Mekhjälp styrlager

Stortorp

Medlem
Mekhjälp styrlager
Hej!

Jag råkade köpa en ram på ebay en sen fredagskväll och står nu inför uppgiften att bygga ihop en cykel av sagda ram.
Med ramen följde både gaffel och styrlager, vilket jag ansåg mig kompetent nog att montera ihop själv. Men icke.

Den lilla plastringen (grön på bilden), vilken jag gissar har som uppgift att centrera och stabilisera styrrröret i lagrena går inte ner tillräckligt långt för att hamna i linje med det övre lagret. Detta innebär att den översta delen av styrlagret (locket? koppen?) inte går ner helt över lagret och en springa på några milimeter uppstår.

Säljaren menar att styrlager och gaffel varit monterat tidigare utan problem. Vad har jag gjort för fel? Behöver jag en mindre plastring?

Bilagor

• 20251201_111953.webp
    20251201_111953.webp
    344.9 KB · Besök: 101
Mekhjälp styrlager
Det är inte helt omöjligt att det är en liten springa även när det är korrekt monterat. Har du någon bild på hur det ser ut när det är fastspänt?

Compression ring kallas den och brukar inte vara i höjd med lagret utan sticka upp några mm.

Mekhjälp styrlager
Det där ser konstigt ut. FSA styrlager på Cannondale ram brukar komma med en (smal) ring i alu, inte en tjock i plast.

Mekhjälp styrlager
Det är inte helt omöjligt att det är en liten springa även när det är korrekt monterat. Har du någon bild på hur det ser ut när det är fastspänt?

Compression ring kallas den och brukar inte vara i höjd med lagret utan sticka upp några mm.
Här är en bild. Jag tycker det ser ut som locket ska sluta helt tätt. Annars borde damm ol. snabbt börja kleta i monteringsfettet i lagret?

Bilagor

• 20251201_111859.webp
    20251201_111859.webp
    447.3 KB · Besök: 92
Mekhjälp styrlager
Hej!

Jag råkade köpa en ram på ebay en sen fredagskväll och står nu inför uppgiften att bygga ihop en cykel av sagda ram.
Med ramen följde både gaffel och styrlager, vilket jag ansåg mig kompetent nog att montera ihop själv. Men icke.

Den lilla plastringen (grön på bilden), vilken jag gissar har som uppgift att centrera och stabilisera styrrröret i lagrena går inte ner tillräckligt långt för att hamna i linje med det övre lagret. Detta innebär att den översta delen av styrlagret (locket? koppen?) inte går ner helt över lagret och en springa på några milimeter uppstår.

Säljaren menar att styrlager och gaffel varit monterat tidigare utan problem. Vad har jag gjort för fel? Behöver jag en mindre plastring?
Jag hade bara skurit av plasten som är i vägen med en mattkniv. Men dubbelkolla först att den verkligen kommit ned tillräckligt i sitt "säte" och att gaffeln sitter bra utan att glappa.

Jag har haft ett par styrlager med styrbrickor (heter det så?) både i plast och alu. Plast är ingen höjdare men funkar, om man inte monterar av/på gaffeln ofta.

Mekhjälp styrlager
Jag hade bara skurit av plasten som är i vägen med en mattkniv. Men dubbelkolla först att den verkligen kommit ned tillräckligt i sitt "säte" och att gaffeln sitter bra utan att glappa.

Det låter inte som en bra ide. Jag skulle tänka att man inte kan skura tillräckligt noggrann för att får det helt plant. Det leder till ojämnt tryck och slitage av lagret.

Mekhjälp styrlager
Om jag minns rätt sticker lagret också upp lite på de två Cannondale cyklar i min familj och finns det lite utrymme bredvid lagret. Det är vinklade delen på undersidan av lagret som tar upp krafterna.

Mekhjälp styrlager
Tycker det brukar vara god passning, utan glapp. Det finns tre mm eller nåt med glapp i plastringen. Förmodligen blir kullagret väl fastsatt när ringen knackats ner litet.

Mekhjälp styrlager
Om vi gör tankeexperiment att platsringen inte tar emot och du har helt tätt med top kåpan. Är inte risken då att det blir så att plastringen kan glida upp och skapa glapp. Tror nämligen att det ska vara lite glapp men sen hur mycket bror väl på platsringar. Däremot har du ju täta kullager så ska inte vara hela världen med lite vatten.

Mekhjälp styrlager
Om vi gör tankeexperiment att platsringen inte tar emot och du har helt tätt med top kåpan. Är inte risken då att det blir så att plastringen kan glida upp och skapa glapp. Tror nämligen att det ska vara lite glapp men sen hur mycket bror väl på platsringar. Däremot har du ju täta kullager så ska inte vara hela världen med lite vatten.
Det plus att kåpan kommer skrapa mot styrröret när man svänger. Ett litet glapp måste det vara. 0,5mm på de modeller jag titta på hos FSA. Ingen av dem har en ring av plast, de är av aluminium.

Mekhjälp styrlager
Jag packade upp ett nytt FSA lager häromdagen men har inte monterat det än. Är inte med nån monterings beskrivning.
Det är med två tunna ringar av aluminium.
Ska de användas som spacers vid behov eller måste de alltid användas? Var ska dessa placeras i så fall?

Mekhjälp styrlager
De låter som typen som placeras ovanpå klämringen för att justera in höjden på kåpan. Det räcker att den går fri. Bara vid behov alltså.
Finns också kåpor som har en gummitätning i underkant. Har den en sådan vill man att den släpar i lätt mot styrhuvudet (eller lagerkoppen om det är ett ZS). Kåpan i sig skall dock inte vila mot denna utan all kraft skall gå genom klämringen.

Tillbaka
Topp