Mekhjälp: styrstamsbyte

thurfjell

Ny medlem
Jag sökte, men fann ingen tråd. Så jag skapar en ny...

Jag tänkte montera en ny styrstam idag. Vad behöver jag tänka på? Ska jag fippla med styrlagret överhuvudtaget, eller bara ta loss den gamla styrstammen och på med den nya? Tror att jag läste någonstans om att man ska skruva någonstans i lagret för att minska trycket i det (?).

Tack på förhand,
Mattias.

Redigerat: förtydligande.

Senast redigerad av en moderator:
Lossa alla skruvar i närheten av styrstammen och sen plockar du bort styrstammen och sätter dit den nya. På med topplocket och skruva åt den skruven tills lagret slutar glappa. Sen är det bara att dra fast styrstamsskruvarna.

Du menar styrröret?

Nej, då kan du inte dra åt ordentligt.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Alternativet är att kapa bort en bit av
> styrrötet.

Var ska han då sätta sina nyinköpta kolfiberspacers?

Hur långt över styrröret kan styrstammen sitta?
Är det ok om den andra bulten i styrstammen är i nivå med överdelen av styrröret?
Så har jag det nu - men skulle eg. vilja höja styrstammen lite högre men det kanske blir svårt?

Här ser det ut som styrröret är högre äv överkant av styrstammen.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/431540

Jag har inget säkert svar mer än att jag aldrig skulle hoja runt med ett styrrör som är 3-4 mm lägre än stammens överkant.

s skrev:
> Jag har inget säkert svar mer än att jag aldrig
> skulle hoja runt med ett styrrör som är 3-4 mm
> lägre än stammens överkant.

Nej det förstår jag men det är måttet "åt andra hållet" jag är intresserad av -
dvs hur mycket ovanför styrröret kan styrstammen placeras?

Jag tror problemet här ligger i namnet av de olika tingen? Eller?

Om du inte vill ha distans över styrstammen så _måste_ styrröret vara lite kortare än att det går jämt med strstammens överkant. Men samtidigt vill du nog absolut inte ha för lågt. Så länge den övre skruven på styrstammen drar åt styrröret och inte ovan styrröret bör det dock gå bra.

Jag vet inte om det är detta eller om du undrar hur mycket distanser du kan ha under styrstammen på störröret och hur högt ovanför "head tube" som styrstammen kan sitta.

Om det finns någon angiven siffra för det vet jag inte, men det borde fysiskt gå att ha den högre än vad du vill för att få en bra körställning. Om inte annat så finns det både styrstammar och styren med rise.

Mavic32 skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har inget säkert svar mer än att jag
> aldrig
> > skulle hoja runt med ett styrrör som är 3-4
> mm
> > lägre än stammens överkant.
>
> Nej det förstår jag men det är måttet "åt
> andra hållet" jag är intresserad av -
> dvs hur mycket ovanför styrröret kan styrstammen
> placeras?

Det var det jag menade. Styrrör lägre än stammen == stammen ovanför styrröret.

Vad brukar dessa styrstamsbultar vara för typ (bild)? M5 16mm? Det är samma insexstorlek som skruvarna till flaskhållaren på min cykel.

Och vad är det för skruvar till själva plattan som håller styret på plats? På min cykel är de en storlek större insexnyckel än styrstamsbultarna.

adjusting-stem-bolt-with-allen-key-headset.jpg

Vixo sa:
Vad brukar dessa styrstamsbultar vara för typ (bild)? M5 16mm? Det är samma insexstorlek som skruvarna till flaskhållaren på min cykel.

Och vad är det för skruvar till själva plattan som håller styret på plats? På min cykel är de en storlek större insexnyckel än styrstamsbultarna.

Kör inte flaskhållarskruvar där då de ofta är utförda i svag legering.

M5 är ganska vanligt, men förekommer både grövre och klenare. Ibland tre skruvar, men oftast två. Kör med orginalskruvar och momentdra till rätt moment. Du vill inte ha problem med styre och stam så gör rätt och var nogrann.

Tillbaka
Topp