[Mekhjälp] Styrlager, få bort centreringsring?

• Trådstartare Trådstartare fox
  • Start datum Start datum

fox

Aktiv medlem
Ska byta gaffel men fastnade på att få loss centreringsringen på styrlagret..

styrlager.jpg ht=540

Har läst http://happymtb.org/forum/read.php/1/431540 och även http://happymtb.org/forum/read.php/1/296728/296728 och har försökt att banka med hammare på styrröret utan att det rört sig en millimeter.. Försökt knacka på olika sätt på styrlagret också.

Inget av det som finns kvar går att skruva loss, och distanserna till styrstammen verkar ligga direkt på den utanpåliggande centreringsringen..

Vad gör man? Vore mycket tacksam för hjälp!

Vill inte besöka LBS för jag behöver göra den här operationen fler gånger i framtiden..

(Det enda jag vet om styrlagret är att det står "TH Industries for Cane Creek" på det. Sitter på Kona Coiler 2006)

Hmm.. Det jag skulle ha gjort är att ha slagit ner en lagomt stor mejsel i glipan du ser för att tvinga den att släppa taget om gaffelröret och eventuellt oxo kanske tvingas upp ur sitt läge. Det kommer med största sannolikhet att förstöra centreringsringen men den går att skaffa som ny igen.

Det ser ut som om det sticker upp någon millimeter av expander-ringen, kan du inte få grepp om den med en polygrip och klämma ihop den litegrann?

Senast redigerad av en moderator:
Knacka väldigt väldigt försiktigt runt om på lagret med en plasthammare? Kan man vicka till det brukar ringen lossna lätt, inget förstört, inget våld. Multiverktyget hammare segrar igen!

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Hårda problem kräver hårda lösningar.
>
> Gummihammare,

Precis. På själva styrlagret. Hade gruvliga problem första gången jag skulle ta bort gaffeln på min Coiler -04:a. Det fick bli ett besök hos Phil där jag fick lära mig indiantricket att slå på själva ringen. Klonk, så lossnar det plötsligt.

Plush: Mjo, tänkte också så.. men jag vill också ha ett icke-destruktivt sätt att få det här att funka, för jag hade tänkt köra med olika gafflar på vintern och sommar och behöver alltså göra det 2 ggr/år.. =)

Niko/Frost: Hm, kanske ska prova en polygrip, men jag vet inte om det är tillräckligt mycket att dra i. Dessutom verkar den vara gjord av ett ganska mjukt material, alla mina försök att knacka på den har bara skadat den..

Hann dock läsa det första svaret du skrev innan du redigerade, hade inte det varit vettigare då? =)

Frågan är ju om det inte är som i det här inlägget att det inte hjälper att banka hårt ens..

Hehheee... Jag har själv alltid fått ut gaffeln ur liknande styrlager med 4-5 riktigt hårda hammarslag när de suttit som värst. Men det är väl bäst att rätta sig efter vad dom säger i de andra trådarna - grabbarna grus som kan lite mer - och inte säga emot om de nu har slagit sönder sina gaffelrör på det viset ;)

rejser & TBone: Så jag verkligen är med här... Knacka på exakt vad, lagerskålen, centreringsringen? Från sidan?

fox skrev:
> rejser & TBone: Så jag verkligen är med här...
> Knacka på exakt vad, lagerskålen,
> centreringsringen? Från sidan?

Jag vet inte vad som är den exakt bästa vinkeln, men typ snett ovanifrån ~45 grader har funkat för mig. Man behöver inte ta i för kung och fosterland, men det ska inte fisduttas heller.

Och vi snackar gummiklubba, inte vanlig hammare för att vara extra tydlig med det.

Niko/Frost: Ska nog testa det här med att knacka på ringen först, sen får det bli mer våld. ;)

TBone: Hm, banka på alltihop snett ovanifrån alltså? Inte nån speciell del?

