den känner jag igen när jag ser den. En sån vore ju kul att ha. Man kanske kan skapa ett spår med något annat verktyg och göra om den till en skruv för platt mejsel? Hrm.

Neo skrev:
-------------------------------------------------------
> liten slipmaskin, används för allt från gravyr
> till att slipa och kapa små saker. Går säkert
> att använda andra verktyg men det finns kapskivor
> till dylika som är tunna nog för att kunna
> skära ett litet spår i skruvskallen och omvandla
> den till en skruv för platt mejsel utan att slipa
> bort hela skallen och allt runtomkring. Har gjort
> just så flera gånger.
>
> EDIT: bifogar bild.

WD-40, dorn, hammare och lite tålamod.
Det kluriga borde vara att hålla skon stadigt utan att förstöra den. Med slipmaskin finns alltid risken att du justerar lite mer än du tänkt dig.

smurfrox skrev:
> Hmm... Går det att banka i en torx-bit som är
> lite större än hålet, och sedan dra loss
> skruven med den? Alternativt att borra upp ett
> mindre hål först, som torxen ska i.

Proffsigt och enkelt.

Ett Bosse bildoktorn tips till, som dock kommer lite försent: Om det finns risk att man slinter eller inte greppar skruven/muttern/insexskruven riktigt bra så använd ventilslippasta som extra "kontaktmedel" för att få bättre fäste.

/Leo

Gå till clas ohlson ok köp denna sats, dom är gängade åt utdragnings-hållet.
Stoppa in i hålet ta fram en blocknyckel och vrid ur skruven.

Skruvutdragarsats.
Innehåller 5 st. skruvutdragare av kromvanadiumstål i plastfodral. Diam./spetsdiam.: 11/7, 9/5, 7/3, 5/2 och 4/1,5 mm. Tysk tillv.

Artikelnummer 20-1514

Bilagor

• grispick.jpg
    grispick.jpg
    22.4 KB · Besök: 29
borra bort skruvskallen så lossnar hela skiten med platta och allt. sedan kan du lossa resterna av skruvarn från brickan i skon förmodligen med handkraft.

Inga probs enkelt och smidigt, se bara att ha bra kvalité på borrarna. Metallen i skruvarna är hårdare än Mitch i baywatch.
Lycka till

Senast redigerad av en moderator:
sikkel skrev:
> Gå till clas ohlson ok köp denna sats, dom är
> gängade åt utdragnings-hållet.
> Stoppa in i hålet ta fram en blocknyckel och vrid
> ur skruven.
>
> Skruvutdragarsats.
> Innehåller 5 st. skruvutdragare av
> kromvanadiumstål i plastfodral. Diam./spetsdiam.:
> 11/7, 9/5, 7/3, 5/2 och 4/1,5 mm. Tysk tillv.
>
> Artikelnummer 20-1514

Nej nej nej, "svinpittar" borde förbjudas!
Stålet i en svinpitt är bra mycket hårdare än det i den omgivande skruven man försöker få ut, trots det är det lätt att man drar av "skruvutdragaren" inne i den tidigare bulten. Och då har man satt skägget i brevlådan.

Bättre då att borra ur den ursprungliga skruvnen men en-två mm mindre borr och köra igenom ett gängverktyg.

Tro mig, jag har gått den hårda skolan för att lära mig detta.... (på boggien till en snöskoter i -7 grader)

Kan rapportera att första steget att försöka slå i en större torx-bit misslyckades. Det framstod snabbt som omöjligt i mina ögon. Jag provar borrmetoden! Återkommer...

(oj, oj det börjar blir riktigt spännande det här)

Ha bra kvalla på borrarna och lite olja vid sidan att kyla med så blir det biff Marginal. Antar att du byter till nya klossar så det är bara att vålda på.

Lycka till

Pat

Åter från semester har jag hunnit ta itu med min lilla skruv. Borr fungerade utmärkt! Tack för alla goda råd. Utan alla hjälpsamma på happy skulle jag varit ett gråtande vrak.

... Eller en lokal sevärdhet? Killen som cyklar omkring i skogarna söder om stan med äggvisp och cykeldoja på ena sidan, och platting och jumpadoja på den andra? ;-)

Bra att det löste sig i alla fall!

Tillbaka
Topp