Känns ju som man slår ner ringen i så fall, men det är värt att prövas om det nu är ett trick.

Yep, gummiklubba. Tänkte införskaffa någon av dessa på Clas Ohlson imorgon om du(/någon annan) har någon/några där att rekommendera?

Och tack för hjälp allihop! =)

Niko/Frost skrev:
> Hehheee... Jag har själv alltid fått ut gaffeln
> ur liknande styrlager med 4-5 riktigt hårda
> hammarslag när de suttit som värst.

Kör med samma taktik. Funkar klockrent! Jag skulle aldrig någonsin få för mig att bända och bryta i centreringsringen. Har man otur och den skulle deformeras finns det risk att lagret inte centreras och då funkar inget som det skall riktigt.

Ok, två helt olika varianter. =) Prövar att slå från sidan på styrlagret först, funkar inte det så blir det betydligt mer våld uppifrån...

Tack för tips! Ska testa när jag kommer hem från jobbet.

Behöver handla gummi-/plasthammare idag då (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=381336), vill gärna ha tips om någon har erfarenhet. Hittade inte i Biltema/ClasOhlson/Coop-tråden..

slå inte... våld löser inget! eller va det tvärt om???

själv tog jag en liten plattmejsel typ instrumentmejsel och lirkade i springan i den "metallfärgade ringen". Bend med spetsen emot den ringen med stöd mot den svarta under... borde inte behövas så mycket våld där. funkat för mig hittills iaf.

Ska bara skriva hur det gick, för framtida referens.

Provade att knacka på styrlagret från alla möjliga vinklar och jag tyckte det rörde sig lite, men det var väldigt lite. Det kan ha hjälpt dock, svårt att säga.

Tröttnade och körde på "våld löser allt"-varianten och bankade kanske 10 hårda slag med gummihammare, tillslut så släppte allt på en gång och gaffeln föll igenom.

Så åter igen, tack för hjälpen, nu är allt ordnat. =)

Jag brukar lirka lite med en mejsel under kanten på centreringsringen. Bara den rört sig en mm kan man lyfta upp gaffeln. Då släpper ringen.

Någon kanske redan har sagt det, men du har ordentligt mothåll i ramen när du slår på gaffelröret va?

Då brukar det aldrig vara några problem.

the_TnT skrev:
> Jag brukar lirka lite med en mejsel under kanten
> på centreringsringen. Bara den rört sig en mm
> kan man lyfta upp gaffeln. Då släpper ringen.

Varför bukar du du mecka med det OEM-styrlager som sitter på Kona Coiler? ;-)

Om någon mot alla odds skulle vara obekant med styrlagret i fråga så är centreringsringen gjort av någon nylonliknande plast. Dvs det är tämligen mjukt, att pilla med skruvmejsel är som att pilla med skalpell. Dessutom så gör "mjukheten" att det är riktigt bra på kila in sig. Ordentligt. Att leka med skruvmejel på det lagret kan man säker göra, men inte om man vill ha en hel centreringsring.

Ville skrev:
> Någon kanske redan har sagt det, men du har
> ordentligt mothåll i ramen när du slår på
> gaffelröret va?

Provade det först, men när jag väl fick loss gaffeln så höll jag faktiskt bara ramen i ena näven och gummihammaren i andra och bankade hårt några gånger, gick bra tillslut. Men mothåll är nog bra annars. =)

TBone skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> > ...
> Varför bukar du du mecka med det OEM-styrlager
> som sitter på Kona Coiler? ;-)
>
> Om någon mot alla odds skulle vara obekant med
> styrlagret i fråga så är centreringsringen
> gjort av någon nylonliknande plast. Dvs det är
> tämligen mjukt, att pilla med skruvmejsel är som
> att pilla med skalpell.

Exakt vad jag upplevde också. Man kan faktiskt t.om. se på bilden att min ring blev lite tilltufsad i kanterna. Gav upp den idén rätt tidigt just därför.

Tillbaka
Topp